26 522 läst ·
50 svar
27k läst
50 svar
Forskning om hur forum används
Kul att du intresserar dig för fenomenet sociala medier! Visst blir man nyfiken.
Men: Om du avgränsar målgruppen till dem som tycker det är kul att svara och prata av sig får du troligen helt andra svar än du skulle fått från dem som INTE frivilligt deltar. Vad tänker du göra åt det problemet?
Men: Om du avgränsar målgruppen till dem som tycker det är kul att svara och prata av sig får du troligen helt andra svar än du skulle fått från dem som INTE frivilligt deltar. Vad tänker du göra åt det problemet?
Ja, det är helt klart ett problem. Grejen är att jag behöver deltagare som engagerar sig i studien, som vill samarbeta med mig för att förstå detta, så det är helt omöjligt att använda deltagare som inte deltar frivilligt. Jag tror att vi behöver jobba så för att förstå detta på djupet.
Jag söker förresten fortfarande personer som vill vara med. Kontakta mig om du är intresserad!
Jag söker förresten fortfarande personer som vill vara med. Kontakta mig om du är intresserad!
Alla medier är i viss mening "sociala". Om du tillåter dig att vidga perspektivet en smula under din research kommer du snabbt att upptäcka mängder av forskning om inte bara "vad" människor läser i tidningar, hör på radio och kollar på teve, utan också "hur" de läser, lyssnar och ser; ensamma, tillsammans och hur opinion bildas. Denna forskning baseras på allt från djupintervjuer och laboratorietest av ögonrörelser till mätning av medievolym och faktisk konsumtion. Ditt jobb är att flytta de här metoderna till nya sammanhang.
Varför inte börja med att kontakta publikforskarna på svt?
Den forskningsinriktning jag utgår från, medierad diskursanalys, intresserar sig för social handling, och försöker undersöka det utifrån tre aspekter: individens historia, samspelet mellan handlingens deltagare och de diskurser (texter, ideologier, olika redskap etc.) som cirkulerar genom platsen som handlingen utspelar sig på. Så du har rätt: det är mycket intressant att titta på både "vad" och "hur" – och också "varför" och mycket annat, som "vad får det för konsekvenser" och "hur skulle det kunna förändras".billy_baver skrev:Alla medier är i viss mening "sociala". Om du tillåter dig att vidga perspektivet en smula under din research kommer du snabbt att upptäcka mängder av forskning om inte bara "vad" människor läser i tidningar, hör på radio och kollar på teve, utan också "hur" de läser, lyssnar och ser; ensamma, tillsammans och hur opinion bildas. Denna forskning baseras på allt från djupintervjuer och laboratorietest av ögonrörelser till mätning av medievolym och faktisk konsumtion. Ditt jobb är att flytta de här metoderna till nya sammanhang.
I MDA-forskning är djupintervjuer en viktig metod, men många inom denna inriktning tror inte att ögonrörelsemätningar är någon bra metod för att undersöka våra forskningsfrågor. Med ögonrörelsemätningar och andra laboratorietest kan vi inte studera t.ex. kunskapsbyggande som social handling, utan den sociala handlingen blir läsning för att få sina ögonrörelser mätta.
Jag måste ändå säga det ger hopp om framtiden att upptäcka forskare som inte okritiskt ansluter sig till positivism och behaviourism. Lycka till!
Klicka här för att svara