peoe
peoe: Tittar du på sfinx vacuumrör så får du ju dem för lägre pris än vad traditionella paneler kostar... Kolla på SP så finns en lista över alla bidragsberättigade solfångare och vilket utbyte de ger... Konstruktionen känns väl inte så monsterstabil, men för att placera på en tegelvägg lär de fungera bra. Helt fristående vet jag inte om jag hade velat montera dem...
4 svar · 2,0k läst
peoe
peoe: Hej, pratade med installatören idag och han skulle åtgärda det helt enkelt... Så vi får se hur det blir...
3 svar · 2,4k läst
·
R
roli: Minsta lilla spricka i berggrunden kan ge "rörelse" på grundvattnet och därmed så försvinner ju den värme som man laddar ner i hålet. Skall det vara någon idé så får man nog borra ett hål i "homogent" berg om man nu kan hitta det och sedan fylla hålet med vatten, först då vet man att grundvatten rörelser/strömmar inte tar med sig värmen någon annanstans.
7 svar · 2,9k läst
apersson850
apersson850: Gratis är det inte, även om vi struntar i investeringen. Beroende på intensiteten på solljuset kostar strömmen till pumpen 1,5 - 0,5 öre/kWh. Fast det är ju nästan gratis! :D
4 svar · 2,7k läst
·
R
roli: [citat] Varför inte förbereda med isolerade kopparrör direkt. Det gjorde jag mellan pannrummet och vinden när vi byggde 97-98. Solfångarna kom inte upp förrän -04.
5 svar · 1,9k läst
P
puttee: Det är sant att det kan vara bra att vara tyst om man inte vet.... 8-) Men det är också sant att det ibland behövs en som inte förstår varför det är fel för att de som förstår ska våga tänka i helt andra banor. ;) jag menar att allt kan inte redan vara uppfunnet på "rätt" sätt  :D
7 svar · 2,0k läst
D
droopy: [citat] Man kan ju kompensera med flera meter slinga och matar man sedan en varmvattenberedare borde det bli en besparing.. elen börjar ju stiga ordentligt i pris nu. för min del skulle jag nog även försöka mata tvättmaskinen med 40 gradigt vatten för att minska användningen av elslingan i maskinen för att maximera förtjänsten. borde gå att lösa ganska enkelt. Har slälv ett uthus
4 svar · 9,2k läst
A
aromata: Har någon av er erfarenhet av solsystem som använder termosifon-principen? Skulle kunna användas till värmefläktsystem eller förvärmning av varmvatten.
0 svar · 3,5k läst
S
stephanb: Titta på http://www.solgruppen.se/lesol_3.htm De solfångare är godkända för bidrag från länsstyrelsen. Jag själv har deras industriell producerade version, lesol 5 ar, som jag skruvade fast själv, och är nöjd. MvH, Stephan
2 svar · 2,8k läst
A
aromata: Jag har krypgrund på mitt 85-åriga hus. Lite värmeläckage har vi där från vattenburen värme. Men vi kör maximal ventilation på sommaren och minimal ventilation på vintern. Sommarluften är fuktig och eftersom krypgrunden är värmetrög så kan vi kanske få kondensproblem om vi inte ventilerar maximalt. Vinterluften är torr och uteluft som slinker in värms upp och tar upp fukt och
9 svar · 4,8k läst
apersson850
apersson850: Om vi nu antar att han har gedigen erfarenhet av bergvärme, kan det mycket väl vara en förvärvad kunskap, som är klart vederhäftig.
7 svar · 4,4k läst
apersson850
apersson850: Sagt och gjort. Utanför jordatmosfären är solstrålningseffekten 1300 W/m². Atmostfären, stoft och annat begränsar solinstrålningen mer eller mindre. Dessutom beror den naturligtvis på i vilken vinkel solstrålarna kommer in. Vid Göteborgs horisont varierar solinstrålningen mellan 150 och 1100 W/m² under året. Detta då givetvis förutsatt att det är helt klart, utan moln eller dis.
17 svar · 4,4k läst
2
2an: Eller om man så vill 17000:- för 30,8m2.. http://www.blocket.se/vi/8046476.htm?ca=2_s
0 svar · 4,7k läst
M
MMR: Alla tips på hemmagjorda lösningar uppskattas, i vårt nyköpta fritidshus tänkte jag försöka mig på lite lösningar för att få ner driftkostnaderna, på sommaren så är det inte mycket mer än VVB som drar ström, man behöver ju lite varmvatten till tvätt, disk och dusch.
4 svar · 3,2k läst
J
jeja2000: Annars kopplar du en vanlig blandningsventil till varmvattnet! och kör in solvärmen på utgående varmvatten och den undre slingan på Varmvatten. Samt den övre på Kallvatten! Sen får du styra pumpen med en Hysteres mellan Temp i botten på tanken och Temp i solfångaren! Hoppas det klarnar lite Mvh Jeja2000
6 svar · 3,1k läst
apersson850
apersson850: Jag har ett på 24 liter, som Acaso levererat. Vad det kostar vet jag inte, för det ingick i priset för styrningen.
