D
Danne ScooterWerks Palm: Hej Lovisa och ni andra, har ni kommit längre i era funderingar kring ett under-jord-hus? Har själv länge gått och drömt om ett sånt hus, med lite dåtid-möter-framtiden-tänk :D Röda möllans hus och verkstad var grymt inspirerande att se!
9 svar · 17,7k läst
·
B
Baskavoda: Tack. På arbetsmiljöverket är det ju en innerdörr man syftar på, så det stämmer nog ja.
16 svar · 17,0k läst
·
S
Solute1: Svarat! Funderade dock över att det förutsattes att vi ville ha information från byggvaruhus, vilket kanske inte är fallet? Lycka till med uppgiften, Charlotte!
19 svar · 14,6k läst
Stew
Stew: Hej, flyttade inlägget till forumdelen "Studenter". Mvh Stefan, moderator
2 svar · 7,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Det är svårt att förstå denna mening i början på ert formulär: "Enkäten och datan som samlas in via den kommer användas som grunden i en behovsanalys för projektet som riktar sig mot har sin grund i hållbar utveckling, samt sharing economy. (delande ekonomi)" Det är helt enkelt inte riktig svenska.
1 svar · 6,3k läst
DennisCA
DennisCA: Ifall det har nån betydelse är jag från Finland och bygger där. [citat] Jag ser dom som energi-effektivare. Tror inte det kommer att byggas större. Det blir allt viktigare att hus ska dra mindre energi ur mljö och ekonomiska skäl. Elen blir ju bara dyrare. [citat] Jag tycker det ska se klassiskt men modernt ut, hur man nu ska förklara det... [citat] Extremt viktig. En av orsakerna vi
16 svar · 14,8k läst
Sir Anton
Sir Anton: jag tror jag fatta:D
4 svar · 6,8k läst
H
husalskare: Gillar idén med fotofunktionalitet som kan lägga på mått och annan "metadata", denna funktionalitet verkar dessutom finnas på marknaden. En annan "fotofunktionalitet" som vi diskuterat är hur man enkelt ska möjliggöra loggandet av sånt man har på fysiskt papper, ex offerter, projektbeskrivningar, kvitton, certifikat osv. Tankar? Kommer någon lösning vara "good enough" innan den dagen
14 svar · 6,9k läst
Villa vista
Villa vista: Konstruktionsritningar bör/skall utföras av sakkunnig. Dvs person som kan dimensionera stomme enligt bkr/euronorm. Jag har Påfallande ofta sett att arkitekter utför k-handlingar vilket kan vara livsfarligt. Lycka till med projekt och sbk
2 svar · 5,8k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] NAS = nätverksserver/disk http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Network_Attached_Storage Lite priser: http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=NAS
23 svar · 12,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Hej HomieFY, välkommen till Bygga Hus-forumet! Det var en mycket trevlig enkät, hoppas att du får många svar! Möjligen var svarsrutorna, typ Övrigt, lite för små för oss mångordiga. Och hoppas att du blir kvar här på byggahusforumet :)
2 svar · 5,6k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Vi har ett delforum för studenter och jag flyttade din fråga dit.
1 svar · 5,8k läst
Locke
Locke: Murare är ett riktigt skitjobb. Höga höjder, tunga material, tunga verktyg, tunga arbetsmoment och ett jäkla slabbande med vatten. Vidare riskerar du förutom utsliten rygg och dåliga knän kromallergi och stenlunga. Jag hade en murare anställd för ett par år sedan, vill minnas att vi fakturerade 375 plus moms i timmen så särskilt rik blir man inte heller. På grund av ovanstående har
2 svar · 4,6k läst
E
EkonomeriKarlstad: Hej! Vi är två studenter som skriver en c-uppsats på Karlstad Universitet som bygger på den här enkätstudien. Frågorna riktar sig till dig som har köpt eller sålt en fastighet inom de närmsta 10 åren. Det tar ca 5-7 min att svara på enkäten. http://sr.artologik.net/kau/Survey/2479 Vi skulle uppskatta din medverkan! Varma Hälsningar Andréas & Lina
0 svar · 9,1k läst
J
jonasoskar: Hej! Vi är två studenter som läser utvecklingsingenjörsprogrammet på Högskolan i Halmstad. Som examensarbete har vi tagit fram en konsumentprodukt inom energieffektivisering som framförallt gynnar småhusägare. Vi har sammanställt en marknadsundersökning med full anonymitet och vore väldigt tacksamma om ni hade kunnat offra någon minut till att svara på denna och hjälpa oss inför
0 svar · 5,9k läst
D
Dave0001: Hej! Jag läser industridesign och gör mitt examensarbete med inriktning mot vindkraft och digitala medier. Tanken är att en mindre byggnad ska uppföras där folk ska kunna få konkret fakta om vindkraft. Det jag undersöker är vilka interaktionssätt/medium som kan vara lämpliga för syftet och vad du skulle föredra. Tacksam för svar på enkäten, tar endast några minuter.
