Du behöver inte använda Rödgrund. Grundningen garanterar vidhäftning och utjämnar sugförmågan i underlaget. Man grundar, nätar och slutputsar (oftast med ett utstockningslager innan). Om man inte grundar före nätningen så blir putsen mot underlaget ofta inte heltäckande (nätet ligger ju då i värsta fall inte i putsen utan delvis i skarven mellan puts och fasad).
Rödgrund är ett A-bruk (cementbruk) med pigment i, som används för att det i efterhand skall gå att kontrollera att grundning verkligen har utförts. Ser du ingen anledning till detta så går det lika bra att blanda ett Gullex putsbruk i A-klass själv eller att använda t.ex. Weber 101 utstockningsbruk A.