30 021 läst ·
40 svar
30k läst
40 svar
Hur byggs stenhus med tegelfasad (ex Huscompagniet)?
Porotherm via Wienerberger. Blocken finns i olika prisklasser. De jag valt är 36.5 cm tjocka och kostar ca 900:- per kvm inkl moms.Kallebo skrev:
Tegel via Tegelmäster. Kostar ca 475:- per kvm inkl moms.
Ser fram emot bilder, man ska kanske inte ge upp Winerbergers tegelblock trots allt. Kommer du att putsa blocken bakom tegelfasaden (där man inte kommer att se) eller är det bara invändigt puts som du skriver om?
Man kan ju också välja block utan isolering och hamnar då ungefär på halva priset.
I min konstruktion så kommer luftspalten mellan fasadtegel och blocken fyllas med murbruk. Vatten utifrån kommer inte nå in till blocken. På insidan ska de putsas.
I min konstruktion så kommer luftspalten mellan fasadtegel och blocken fyllas med murbruk. Vatten utifrån kommer inte nå in till blocken. På insidan ska de putsas.
Varför skall du fylla luftspalten mellan fasadtegel och blocken?Mainstream skrev:
Det är just det man ska undvika så mycket som möjligt just för att luftspalten skall ventilera ut fukt som fasadstenen suger till sig vid extremt regnande. Om du har bruk där fungerar detta som en kapillärbrygga så att fukten sugs in till blocken.
Fasadteglet skall dessutom ha stötfogar utan bruk med visst avstånd både i första och andra skiftet så att fuktöverskott kan komma ut/luft ventillera.
Oskickliga/slarviga murare har en tendens att slabba en massa fogbruk på insidan med uppfyllnad som följd. Detta måste uppmärksammas.
Det där gäller framförallt om du har organiskt material i väggen.
Min konstruktion är en vidareutveckling av de som beskrivs här: http://www.wienerberger.se/teknisk-...jer/konstruktionslösningar-för-konsument.html
Jag har fullt förtroende för min konstruktör och har en mycket skicklig murare till jobbet.
Min konstruktion är en vidareutveckling av de som beskrivs här: http://www.wienerberger.se/teknisk-...jer/konstruktionslösningar-för-konsument.html
Jag har fullt förtroende för min konstruktör och har en mycket skicklig murare till jobbet.
Ja. Tegelblocken bryr sig inte om lite fukt från ett hällregn. De torkar bara ut igen till skillnad från organiska material.
Både jag och muraren var lite förvånade över konstruktionslösningen men vi fick det bra förklarat för oss.
Både jag och muraren var lite förvånade över konstruktionslösningen men vi fick det bra förklarat för oss.
Det handlar inte om ett lite hällregn. Det pallar en tegelfasad utan problem.
Nej, det när det är ihållande regn typ höstregn under flera dagar/veckor.
Speciellt utsatta är gavlar utan takutsprång.
Tegeln blir då mättad och fukt kommer att rinna på insidan av teglet. Denna fukt måste ut antingen med ventilation eller självrinning genom öppna stötfogar.
Gör ett experiment genom att införskaffa 1 st lättbetongblock, 1 st lättklinker (Leca) block, 1 st porothermblock.
Lägg dessa i en balja med 2-3 cm vatten nivå och låt ligga några dagar. Du kan då se hur högt kapillärkraften lyft vattnet i de olika blocken.
.... och det blir inte porothermblocket som suger minst vatten. Sätter en peng på att lättklinker blocket blir vinnaren.
Nej, det när det är ihållande regn typ höstregn under flera dagar/veckor.
Speciellt utsatta är gavlar utan takutsprång.
Tegeln blir då mättad och fukt kommer att rinna på insidan av teglet. Denna fukt måste ut antingen med ventilation eller självrinning genom öppna stötfogar.
Gör ett experiment genom att införskaffa 1 st lättbetongblock, 1 st lättklinker (Leca) block, 1 st porothermblock.
Lägg dessa i en balja med 2-3 cm vatten nivå och låt ligga några dagar. Du kan då se hur högt kapillärkraften lyft vattnet i de olika blocken.
.... och det blir inte porothermblocket som suger minst vatten. Sätter en peng på att lättklinker blocket blir vinnaren.
Problemet är att vi har råare och fuktigare klimat här än i sydeuropa.. du kommer att få stå för den energi som solen i sydeuropa använder för att torka ut fukten själv - med högre energiförbrukning som följd.
Alla jag pratat med om stenstomme har påpekat detta, det är därför jag envisas om att jag vill ha ern luftspalt.
Dock ska väl porotherm-blocken torka ut snabbare än lättbetong, men inomhusklimatet blir väl lidande då torkningen kommer att ske från insidan?
Alla jag pratat med om stenstomme har påpekat detta, det är därför jag envisas om att jag vill ha ern luftspalt.
Dock ska väl porotherm-blocken torka ut snabbare än lättbetong, men inomhusklimatet blir väl lidande då torkningen kommer att ske från insidan?
Jag tror att det skulle bli relativt jämt mellan porotherm och lättklinker, men porothermblocken kommer att torka ut snabbare eftersom den öppna ytan blir större tack vare håltegelkonstruktionen.roland53 skrev:Gör ett experiment genom att införskaffa 1 st lättbetongblock, 1 st lättklinker (Leca) block, 1 st porothermblock.
Sämst är väl ren lättbetong som suger bra och tar lång tid att torka ur.
Att ha en luftspalt,menar jag är helt rätt, men det kan du få utan att klä med trä på utsidan. Läs tex om tegelfasader mm-. Träfasad är dessutom dyr i underhåll.Kallebo skrev:
Luftspalten förlorar du om du putsar direkt på lättbetongen, men detta kompenseras förmodligen genom att du har uppåt 400 mm tjocka block (min gissning).
Men din teori att fukten skall gå igenom väggen för att torkas ut invändigt måste vara feltänk. Du ska alltid undvika att få in fukt i huset. Det skall inte ledas in utan ut ur huset.
Kan ev. fungera när du bygger huset, men när du målat eller tapetserat väggen så har du i viss mån skapat en barriär för invändig effektiv uttorkning.
Inte bra att få svamp o mögel bakom Rembrandt-tavlorna
Klicka här för att svara