0 svar · 5,9k läst
C
Chalmers1: Hej! Jag studerar affärsutveckling och entreprenörskap inom byggsektorn på Chalmers. Kan rita planlösningar och hus och är på jakt efter lite extra jobb utanför skolan då jag behärskar denna konst. Så om du behöver hjälp med att få dina ideér till konkreta ritningar så kan ni kontakta mig så hjälper jag till. Ritningarna gör jag i programmet Autodesk Revit Architecture som är
0 svar · 7,2k läst
B
Baskavoda: Jo ni har förstås helt rätt. Satt och läste lite mer om de olika kurserna igår kväll och kom fram till att Produktion/byggekonomi och organisation antagligen passar mig bäst. Sitta och göra långa matematiska uträkningar på ett kontor hela dagen är nog inte riktigt min grej. Vill nog snarare ut på byggarbetsplatsen och jobba i produktion. Jobba mer med den dagliga driften, i alla fall
3 svar · 6,4k läst
S
Ssass: Hej! Vi är två tjejer som söker praktik i Stockholms-området, presentation och kontaktuppgifter finns på: www.praktikanterna.n.nu Dela gärna vidare! Med vänliga hälsningar Sabina & Sara
0 svar · 7,7k läst
A
Aniska: Är ni fortfarande intresserad av ritprojekt. Vi vill bygga ett kombinerat växthus och hönshus på tomten, ca 25 cm. Vi har en ganska tydlig bild av hur det ska se ut men kommunen tycker inte våra ritningar är tillräckligt bra.
1 svar · 10,9k läst
·
B
byggolle: Tjena jag har varit snickare i 4 år. Jag sitter väldigt ofta på denna sida och liknande sidor på internet, varje dag jag stöter på något på jobbet jag inte vet hur jag ska göra eller vilka regler eller dylikt som gäller så kollar jag upp det. Så det gäller att vara hungrig på lärandet så att säga och det är mer än en gång jag fått slå säljare, chefer, arkitekter, byggherrar
6 svar · 8,1k läst
J
jan_martinsson: Jo men det hjälper knappast att de stora företagen vet vad BIM innebär när detta forum är för privatpersoner som endast i undantagsfall vet vad det är. Vad storbolagen vill ha hjälp med vet nog de själva bäst så mitt tips är att leta upp några ställen där ni skulle vilja jobba och kolla med dem vad de har för projekt/ideer som de själva aldrig hinner ta tag i (tror det är mycket
3 svar · 12,7k läst
M
M.Karlsson: Hej, Utan att skriva en bok om varför så har jag följande plan: Vi tänker bygga en ny enplansvilla på ca 110-140 m[SUP]2[/SUP] som passar en småbarnsfamilj. Denna ska senare ha möjlighet att byggas om till två spegelvända lägenheter utan väldiga kostnader (jag förstår givetvis att några väggar måste upp samt att dela på köket blir ett måste). En idé är att tvättstugan kan
0 svar · 7,7k läst
Stew
Stew: Hej Anna, Vi på Byggahus har ingen policy kring att lämna ut sitt eget telefonummer som privatperson, men vill ändå rekommendera dig att vara försiktig med att lämna ut det på forum. Det finns tyvärr risk för att det kan användas i kommersiellt syfte (tex att du i detta fall blir uppringd av en helt annan firma som vill hjälpa dig med dina ritningar). Jag har även plockat bort en del
2 svar · 5,8k läst
A
Aniska: Hej Vi ska göra ett växthus i en sluttning med fönster på ena halvan och gjutet mot backen på den andra samt höns på en tredje sida. Om du är intresserad av att fixa ritningar motviss betallning får du gärna höra av dig. [bild] vänliga hälsningar Anna 0739729700
7 svar · 10,7k läst
B
billy_baver: Jag måste ändå säga det ger hopp om framtiden att upptäcka forskare som inte okritiskt ansluter sig till positivism och behaviourism. Lycka till!
50 svar · 26,5k läst
A
andersmc: Nu är inte jag heller expert på ventilation, men en kvalificerad gissning är att du kan inte bara forcera ventilationen i enskilda rum, du måste forcera hela systemet. Till mitt FTX finns som option en speciell strömbrytare med tidsbestämd forcering. Om man slår till brytaren så går båda fläktarna för fullt en stund (ställbart 0-30 minuter). Så du får forcering både på till- och
3 svar · 10,2k läst
B
Baskavoda: Jag pluggar byggingenjör på KTH och gör just nu ett mindre omfattande grupparbete som handlar om Miljöcertifiering av byggnader. Målet med arbetet är att vi ska lära oss mer om de olika certifieringsmetoderna (LEED, BREEAM, Miljöbyggnad osv) för att sedan känna till skillnaderna mellan hur de verkar och vad de kan tänkas ha för fördelar och nackdelar. Just nu gör jag reaseach och
0 svar · 6,9k läst
M
MrTim: Problemet ligger väl i att vi på forumet vill hjälpa varandra, vi lägger ner tid och kunskap för att ge varandra tips och råd som vi själva gärna tagit del av innan vi påbörjat olika projekt. Problemet med såna här trådar är att man inte hjälper någon. Hade TS varit intresserad av orsaken och syftet med takpapp hade han med lätthet kunna använt sökfunktionen, läst produktblad
18 svar · 23,3k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] Det svaret, som du citerade, var svar på Mexitegels fråga. Om frågan var formulerad ungefär som du skrev i ditt första inlägg är det väl möjligen en liten slamkrypare som det är svårt att svara katgoriskt ja eller nej på. Fann många exempel på nätet, inom bla byggnadsminnesvård och dom borde ju veta vad dom pratar om, där det bland annat nämndes utbyte av snedsträvor i
23 svar · 14,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.