P
Plura: Bygger med Ergotherm+ från Finja (källarväggar) och smörblock till bottenvåningen :) Bäst är nog att lägga plåtarna horisontellt i ritningen. Då behöver du bara något slags upplag (som antagligen kan vara infällt i bjälklaget) mellan utgången till delen under terrassen (ev om du kan flytta ut badrumsväggen för att den längden inte ska bli dimensionerande för betongtjockleken
13 svar · 21,0k läst
·
I
isolde: Rimligtvis inget bjälklag om det är ett enplanshus. Gips eller pärlspont som innertak, och lösull på vinden. Gångbryggor på vinden för att kunna inspektera utan att trampa i lösullen.
1 svar · 2,2k läst
E
Ekand: Får jag fråga hur fort dina murare murar? Hur stort bygger du? Fredrik
3 svar · 3,6k läst
M
M_Svensson: Hej, vet inte om detta hamnade under rätt tråd så om inte flytta gärna till rätt ställe för min fråga. Jag satt och kollade på byggfällan ( Reneé Nyberg) här om kvällen, där det handlade om ett par som bl a, hade fått mögelskador i källaren. Källaren var inredd med trä och gips samt mineral ull direkt mot sten väggen. Vilket var orsaken till möglet och lukten. Men nu till min
0 svar · 2,3k läst
M
momin: Även jag tackar för det tipset Tomas :) I mina hemtrakter o allt. /momin
5 svar · 3,5k läst
F
fiel: Jag skulle akta mig för att bygga hus med Stenhusvillan. De är inte seriösa.
40 svar · 14,5k läst
J
J.B.: Jag kollade precis på min handlares hemsida och priserna har gått upp dom tog 69,50 ex moms nu så det verkar att stämma med ditt pris.
3 svar · 1,7k läst
mexitegel
mexitegel: Att integrera styrsystemet i ackumulatortanken torde vara en av de smartaste saker CTC gjort på länge, men inte till kundens fördel. Styrsystemet har betydligt kortare livslängd än ackumulatortanken, dessutom utvecklas styrtekniken fort medan en vattentank är tämeligen dum. Nej, satsa hellre på ett traditionellt separerat system, måhända kanske inte lika snyggt men bra mycket mer
2 svar · 1,4k läst
rickardg
rickardg: Lite märkligt att de säger att deras system är så unikt, verkar väl vara rätt likt fagerda's system. För fagerdalas system gäller "En 365 millimeter tjock vägg har U-värdet 0,24" vilket inte känns så jättebra, det verkar inte stå något på ncbprefab's hemsida om u-värde (de säger att mer info om prestanda kommer snart), får hoppas de är bättre än fagerdala iaf. En fördel med
1 svar · 2,1k läst
H
Halford: Björn P Byggkonsult i Skanör
6 svar · 2,3k läst
H
HenrikHuslöse: Stenull i form av fasadskiva utanpå stenen kanske? En sån där man kan putsa på, typ serpo 321 eller paroc fas 2. Med ett lambda på 0,036 och en tjocklek på 50 mm blir u-värdet 0,72. I kombination med din vägg med u-värde 0,23 får du runt 0,17. Lite bättre i alla fall.
29 svar · 14,1k läst
Bricco
Bricco: Är det stor skillnad mellan en för 150kr och en för 500kr? Upplösningen verkar vara det jag ser på papperet skiljer och då 1% noggranhet på en för 500kr mot 2% på en för 150kr. Men behöver man den upplösningen om man bara ska mäta fasaden inför målning?