55 svar · 8,4k läst
·
P
perkele: Har du med nätavgiften på cirka 20 öre kw/h i ditt elpris? Om inte, så blir dina kalkyler ännu bättre. :)
3 svar · 3,0k läst
Hocke
Hocke: Ingen som har åsikter. Det jag vill åstakomma med den här lösningen är att slippa ha en separat kamflänsslinga för vattenbatteriet, och eftersom solkretsen redan är frostskyddad och utrustad med kamflänsslinga så skulle jag vilja samköra dessa.
2 svar · 3,5k läst
K
KalleT: Eldar du med ved idag? Solfångare är perfekt om man vill minska på arbetet med veden genom att förkorta eldningssäsongen. Solfångare får i vårt land ses som ett komplement till den huvudsakliga uppvärmingen. Vad har du för förutsättningar? har du ackumulatortank? (med eller utan solslinga) Taklutning? mot södertak? Mitt råd är att du läser vad som har skrivits tidigare här i
1 svar · 4,4k läst
S
synpunkter: Jag skulle kolla på andra alternativ. Kolla testerna på SP och jämför pris och prestanda.
1 svar · 4,5k läst
apersson850
apersson850: Annars letar man upp en teknisk miniräknare. Går bra med den i Windows.
6 svar · 53,1k läst
2
2an: [citat] Ok då blir de lite lättare att veta vad du vill ha.. :) En bra acktank med 3 slingor (2 för vv o 1 sol) som är väl isolerad ligger på ca 15-17000:-, laddomat (ta en 21:a med självcirkulation) ca 3500:-, förmodligen nytt exp.kärl på 100 liter för ca 1500-2000:- inkopplingen 15-20000:- inkl rör.. Så totalt blir det runt 40000:- Det smartaste om du måste byta panna är att ta
4 svar · 5,5k läst
G
Gano: Hej. Hammarö, Värmland. Satte upp plana solfångare förra året, integrerade i taket, det behövdes inget tillstånd alls, bara att sätta igång enligt stadsarkitektkontoret. Fick frågan om solfångarna skulle följa taklutningen. Jag svarade ja." -Kör igång" blev svaret. MVH/Gano
9 svar · 5,4k läst
2
2an: [citat] Vad va tempen på morgonen innan solen började ladda då?? [/quote] Kring 25º eftersom värmen hade "surrat" lite under natten. [/quote] Försök komma ihåg att kolla nån dag vad tempen är (botten, mitten o toppen) innan solen börjar ladda o vad de är på kvällen.. Iof har du väl energimätare nu??
6 svar · 4,8k läst
R
roli: [citat] Jag har samma lutning, 23º, på mina solfångare. Från maj-september fungerar det bra, nästan för bra på sommaren. Men under sen höst-vinter-tidig vår så skulle jag inte rekommendera den lutningen, den är för flack. För min egen del kvittar det eftersom jag ändå inte kan utnyttja solen under tiden slutet av oktober till början på mars eftersom jag har ett skogsbeklätt berg
10 svar · 9,0k läst
apersson850
apersson850: Jo, det kan den göra. Speciellt i heat-pipesolfångare, med de höga stagnationstemperaturer som förekommer där. Men med partiell förångning undviker man att utsätta vätskan för så höga temperaturer. När det förekommer blåser man ut vattnet ur solfångarna, vilket gör att endast en liten del av vätskan utsätts för höga temperaturer. Dessutom är det mest i gasform, vilket gör
7 svar · 4,2k läst
pellefant
pellefant: vad heter solfångaren?
0 svar · 3,1k läst
apersson850
apersson850: Det kluriga är att det beror även på vilken temperaturhöjning du vill ha. Tittar du på SP:s lista över solfångare, kan du se hur mycket en viss solfångare skulle ge, om den suttit i Stockholm normåret 1986. Listan Av de 1062 kWh/m² som strålade ner då, skulle min solfångare gett 718 kWh, med en temperaturhöjning på 50°C. Nöjer jag mig med 25°C blir den utmatade energin större,
1 svar · 7,5k läst
R
rogge_vvs_pl: Rören pallar inte mycket, möjligen en plastfotboll. rogge
1 svar · 4,9k läst
S
TN-Funkis: Tänkte bara tipsa om att man kan ta en gammal motor från en motoriserad parabolantenn (typ Landis & Gyr) och sätta på ramen så att motorn då ändrar elevationen ( höjdvinkeln - ramen sitter då med gångjärn uppe och motorn nere på ramen), vilket man ändrar med 12-36V styrning.
19 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.