O
octaviars: Priset beror lite på hur du vill ha putsen och vilket fabrikat du väljer. Jag har precis fått putsat mitt nybygge med Sto och det är gjort så att det ser ut som en traditionell skurad tjockputs som vi ska måla med Sto Lotusan färg. Putsen är gjord i tre steg, först primer, sen ett skikt med bruk där armeringsmattan dras in i ytan, detta får sedan torka. Ovanpå detta lade man sedan ett
1 svar · 5,2k läst
L
lob: Hej Här hittade jag rapporten. http://www.sundhedsstyrelsen.dk/~/media/Sundhed%20og%20forebyggelse/Straalebeskyttelse/SIS/Radon/Nordisk_flag_2000.ashx Kanske bara funkar med att klistra in i adressfältet / LOB
21 svar · 7,1k läst
S
Salekärr: Du behöver inte använda Rödgrund. Grundningen garanterar vidhäftning och utjämnar sugförmågan i underlaget. Man grundar, nätar och slutputsar (oftast med ett utstockningslager innan). Om man inte grundar före nätningen så blir putsen mot underlaget ofta inte heltäckande (nätet ligger ju då i värsta fall inte i putsen utan delvis i skarven mellan puts och fasad). Rödgrund är ett
1 svar · 1,8k läst
prototypen
prototypen: Det var raska ryck! Kapar gör man med stenskiva eller diamantkapskiva och genom armeringen, sedan stöder man pålen vid snittet och slår med en slägga på änden. Se nu bara till att stödja dina 2 stenväggar så det inte lägger omkull (träväggarna stöder när de är på plats). Protte
12 svar · 6,0k läst
T
Tjodjuret: Då la jag det fel då....
2 svar · 5,9k läst
Jennielundgren
Jennielundgren: Vi har byggt vårat hus i betong. Platsgjutit alla väggar utom övervåningen som kom färdigt. På vårat hus så kommer vi att isolera utsidan med 300 isolering och sen puts på det. Insidan ska bara spacklas och sen ska den sprutas med ett material som är gjort för betong, ett matrial som kallas för Febrit. En slags pappersmassa som kan kan få i olika färger och form, dvs struktur eller
3 svar · 3,1k läst
M
MrKarlsson: Det bör inte vara några större problem att mura igen själv. Fäst ett snöre på väggen så du får raka rader på stenarna. Jag antar att de inte kommer att synas så mycket för det blir väl i taket innuti garaget. Sen kommer pelarna på utsidan. I mitt garage sitter det en regel i tegelväggen som sedan takbjälkarna vilar på.
1 svar · 2,1k läst
M
maco1: Hej, vi är mitt i byggprocessen av vårt stenhus (1-plan) som byggs i siporex (Ytong), även innerväggarna, och just nu är vi valet hur vi ska göra med innerväggarna. Vad vi förstår så finns det 3 varianter man kan göra: 1. Köra Knauf MP75 gipsputs som sprutas på med maskin och sedan jämnas ut med en lång bräda. Då får man en helt slät yta som är 8-10 mm tjock som sedan kan
0 svar · 2,2k läst
K
korvletten: hejsan jag har ett hus fran 1938 med inredd kallare. i kallaren sa finns dock endast sma kallarfonster och jag skule vilja satta in 'riktiga' fonster. finns det nagon som skulle kunna rekommendera en byggare for sant i bromma trakten. jag kan inte gora det sjalv, det vagar jag inte och sedan undrar jag om det ar nagot man bor vara extra uppmarksam pa nar det galler sant har. m a o om det finns
0 svar · 1,1k läst
F
Fröberg: Här finns det bilder på bygget: http://www.byggahus.se/forum/stenhus/125208-erfarenheter-av-isorast-2.html#post1106899
41 svar · 11,6k läst
·
L
linni: Vi var lite inne på att måla stenen men iom att det trots allt är kjedjehus så skulel det inte se bra ut att förändra utseendet för mycket. Det skulle då skilja sig alldeles för mycket från mängden. Hoppas att någon kan ge oss råd, ser att många har läst.
2 svar · 4,2k läst
·
H
Eps
Hålta: Är inte den fukttransport som normalt sker i EPS blocket tillräcklig?
2 svar · 1,6k läst
P
P&H: Det har nu nästan gått ett år sedan vi började rita vårt hus. På torsdag och fredag denna vecka kommer dom och monterar våra väggar. Är sjukt nyfiken på hur det kommer se ut på plats. Det blev väggar från KC tillslut.
40 svar · 10,3k läst
P
pette: måste bara skriva här känner jag.:P... jag har alltid tyckt och tycker fortfarande stenhus är nr1. finns inget som slår ett gediget snyggt putsat hus. I pusade hus finns hantverk som inte finns på älvsbyhus med stående panel. Finns heller inte underhållskrav på en bra puts på lättbetong. behöver inte oroa sig för skadedjur eller röta eller rörelser.... ... ..
65 svar · 10,9k läst
Z
zachris: [citat] Ja hur gick det med "gevärsskotten"? Bad Guy, de dåliga erfarenheterna från vissa boende i hus med prefab-betong-väggar avskräckte inte dig i alla fall, verkar det som?
13 svar · 13,3k läst
J
jessicai: Ska bygga uterum med trästomme och funderar över hur vi bäst fäster stolpar och bärlinor mot tegelfasaden. Någon som har tips? 1 - bästa sättet att fästa träreglarna, dvs typ av skruv? 2 - bästa sättet att foga/isolera, någon slags skum? Latexfog? Bör man ha någon slags syllisolering mot fasaden?
