Vad kan man räkna med för maxeffekt för en panel med 30 vacuum rör, Hur många kW kan dom ge i praktiken/teoretiskt??

2an skrev:
Vad kan man räkna med för maxeffekt för en panel med 30 vacuum rör, Hur många kW kan dom ge i praktiken/teoretiskt??
Jag har 4 st 15-rörsmoduler som sitter i serie. Efter drygt 4 månaders erfarenhet och daglig bokföring av Insamlad energi och drifttimmar samt några realtidsnoteringar är mitt halvårsbokslut följande:

Maxeffekt (bästa tillfället jag noterat): 5.8 kW
Den bästa noterade Medeleffekten under en dag: 3.3 kW
Medeleffekt alla soliga dagars medeleffekt under perioden febr - juni: 1.9 kW

Skillnaden mellan MAXEFFEKT och MEDELEFFEKT under en dag är alltså väsentlig, ungefär 1/3-del och det är lätt att bli besviken om man intecknar MAXeffekten som den förväntade NOMINELLA effekten.

Effekten är naturligtvis viktig för att få in energi, men energiinsamlingen är ju det man vill åt och det gör ändå den angivelsen intressantare; Hur mycket jag får in resulterar ju i hur länge jag kan duscha gratis.

Jag tycker att den mest intressanta parametern är medelvärdet av hur många kWh som samlas in per dag under månaden eller veckan. Hur länge håller sig det soliga vädret? och Hur länge räcker min sparade energi?
Jag måste ju överleva några dagars gråväder...:-)

Hej!
Jag undrar vad Karkulla har för utförandr på sitt värmesystem, tankstorlek och tillskotsenergi. Jag har loggat mitt system från november 06 och jag har som högst 9,8 Kv topp och lite på 5kw som medelefekt på en dag, medelefekten på dag varierar om man har ladd differansen lågt stäld blir den lägre.

stig53 skrev:
Hej!
Jag undrar vad Karkulla har för utförandr på sitt värmesystem, tankstorlek och tillskotsenergi. Jag har loggat mitt system från november 06 och jag har som högst 9,8 Kv topp och lite på 5kw som medelefekt på en dag, medelefekten på dag varierar om man har ladd differansen lågt stäld blir den lägre.
Vedeldare i grunden, har dock inte använt pannan på bra länge tack vare solen. Tanken är 1300 liter med dubbla solslingor (15 m).
Skulle det bli jättestort energiöverskott har jag möjlighet att koppla in den andra tanken parallellt, den är 1800 liter.

Har labbat med laddifferensen, men inte funnit något bevis för att det påverkat energiflödet. Kör med 10 graders diff. MEDELeffekten i mina paneler verkar vara rätt så konstant oavsett detalT-har solen varit framme så är det låga odds på 2,0-2,2 kW. Effekten struntar jag ärligt talat i, det är ju den insamlade energin jag är ute efter.
Energimängden påverkas naturligtvis av soltimmarna och solinstrålningen, men jag har inte sett att energimängen heller har påverkats med deltaT.

Men, det är väl ganska naturligt: Ett högre deltaT innebär ju att styrsystemet drar ner på flödet genom fångarna och det borde vara ett linjärt förhållande mellan deltaT och flödet om man har isolerat rören ordentligt och nogrant.
Någon som har en annan teori?

Mycket intressant att se vad folk faktiskt får ut. Undrar lite på vilken effekt ditt (alltså Karkullas) system har enligt SP:s provning? Vad är det för märke du har på solfångaren? Hur mycket fick du betala för själva solfångarna (dvs inte hela systemet inkl acktank etc, utan bara själva vakumrören)?

MartinT skrev:
Mycket intressant att se vad folk faktiskt får ut. Undrar lite på vilken effekt ditt (alltså Karkullas) system har enligt SP:s provning? Vad är det för märke du har på solfångaren? Hur mycket fick du betala för själva solfångarna (dvs inte hela systemet inkl acktank etc, utan bara själva vakumrören)?

SP anger inte effekt, men det spelar ingen roll för de jag har är ännu inte testade av SP.
Däremot är de TÜV-testade och översätter man energi-utbytet per kvm till svenska normer ska de hamna på ca 800 kWh / aperturkvadratmeter och år vid 50 grader.
Jag har fått in 1238 kWh på ca 4 kvm från februari tills dags dato och skulle tro att jag når den specade energin trots högre systemtemperatur, så jag är nöjd.
Pröjsade 20 kSEK för dessa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.