3 svar · 1,7k läst
S
savonit: Hej skulle behöva lite tips på hur jag skall fixa till min källare. Det är väldigt slitet, färgen har lossnat och behöver fräshas till. Tror inte någonting är gjort på säkert 50 år. Så min fundering är vad jag skall ha för färg. Tänkte tömma rummen damma damsuga, skrubba golv och väggar. Låta det torka ca 2 dygn kanske och sedan gå lös med rollern. Tänkte börja med
0 svar · 1,5k läst
M
momin: Som o skära i smör med varm kniv :D Tack för tipset. /momin
3 svar · 4,6k läst
·
F
flygrc: [citat] Det är aldrig endast tomtpriset som tillkommer ;) Lagfartsavgifter KA Byggel Tomtens färdigställande/trädgård Bankens avgifter, byggränta pantbrev osv Bygglov Anslutningsavgifter va,el ,tele Också alla tillbehör/uppgraderingar.......... Vi hade 2,7 på vårt motsvarande, utöver det förutom tomten får vi 0,6 som tillkommer varav ca 0,1 i uppgraderingar Håller med om att tråden
9 svar · 9,3k läst
AnnaJohanna
AnnaJohanna: Glömde meddela: Tråden är fixad: http://www.byggahus.se/forum/stenhus/161663-egenprojekterat-prefab-betonghus.html
28 svar · 23,5k läst
Per_Kylsten
Per_Kylsten: Jag skulle inte direkt välja bort prefab - även om jag är en av dem som lider av enorma köldbryggor i just en prefabstomme. Men, det är jätteviktigt ni kräver att prefabkonstruktören redovisar sina lösningar för hur köldbryggor minimeras (vid alla anslutningar, urkragningar och ALLA andra eventuella köldbryggor som konstruktionen kan innehålla). Se till att få allt på papper, med
2 svar · 3,0k läst
M
miry: hur ska väggarna vara isolerade eller är det bara ren lättbetong i väggarna ? tänkte om du ska ha isolering på utsidan i form av ett plastmaterial som nån form av PU skum eller cellplast då du kan öka isoleringsförmågan i väggarna väldigt mycket med det och sitter det på utsidan så får du extra bonus av stenhusets förmåga att hålla jämt klimat inne sen så har lättbetong och
4 svar · 4,4k läst
M
mikaelbe: Kondens i och på fönster förklaras här: http://www-v2.sp.se/energy/ffi/kondens.asp
13 svar · 4,8k läst
B
Bjorso: Hej. Jag undrar om någon har erfarenhet/kunskap om isolering med Thermisol? Jag har ett garage som är byggt med lecablock (190-190-590) . Vad jag har läst mej till så är det bäst att lägga på thermisol sen något slags nät och puts på det. vad för nät ska men ha och vilket puts ska man ha? Har jag rätt för mej? Eller finns det något annat sätt som kanske är bättre?
0 svar · 1,5k läst
F
fsn: Hur mycket tid behöver en yrkesman för att slätputsa 75m2 inomhus ungefär om han får hantlagning i form av blandat bruk?
3 svar · 6,6k läst
I
isolde: [citat] Hmm.. jag som var bergsäker på att massiva leca-block 3 MPa vägde 650kg/m3 plus/minus 50kg, dvs lika mycket som lättbetong 4 MPa. Tro eller ej, men så är fallet. :P Trådskaparen pratar om tilläggsisolering, och då gissar jag att lättbetong 350-400 kg/m3 inte är aktuell.
7 svar · 3,6k läst
S
Szture: Det blir ju väldigt mycket sten att värma upp..... och den är vad jag förstår oisolerad. Sten värms långsamt men behåller sen värmen längre. Det finns en anledning till att man bygger bastu av trä med isolering bakom. Det går fort att värma upp. Kan du behålla stenväggen och flytta bastun något?
1 svar · 2,0k läst
I
izlakoc: Hej och tack för din omtanke:) vi kommer absolut begära in referenser. Problemet är bara att de många gånger använder sig av olika killar och har man otur så får man några som inte är tillräckligt kompetenta. Ja, vi får se hur vi gör. Ett annat alternativ är att låta en större känd husfirma resa husstommen och sedan låta Swelet göra det invändiga jobbet. Mycket ska man tänka
6 svar · 2,0k läst
matsipatsi
matsipatsi: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Villa Spinell, Norra Västervång i Trelleborg Själva bor vi i ett stenhus som är byggt av Bo-Hus (www.bo-hus.se) en välskött och välmeriterad byggfirma i Ystad. Vi köpte huset 2007 och trivs fantastiskt bra. Huset är underbart och betonghus är en dröm. När det gäller byggfirman så motsvarar de våra förväntningar med råge; lyhörd,
5 svar · 11,1k läst
rickardg
rickardg: finns nog ingen sådan lista och är inte helt enkelt att göra en heller då det är svårt att ange pris på det sättet, verkar inte heller vara så många privatpersoner som bygger hus med dem heller så det är dåligt med byggbloggar osv om det :( Har för mig att det tidigare i några trådar pratats om priser i storleksordningen 2000kr / kvm, för isolerad yttervägg med sandwichelemnt,
1 svar · 31,8k läst
G
gaia: [citat] vilken sten? Tegelsten eller granitsten? Graniten går ej att vattna men teglet eller annan fuktsugande material ska man fukta innan putsning och även fukta ett par dagar efteråt. För att putsen ska härda behövs det vatten annars blir hållbarheten lidande med bom och spröd sandig yta. Vattna / spraya efteråt och håll putsytan fuktig i några dagar så blir det bra. gaia
4 svar · 6,4k läst
I
isolde: Bygger de med betongblock? Ganska udda affärsidé, men jag gissar att de har starka ryggar och gillar att isolera. :P Bolaget bildat: 2007-02-07 Omsättning 2007: 0 kr Omsättning 2008: 1 011 000 kr
1 svar · 2,7k läst
A
anaitis: [citat] Tack! Där var den...
10 svar · 28,3k läst
·
P
Plura: Svarar mig själv.. 500mm blocken kommer 24 st på 80×120 budget pall staplade på långsidan. Så 8 block/lager med 3 lager. Pallen blir 1500mm hör utan pallen inräknad
1 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.