Hej!

Jag har en skoluppgift där vi ska dimensionera bl.a. ett ventilationssystem för en företagslokal med huvudsakligen kontor men också omklädnings-/duschrum samt två kök/pentryn. Givet är att det ska vara ett FTX-system.

Min fundering rör forcerat frånluftssflöde i köken och duschrummet. Jag vill ha ett grundflöde i köket kopplat till FTX:en men en separat imkanal för köksfläktarna för att undvika "gegg" i en roterande värmeväxlare. Men det forcerade flödet från duschrummet borde väl iaf kunna kopplas till FTX:en..

Men hur funkar det egentligen när det forcerade flödet sätts igång..? Måste tilluftsflödet öka då också, annars känns det som att det blir ett för stort undertryck jämfört med det önskade. Måste jag då dimensionera även tilluftskanalerna så att de klarar av ett ökat tilluftsflöde när köksfläktar och duschrumsfläktar ökar frånluftsflödet?:confused:

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa en vilsen student in på rätt tankebana! :)

Oj, installationsteknik. Det var länge sedan. Drar till med några osäkra...

Forcerat flöde - innebär inte det bara att man tvingar systemet efter behov och därmed går förbi tid och temperaturvillkor?

Tilluften skall ju dimensioneras för de flöden som uppstår vid drift. Forcering ingår i driftfunktionen.

Det brukar finnas värden på rimlig lufthastighet kontra godtagbar ljudnivå. Kanske kan man tolerera lite högre hastighet under vissa förutsättningar.

Mina tankar.
Kök/Pentry: Grundventilation via FTX och forcering via köksfläktar med egen imkanal, ingen kompensering med extra tilluft då köksfläktarna används så lite.

Omklädningsrum: Antingen enkel forcering med spjäll på frånluft och tilluft, eller vill man va avancerad "VAV"-styrning (luftflödesstyrning). Frågan är om man vill "låna" luft från kontoret eller man väljer att tryckstyra fläktarna.
Tänk på att det fungerar dåligt om man sätter forceringsspjäll mitt i en anläggning.

Nu är inte jag heller expert på ventilation, men en kvalificerad gissning är att du kan inte bara forcera ventilationen i enskilda rum, du måste forcera hela systemet.

Till mitt FTX finns som option en speciell strömbrytare med tidsbestämd forcering. Om man slår till brytaren så går båda fläktarna för fullt en stund (ställbart 0-30 minuter). Så du får forcering både på till- och frånluft.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.