För att få för våra förhållanden optimal användning av vakumrören funderar jag på att montera ramen högt upp på taket och låta benställningen gå över nocken (på båda sidor fäster jag i bärläktstaksteg). Lutningen ska bli c:a 65-70 grader. Om låt säga halva solfångarna sticker upp över nocken - hur kraftig blir vindlasten på solfångarna? Svårt att räkna på men en kvalificerad gissning? Pallar en sådan montering en rejäl storm? Vakumrören har ingen reflektor så det är ingen plan yta som vindfång men rören sitter å andra sidan ganska tätt.