Solceller, Solfångare, Solenergi
Majgårdarna: Det är nog dyrare och jobbigare att svetsa i en slinga än att köpa en plattvärmeväxlare pump och en termiskventil. Du får bra skiktning på köpet
2an: [citat] Typ dessa ventiler http://www.acaso.se/svensk/produktblad/TERMOVAR%20AF%20(SE)%200408.pdf
2an: [citat] Beror nog vilket tak man har, T.ex tegeltak händer det inget men med ett plåt tak trycker det nog på mer..
Kave: [citat] Jag bor i Borås, utanför göteborg. I ett nybygge är det säkert helrätt. Jag har ett 70-talshus och behöver göra om lite i ventilationen för att det skall fungera.
Stenper: Tackar ödmjukast Hocke :) Du verkar ha förstått problematiken, jag har ingen användning för en massa varmt vatten som står i pannans acktank! Jag ska sätta mig in i dina förslag, som verkar väldigt bra, och försöka rita upp kretsen! Återigen tack ;D
thulebog: det låter heltokigt visst? men å andra sidan vem skulle betala 300 tkr för minsta modellen? jag har kollat runt lite å i USA kostar det ca 1100 USD per installerad kW effekt. http://www.fasc.net/energycabin.htm Detta betyder lite mer realistiska 11 tUSD för minsta 10kW-modellen m 7 kvm solfångare och 500 l tank. Detta ger ca 80.000 SEK. Ändå hyfsat billigt m tanke på att det ingår 92%
daniel_168: Nu har jag beställt fästdetaljer från Aquasol så nu är jag ett steg närmare att få upp panelerna. :D Typiskt att det ska bli iskallt och komma ett par decimeter snö nu då >:(
KalleT: [citat] Jag jobbar med fjärrvärme och är kanske lite hemmablind. Skall svara så neutralt jag kan. ;) Jag har full förståelse för denna åsikt och det är givetvis en parameter man skall ha med i sitt övervägande av energisystem. [citat] Detta stycke motsäger vad precis skrev ovan... ;) Skulle det vara så att energibolaget höjer så mycket att det är lönt att riva ut sin anläggning
citactiva: Skall installera den anläggning i mitt hus med en 30 vacuumrörspanel som laddar en 300L beredare. Detta skall stå i en stuga på tomten och jag har en 100L vvb i huset som skall vara kvar för att använda som tillskott när solen ej räcker till Till detta har jag två alternativ jag funderat på, vilket tror ni mest på? Alt1: När tanken ute i stugan går över 55grader slås elen till
apersson850: Jag vet inte vad genomsnittseffekten är. Jag tror inte han vet det själv, då den energi som produceras inte mäts. Det är bara det som köps eller säljs som det finns mätning på, inte det som direkt används i den egna anläggningen. När det är vatten i bäcken (nu är det ingen brist...) ger generatorn ungefär 22 kW. Den kan ge 28 kW (tror jag det är), men då skulle det behövts lite
DALASOL: Vet inte om Ni har mer att säga om Partiell förångning. Sammanfattar: -med vacuumrör-heatpipe är det helt möjligt och enkelt. -med plana solfångare är det den vanligaste metoden, ute i Europa. I Sverige har Klaus och andra konstruerat solfångarna så att partiell förångning troligen inte är möjlig. Kanske börjar någon importera lämpliga plana solfångare från Europa? Vem vet. :D
amatsson: GustavW Håller med om att en vattenmantlad kamin hade varit en bra lösning, men har redan en gjutjärns, så den får räcka ett tag till. Matsson
Kasch: Ok, den verkar ju bra men frågan är om det funkar till en kulvert med oval form och mjuk/flexibel isolering. Annars får det, som för Mato, bli en hemmalösning med någon slags byggsilikon. Om inte plåtslagaren har någon bättre idé.
mato: Det ska man tolka som att eftersom detta inte är riktiga prisolrör så är dom ej godkända för värmeinstallationer innuti väggar o liknande. Plasten runt röret är lika skört som en gammal möglig plastpåse ;) Men skala av plasten så duger de bra som solrör, isolera med tex boaflex från rinkaby. Detta gjorde jag o de blev bra!
2an: En del kör ju pelletsbrännaren 1 gång/dygn i pannan o klarar vv så det skulle kanske gå få att funka hyfsat iaf dom soliga dagarna med elpatronen som backup på ca 50°. ::)
roli: Du bör ha någon typ av ackumulatortank för att kunna ta hand om de höga temperaturer som solfångarna levererar under solrika sommardagar. Du kan få temperaturer över 150 grader, naturligtvis så skall ju detta shuntas till en temperatur som golvvärmeslingorna klarar av men har du ingen buffert (acktank) så kommer ju solfångarvattnet bara bli varmare och varmare och vid tillräcklig hög
apersson850: Ja, det var hett. Gick aldrig under -22°C. Nä, jag tror inte alls att det är något räknefel, utan helt enkelt beror på att den period när solfångarna är som bäst, det är på sommaren. Då är effektiviteten för varje instoppad vedpinne usel. Inte för att den brinner sämre, men man får ju elda när man eldar, vilket gör att det blir alldeles onödigt varmt, vilket i sin tur gör
daniel_168: Jag har inga än, men har snackat med Sfinx solar, så det lutar ditåt.
mato: En fin dag i Fjärås! Sol på taket från ca 10:00 till ca15:00, 12kWh in i tanken från 90 vacumrör! 8-)
KalleT: [citat] :'( :'( :'( Jag vill också ha en solfångaranläggning
apersson850: Bara från vattenkraft. Fast principen är ju densamma. Skillnaden är att vinden är mycket "ryckigare", eller ska man säga byigare, än ett vattenfall. Med elektronisk utmatning spelar det dock ingen roll, men sånt var för dyrt, när jag gjorde utrustningen till vattenkraftverket.
peoe: Jag har varit på mässa i sth hela veckan. Fick kopplat in styrningen till solen natten innan jag åkte iväg och nu ikväll har jag fått upp hälften av rören. Till slut blev det till att ge upp - jobbigt att stå på taket med ficklampan i munnen och skruva fast rör. Får se hur vädret blir i morgon, det verkar klart, men med handskar kanske man kan få upp resten av rören utan att
citactiva: googlade för att se hur de funka. http://www.stem.se/web/gemnyckelR5.nsf/vFiles/over/$FILE/over.pdf#search=%22%22partiell%20f%C3%B6r%C3%A5ngning%22%22
apersson850: Jag håller helt med Roli. Jag har tre tankar, av hanteringsskäl, så den versionen vet jag hur den fungerar.
Beson: [citat] Jag har haft solväreme sen två år tillbaka det är helt suverän sliper elda mellan maj till september som det ser ut nu som vädret är nu hoss oss kanske det går in i oktober även på vintern när det är fina dagar så funkar solvärmen det förlänger timmarna på acc tanken innan man behöver elda igen jag har köpt mitt hos solentek