Är helt novis på ämnet bygga hus (och inte verkar jag bli klokare av det jag kunnat läsa mig till heller, snarare mer förvirrad), så jag hoppas därför att ni skulle vilja reda ut begreppen för mig :)

Funderar på att bygga boningshus, stall och ridhus beläget i skåne (åkermark alltså). Vill ha putsad fasad på alla byggnader och troligtvis även "putsad" invändigt. Vill inte köpa ett nyckelfärdigt hus utan har egna funderingar på hur det ska se ut.

Alla husen behöver inte byggas med samma material men det kanske är lättare att få ett bra pris om man gör så? (mängdrabatt).

Stallbyggnaden måste kunna stå emot sparkar och annat skoj som hästar kan hitta på.
Boningshuset får gärna vara så nära ett passivhus som möjligt.
Ridhuset blir ju en stor byggnad så där vore det bra med ett material som ger så lågt m2 pris som möjligt.

1. Vilka material bör jag titta närmare på vad det gäller dessa byggnader? Vad är fördelarna respektive nackdelar med dessa? (pris, byggtid, miljöpåverkan, underhåll osv)
  2. Hur lång tid tar det att gräva en grund (gjuta betongplatta) i arbetstimmar ca?
  3. Hur stor skillnad i arbetstid, pris får man räkna med om man vill ha källare också?
Har säkerligen glömt att skriva ner en mängd av alla de frågor som cirkulerar i skallen på mig så jag hoppas ni står ut med att det kommer flera. :blushing:

Vag gäller stall och ridhus kan jag inte ett smack om detta, det finns dock en bra bok som jag hört talas om, heter något i stil med "Bygga stall". Sedan finns det hur mycket info som helst på http://www.bukefalos.com (ett forum för hästsport). Det lär finnas bra info om stallbyggen där.

Utan kunskap om hästar utgår jag dock ifrån att stall/ridhus inte skall värmas upp (att göra detta låter minst sagt dyrt). Om så är fallet kan man bygga dessa i lättklinker (=leca) utan någon ytterligare isolering.

Till själva boningshuset finns det många varianter:
Massiv lättbetong
Massiv leca
Lättbetong med utvändig EPS
Leca mec utvändig EPS
Lecablock med inbyggd isolering
EPS-block som fylls med betong (typ Sundolitt Kub)
Prefabricerade betongväggar med utvändig EPS
osv

Pga dåligt U-värde är det idag väldigt sällsynt med massiv leca, frågan är om man ens kan få bygglov för detta längre. Vill du har lågt U-värde blir det till att ha EPS på utsidan (som du förstås kan putsa). Vilken variant du väljer beror på flera faktorer. Skall du göra allt själv? I så fall hade jag definitivt valt att mura i lättbetong med utvändig EPS (vilket är vad jag själv skall göra vid nästa bygge). Prefab väggar kräver stora dyra kranar för installation, finns dessutom en del som fått problem med köldbryggor i fogarna mellan väggsektionerna. Inget jag själv skulle göra.

Vad gäller för/nackdelar ser jag inga direkta nackdelar med att bygga i lättbetong. Fördelarna är desto fler: dubbelt så bra isoleringsvärde som leca, lättare att mura (tunnfogslim), lättare block att baxa runt, slippa blanda bruk osv. Har själv byggt med Sundolitt Kub och tyckte faktiskt det var rätt mycket bökigare än jag trott från början. Tar en hel del tid att bygga alla detaljer (fönster/dörrar), sedan krävs även en ställning runt hela som man kan gå på för att fylla betongen. Plus allt meckande efter gjutningen är klar: riva avstyvningar, klippa bort trådstag, trimma fogskum mm. Dessutom får man den värmelagrande stenen mitt i väggen, vilket tar bort en hel del av stenhuskänslan. Krävs sedan även gipsskivor på insidan, så på det hela taget ingen direkt billig metod. Är dock bra för pooler och källare.

Vad gäller källare har jag svårt att se fördelen med detta. Verkar som att ni skall bygga ute på landet, och då är det bättre att bygga vanligt 2-planshus utan källare. Behöver ni mer utrymme kan ni bygga lite större. Vad hade ni tänkt ha i källaren? Bygg i 2 plan så slipper ni spring i trappor, i källaren blir det dessutom mörkt. Vad gäller kostnad för källare blir det inte avsevärt dyrare: det krävs ett extra bjälklag, men du använder å andra sidan bottenplattan för 3 våningar (istället för 2). Men tar lite mer tid i anspråk då det bli en extra för grävning/återfyllning runt källaren. Jag hade själv aldrig valt att bygga med källare, såvida det inte är tal om sluttningshus. Vad tänkte du ha i källaren som du inte kan ha i ett förråd eller i ett något större hus?

Vad gäller tid att göra grunden beror detta på hur stor den är ;) Även förstås på formen (många hörn, konstig rördragning = mer tid)

Om man räknar bort markarbetena så går övriga delar till grunden rätt fort. Har själv byggt en platta på 160kvm helt på egen hand, tog ungefär en vecka. Rekommenderar dock att ni är minst två för detta, det är ett jävla bök att flytta runt armeringsmattorna själv. Bra träning dock. Tilläggas bör att min platta var till en ekonomibyggnad, dvs inga golvvärmeslingor i plattan och rätt lite avloppsrör och el. Gjöt sedan med självkompakterande betong, var hur lätt som helst. Även detta var bra träning :D

Vet inte om du fått några vettiga svar, är dock väldigt svårt att ge exakta svar.

Jag skulle inte direkt välja bort prefab - även om jag är en av dem som lider av enorma köldbryggor i just en prefabstomme. Men, det är jätteviktigt ni kräver att prefabkonstruktören redovisar sina lösningar för hur köldbryggor minimeras (vid alla anslutningar, urkragningar och ALLA andra eventuella köldbryggor som konstruktionen kan innehålla). Se till att få allt på papper, med specifikationer på vilka energiförluster som varje köldbrygga kommer att ge - och vad stommen i övrigt kommer att läcka i energi genom transmission. Inkludera detta i kontraktet och låt en jurist se över att det är vattentätt. Skriv också in att ni skall ha tio år på er att reklamera eventuella problem (det är inte varje år som vintern är kall nog för att avslöja problem som konstruktionen kan ha). Kom ihåg att byggföretag är mycket intresserade av att tala med er, inkluderande att lämna runda löften, innan ni har skrivit på ett avtal - men att vissa företag blir totalt ointresserade i samma stund som du klagar på något de utfört. Se därför till att ha ett helt vattentätt kontrakt - oavsett hur du väljer att bygga!
God Jul och lycka till
/per

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.