Funderar på att bygga mitt hus av isoblock 350 mm breda. de finns ju ett par olika tillverkare. någon som vet vilka block som är bäst?
jag har kollat på finjas ergotherm 350 och deras ergotherm plus 350
där är bättrer isolervärde i ergotherm plus. kan de skilja mycke i pris på dessa olika block?
jag har kollat på finjas ergotherm 350 och deras ergotherm plus 350
där är bättrer isolervärde i ergotherm plus. kan de skilja mycke i pris på dessa olika block?
Hej
Hoppas inte svaret kommer för sent.
När jag tog in offerter fick jag priset 62,4/st utan moms på Ergotherm, 72,5/st för Plus varianten hos en ÅF vid köp av 300st. När jag väl valt block var bästa priset 70/st för Plus blocket.
Om du kan gå upp till 500mm väggar finns det lättbetong med U-värde 0,17 att jämföra med Ergotherm Plus som har 0,18. Lättbetongen från Aeroc kostade mig 63/st för samma storlek på block (förutom djupet då). H+H är dyrare men hur mycket/block vet jag inte då de envisas med att klumpa ihop allt i en offert till en slutsumma. Xella har inte ens orkat få iväg en offert.
Sen har ju Weber lanserat detta block och H+H detta om man nu vill isolera ordentligt, priser vet jag tyvärr inget om.
/Pär
Hoppas inte svaret kommer för sent.
När jag tog in offerter fick jag priset 62,4/st utan moms på Ergotherm, 72,5/st för Plus varianten hos en ÅF vid köp av 300st. När jag väl valt block var bästa priset 70/st för Plus blocket.
Om du kan gå upp till 500mm väggar finns det lättbetong med U-värde 0,17 att jämföra med Ergotherm Plus som har 0,18. Lättbetongen från Aeroc kostade mig 63/st för samma storlek på block (förutom djupet då). H+H är dyrare men hur mycket/block vet jag inte då de envisas med att klumpa ihop allt i en offert till en slutsumma. Xella har inte ens orkat få iväg en offert.
Sen har ju Weber lanserat detta block och H+H detta om man nu vill isolera ordentligt, priser vet jag tyvärr inget om.
/Pär
Plura skrev:Hej
Hoppas inte svaret kommer för sent.
När jag tog in offerter fick jag priset 62,4/st utan moms på Ergotherm, 72,5/st för Plus varianten hos en ÅF vid köp av 300st. När jag väl valt block var bästa priset 70/st för Plus blocket.
Om du kan gå upp till 500mm väggar finns det lättbetong med U-värde 0,17 att jämföra med Ergotherm Plus som har 0,18. Lättbetongen från Aeroc kostade mig 63/st för samma storlek på block (förutom djupet då). H+H är dyrare men hur mycket/block vet jag inte då de envisas med att klumpa ihop allt i en offert till en slutsumma. Xella har inte ens orkat få iväg en offert.
Sen har ju Weber lanserat detta block och H+H detta om man nu vill isolera ordentligt, priser vet jag tyvärr inget om.
/Pär
Tacks för den infon! jag har spanat in webers rex block. de verkar vara jävligt bra. ska ha ca 1000 block till hela mitt bygge så vi får väll se va de kan landa på!
jobbar som snickare! finns ju intet tråkigare än att byta panel och måla + att jag tycker att de e snyggt som bara den med putsad fasad!kamilenski skrev:
Vill man ha ett hus med bra ljudisolering, okänslig för fukt och nöjer sej inte med gipsväggar fyllda med mineralull och vindpapp som är svåra att få lufttätt så väljer man stenkamilenski skrev:
Stenhus bygger man bara en gång, trä får man byta i omgångar här och där allt eftersom det ruttnar så efter 100 år är det inte mycket av det ursprungliga byggmaterial kvar. Det finns fler gamla trähus som är borta idag än dom som står kvar.
Trä är billigt som material men man betalar en hel del för arbetstid att få huset ihopspikat till halvfabrikat och sen snabbt monterat på plats. Man betalar kanske mer för stenmaterial men materialvärdet stannar i huset.
gaia
jag har börjat titta på porotherm den är biligare samt det är ganska bra med tegel än lätt betong enligt min erfarenhet (snickare)
lättbetongen enligt gamla stena börjar vitra sönder men tegel verkar hålla hur länge som helst
lättbetongen enligt gamla stena börjar vitra sönder men tegel verkar hålla hur länge som helst
Innan lättbetongen börjar vittra måste väl fasaden inklusive puts eller vad man har för beklädnad, befinna sig i erbarmligt skick? Så långt låter nog ingen förfallet fortgå.kimmens skrev:
Porotherm är mycket bra block, men muras med vanligt murbruk med allt vad det innebär. Det finns tunnfog till Porotherm men pga av blockets håligheter funkar ganska dåligt. Man kan även skumma ihop murverk av Porotherm, men få vill vara pionjärer (se Wienerberger Dryfix).
Dessutom isolerar Porotherm sämre än lättbetong.
Klicka här för att svara