0 svar · 1,8k läst
H
2times: Räkna med minst 2000 kr/kvm inkl golvvärme och installationer för bottenplattan. Ett råd när du bygger en tyngre stomme - kolla markförutsättningarna, dvs gör en geoteknisk undersökning så sover du gott om natten när du flyttar in. Mitt personliga val av mellanbjälklag skulle vara plattbärlag då du får en platsgjuten konstruktion med en yta färdig att måla eller gränga på utan
2 svar · 4,6k läst
A
ankan_84: Hej, som topic lyder har jag sett lite fukt/mögel i gillestugan i hörnerna. Jag och min sambo har köpt ett hus byggt -63. Gillestugan är i betong och övervåningen är bjälklag. Har som sagt sett i hörnerna vid ena sidan att det är lite svart/brunt och putsen har blivit lite missbildad. Jag var där och skrapade bort lite av putsen men jag måste säga att själva betongen är torr. Ska
0 svar · 1,7k läst
B
Byggarmillis: Vi håller på att räkna på ett betonghus från en lokal betonghusleverantör i Göteborgstrakten. Han bygger färdiga element och vi är mycket intresserade av detta. Vi har tagit kontakt med Betonghusarkitekten för hjälp med ritningar. Han kan mycket om betonghus och bygger en hel del hus just nu. Så mitt tips är att ni kontaktar honom för att få mer kött på benen.
8 svar · 2,8k läst
G
gaia: haft eko innan tavlor, gardiner och mattor flyttade in. Det räcker med nakna gipsväggar och laminat på golv för att orsaka eko i vilket hus som helst :). gaia
5 svar · 3,1k läst
S
Skansk_nybyggare: Det blir billigare med utländsk arbetskraft. Dock blir din insats i tid större. Du får räkna med lite språk och kulturella svårigheter. Ha ett öppet sinne för missförstånd som sker. Jag byggde i Porotherm och kom undan med ca 15kkr/m2 + tomt. Designade huset själv och lät sedan arkitekt och konstruktör göra ritningar. Polacker (som i mitt fall) gör helt enligt ritningen. Fattas
1 svar · 2,4k läst
R
rebmic: Hej och tack för svaret! Vi skall låta stomresa huset och ta över huset med råa lättbetong väggar. Tanken är att vi sedan skall spackla och lägga microlit. Är detta förfarande ok? Grunden till att jag frågar är att min målare som skall spackla undrar om det räcker att sprutspackla en gång och sedan bredspackla. Någon som gjort nåt liknande? MVH, Rebmic.
2 svar · 1,8k läst
B
BigGitt: Puts på frigolit anses vara en risk konstruktion endast om denna monteras mot organiskt eller starkt sugande material. Typ gips eller trä. Då bör luftspalt anordnas. Mot leca, ceramik eller siporex är det mycket säker konstruktion!
29 svar · 9,2k läst
M
miry: jo vist armerarman men det betyder inte att inte väggarna spricker för att armera så pass mycke att sprickorna inte kommer ner till järnen tror jag är väldigt ovanligt i väggar men det beror också mycke på vad syftet och hur det ska vara byggt som kommer in och ju tunnare en vägg är ju lättare kommer den att ge sig fast den är armerad men det var därför jag fråga vad det ska vara
8 svar · 2,2k läst
Blodsoppen
Blodsoppen: Tack! det ska jag göra.
2 svar · 1,9k läst
A
anaitis: [citat] 1) Det får man räkna på. Beror på måtten på huset. 2) Visst kan man ha olika densitet. Men läs Isoldes inlägg här: http://www.byggahus.se/forum/stenhus/143540-hus-med-puts-i-vaestergoetland.html Jag håller med henne!
4 svar · 2,4k läst
M
miry: måste fråga om det är nån klåpare eller vad är det för några som ska bygga åt er? reglerna ändrades för 16månader sen och har inte de som ska bygga huset märkt att det var ändringar för isolering och energiförbrukning föns nu (19/12-2008 vart den ändrad och det är de ändringarna som börja gälla vid årsskiftet nu) så har ni börjat bygga eller håller på och planerar och
8 svar · 2,7k läst
rickardg
rickardg: [citat] Räknar man på det bör det bli ca 0.17 för deras 350mm tjocka vägg, men jag har för mig att det stod 0.20 på deras sida innan de plockade bort tekniska detaljer såsom u-värde osv och ersatte det med listor på vilka varumärken de använder för golv och vitvaror osv.. ganska högt med 0.2 men det borde inte vara så svårt att göra en tjockare vägg med lägre u-värde med deras
12 svar · 3,4k läst
·
Per_Kylsten
Per_Kylsten: Distanserna (av plåt) kunde vändas antingen mot yttersidans eller innersidans leca - beroende på var vi skulle velat placera fönstren i väggen. /per
5 svar · 3,0k läst
G
Gladh: [citat] Det hade jag i mitt hus också, där det stod att badrummet inte följer dagens regler. Det betyder dock inte att det är fel, bara att det inte är godkännt efter dagens regler, men godkänt efter de regler som fanns när det gjordes om (slutet av 80-talet). Dessutom så står det inte att det var fel, bara att besiktningsmannen sa att golvbrunnen inte var bytt.
11 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.