Hej

Jag läser just nu till murare via en vuxenutbildning och blivit lite fundersam på om jag verkligen valt rätt.

Jag är inne på mina första 6 månader och varit påbörjat min andra månads praktik.
Storm trivs och känner att man verkligen skulle kunna jobba med detta i framtiden. Men jag börjar bli lite orolig för hur det ser ut på arbetsmarknaden.

Försökta sätta mig in så mycket som det gick innan jag började utbildningen och det verkade vara en hyffsad branch att ge sig in på jobb mässigt. Fast nu är jag inte lika säker längre. Ingen av de stora firmorna ncc, veidekke, peab mm kör egna murare längre "iaf inte i nån utsträckning tror NCC sa de hade 6 egna murare kvar". och jag har ringt runt till kanske ett 100 tal firmor bara för att kolla läget med lärlingsplats i framtiden plus en del googlande och det ser verkligen sten dött ut så här långt. "för lärlingar då alltså, verkar vara gott om jobb för folk med fem års erfarenhet och yrkesbevis"

Är det nån här som är inne i branchen och kan komma med lite insyn hur det ser ut? man blir ju nojjig då lånen växer och möjligheterna till lärlingsplats mindre och mindre.

Ursäkta min stavning lätare form av dysselexi och inte tillgång till word på datorn jag skriver ifrån.

Hej
Vi letade murare förra året och det är en yrkeskategori som inte växer på träd om man säger så.
Fick ringa många samtal innan jag hittade någon...

Murare är ett riktigt skitjobb. Höga höjder, tunga material, tunga verktyg, tunga arbetsmoment och ett jäkla slabbande med vatten. Vidare riskerar du förutom utsliten rygg och dåliga knän kromallergi och stenlunga.

Jag hade en murare anställd för ett par år sedan, vill minnas att vi fakturerade 375 plus moms i timmen så särskilt rik blir man inte heller.

På grund av ovanstående har branschen nog också sökt hitta alternativa lösningar och alternativa material så kvar är nog mest skitjobben med skorstenar och eldstäder.

Plugga till elektriker, rörmokare eller ventmekaniker istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.