H
heimlaga: En kamrat köpte ett timmerhus som hade stått kallställt i ungefär 50 år. Allt utom det enda rummet som sista invånaren bodde i hade varit kallställt ungefär 70 år. De skadorna som fanns berodde på markfukt i golven och på tjälskjutning under stenfoten och på vatten som läckte in genom dåliga fönster och kring skorstensgenomföringar. Det mesta av det där skulle ha skett även om
7 svar · 2,3k läst
T
Troberg: Har du funderat på renoveringstapet? Det är som en rejält tjock tapet som man sätter upp istället för att spackla.
3 svar · 3,1k läst
M
Myrslok 61: [citat] Hej ! Tyvärr kunde jag inte separera kolstybb och Gigantiska myrboet Anledningen till rivningen var dåligt skick och myrboet
2 svar · 2,1k läst
·
H
heimlaga: [citat] Om det är murat med kalkbruk. Kalk för att reparera kalk och lera för att reparera lera och cement för att reparera cement.
13 svar · 5,0k läst
·
N
neo11: Ring ett företag
2 svar · 2,7k läst
·
JapAndreas
JapAndreas: Nu är glada amatören ute på djupt vatten. Jag ska gjuta en platta till attefallshus och själv mura upp hela med murblock (leca). Marknivån hamnar nära plattans kant (pga höjdbegränsningen) och lite orolig är jag för att snö och regn ska ställa till fuktproblem i isoleringen. Skiss ett är med eps längst ned på väggen och skiss två är med fasadskivor av mineralull lika som resten
0 svar · 1,5k läst
·
Kappers
Kappers: Hej, Vi bor i ett hus byggt på 60 talet i Spånga. Vi har en terass i betong ca 1.5 meter ovan mark i dåligt skick. Plattorna och murbruk släpper. Under terassen är det gissar jag kalkavlagringar. Själva terassen verkar vara byggd på två lager, en hårdare betong grund och ovan detta ytterligare ett lager som har blivit nästan som sand utmed kanterna. Det övre lagret verkar ha kanaler
0 svar · 1,4k läst
·
S
StevieGee: Skickar pm
10 svar · 3,8k läst
·
S
10 svar · 3,8k läst
·
R
rsa: [citat] Missade den här frågan från dig @Muthai. Hör av dig igen om det fortfarande är aktuellt :)
8 svar · 9,7k läst
·
K
klimt: Det avgörande om det är ert första hus är hur insatta ni är i husägande och vd som kan hända. Det är mycket som kan hända, ni kan ju se många trådar här. Men det är säkert mer vanligt att problemen är måttliga och att man löser det genom egna insatser eller goda tillgångar utöver inköpspriset. Om man är oerfaren är det bra att köpa ett nyare hus i gott skick eller att ha
5 svar · 1,8k läst
R
Robin_Cleveborg: Hej tack för svar, men lyckades googla fram kulören iaf =) Huset är målat med den gråbeiga kulören "Nordsjö Deep Sarcelles". mvh Robin
9 svar · 13,6k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Inte mer på insidan. Du får jobba vidare utvändigt.
2 svar · 3,5k läst
Microkatten
Microkatten: Gjuten platta kan vara en riskkonstruktion i gamla hus med torpargrund eller mullbänk. Man kan även sätta golvvärme i golv med skumglas och lera. Inga väggar skall suga åt sig en massa fukt, inte heller i badrum utan tätskikt. Man kan även sätta tätskikt på väggar med lertegel, men personligen skulle jag gå på andra alternativ då det är mycket svårt att få tidiga varningar om
3 svar · 1,9k läst
N
neo11: [citat] Jag ber om ursäkt, du har mer kunskap än jag visste. Sorry, skulle dock inte gjort det själv.
17 svar · 7,0k läst
·
A
Alexn72: Betsil är en annan variant för att få mindre damm.
12 svar · 17,4k läst
C
Chefred: Jag menar inte att det hänger över fönstret utan tänkte mer att jag vill lägga något där när jag byter fönster. Blocken kan nog vara 600 som du säger. Jag ska ta en bild vid tillfälle.
2 svar · 2,3k läst
K
Kaboff: Leca är ju väldigt formbar så bara o hugg på o mura på med en mall, alt gjut med leca, (gjorde så med en pelare) o tycker det funka fint det med
1 svar · 1,4k läst
D
Drburr: Finjas och webers grundningsbruk är lågalkaliska. Socklar ska mycket riktigt putsas med cementbruk och det lär din vara med. Så dra ett lager grundningsbruk och sedan ytputsen. Eller om det inte är alltför utsatt för vatten webers wall rapid vägglagningsbruk. Anledningen till att åtminstone första lagret ska vara lågalkaliskt är att vanlig grå portlandcement får lättbetong att
1 svar · 3,1k läst
·
tttomten
tttomten: [citat] Lättbetongskruv utan förborrning är det som gäller (enligt mig), och dra inte för hårt.
5 svar · 1,6k läst
·
B
Bouno: [citat] Vilken känpe din mor är:) Jo det är klart att det troligtvis kommer tillbaka om jag inte gör något åt orsaken. Jag hoppas på att kunna fixa till bättre ventilation.
4 svar · 3,1k läst
·
G
gaia: TACK! nyttigt läsning för oss med gamla hus
2 svar · 1,5k läst
C
CTCTOTAL: [citat] tack, då vet jag att den ser förjävlig ut
4 svar · 3,2k läst
·
N
neo11: 1. Du kan putsa dagen efter. 2. Nej, du kan inte använda weber 135 om du ska pytsa tjockare än 5 mm, då 135 är ett 1mm bruk. Finns inte 224 då? Den är 3 mm bruk https://www.se.weber/fasad-puts-och-murbruk-produkter-och-system/putsbruk/weberbase-224-puts-och-murbruk-c
12 svar · 5,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Om det inte längre gäller fönstret så är det väl ,vettigt med ny tråd för då brukar det bli bättre svar eftersom alla inte vill läsa igenom 20 inlägg innan de kommer till det som är aktuellt.
20 svar · 4,6k läst
·
Norrköping2009
Norrköping2009: Jag har funderat fram och tillbaka. Nu lutar det åt att lämna utrymmer (16 cm) utan isolering Då bör eventuell fukt kunna torka ut och jag flyttar ingen daggpunkt som med isolering mot teglet. Har svårt att se att det blir mängder med fukt/vatten. Isf är det ju inte många konstruktioner som skulle hålla känns det som. Sen sätter jag plast och en 45:a på den och sen råspont. Lägger
33 svar · 10,1k läst
·
V
verydisco: [citat] Jag slipade och tog med en skruvmejsel och pillade bort det svarta, blev toppen till slut
13 svar · 3,8k läst
·
P
ponybalony: [citat] Ja det håller jag helt med om nu när du säger det!
2 svar · 1,2k läst
·
A
Anders_Nilsson: [citat] Och kul att man vågar använda frigolit, här på Byggahus verkar det betraktas som en oerhörd risk. Ok för att du bygger i betong, men ändå.
59 svar · 14,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.