1 815 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Yta på murad lättbetong?
Hej!
Hur ser egentligen ytan ut efter man murat upp lättbetong block/element?
Jag tänker mest på fogarna.... Blir det djupa skarvar?
Min entreprenör sa att man bara drar ut eventuellt lim med fingret utmed stenen och att man inte behöver laga skarvarna innan man spacklar väggen. Är det så eller kommer spaclet att sjunka in?
MVH
Rebmic.
Hur ser egentligen ytan ut efter man murat upp lättbetong block/element?
Jag tänker mest på fogarna.... Blir det djupa skarvar?
Min entreprenör sa att man bara drar ut eventuellt lim med fingret utmed stenen och att man inte behöver laga skarvarna innan man spacklar väggen. Är det så eller kommer spaclet att sjunka in?
MVH
Rebmic.
Är det murat med lim/tunnfogsbruk, blir det ca 2-3 mm höga skarvar, horisontellt sett. I de vertikala fogarna har man inget lim, och ställer du två block mitt emot varandra, så ser du själv. Fogar spelar ingen större roll. Putsen tar hand om dem, och man behöver inte spackla. Handlar det om kantstötta block, brukar man fylla skador med lite lim blandat med pulveriserad lättbetong (damm).
Hej och tack för svaret!
Vi skall låta stomresa huset och ta över huset med råa lättbetong väggar.
Tanken är att vi sedan skall spackla och lägga microlit. Är detta förfarande ok?
Grunden till att jag frågar är att min målare som skall spackla undrar om det räcker att sprutspackla en gång och sedan bredspackla.
Någon som gjort nåt liknande?
MVH,
Rebmic.
Vi skall låta stomresa huset och ta över huset med råa lättbetong väggar.
Tanken är att vi sedan skall spackla och lägga microlit. Är detta förfarande ok?
Grunden till att jag frågar är att min målare som skall spackla undrar om det räcker att sprutspackla en gång och sedan bredspackla.
Någon som gjort nåt liknande?
MVH,
Rebmic.
Klicka här för att svara