Byggnadstyp 1-plansvilla med källare
Byggnadsår 1952
Grundläggning Betongplatta
Grundmur Betong
Stomme Lättbetong
Fasad Putsad
Fönster 2-glas
Bjälklag Betong
Tak Betongpannor
Utv. Plåtarbete Plåtisol
Uppvärmning Vattenburen el & luftvärmepump (möjlighet till fjärrvärme)

Elpanna FOCUS VÄRM pv-13 utbytt 2001.
Installation av centraldammsugare.
Taket omlagt i början på 90-talet med betongpannor samt nya hängrännor och stuprör.


Vad ska man tänka på? Faror? Står att huset är radonsanerat. Jag har tyvärr ej sett resultatet av detta än.

Tacksam för svar
/Okunnig husintresserad
 
Tycker det låter som ett okey hus, källardelen är nog oisolerad både undertill och utvändigt, men utvändigt kan man dränera och samtidigt tilläggsisolera med isodrän eller pordrän 100mm, under till är svårare men har man bra takhöjd kan man göra åtgärder där också.

Är ytterväggar på markplan byggda i lättbetong ?, eller är det bara innerväggar ?
Varför jag frågar är för att i dessa material finns radonet, men kontrollera värdet efter radonsaneringen och titta att det inte överskrider 200 och att testet är relativt nygjort.

50-tal´s hus brukar vara bra.

Mvh jawen
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.