1 742 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Förvärma Nibe360 med Solvärme
Hej,
Jag har ett nybyggt hus med golvvärme som värms av en Nibe 360 Frånluftsvärmepump. Nu funderar jag på olika lösningar för hur jag bäst skulle kunna ansluta Solpaneler för både varmvatten och golvvärme.
Nibes dockningsförslag ( http://www.nibeonline.com/pdf/M10394-2.pdf )bygger på att kallvattnet som går in i FLVP förvärms i en slinga i en Ackumulatortank som värms av solvärmen. Detta tror jag inte så mycket på då det enbart värmer varmvattnet och när jag inte tappar något varmvatten så utnyttjas inte solen alls. Tilläggas kan ju att jag inte bor heltid i huset så utnyttjandet av varmvatten är inte så stort men jag har alltid golvvärmen påslagen.
Jag har en annan idé som bygger mycket på Nibes. Jag vill gärna ha era synpunkter och så har jag några frågor om hur det kan fungera som jag hoppas ni kan svara på.
Min tanke är att Solpanelerna värmer upp vattnet i en Ack-tank. Denna förvärmer kallvattnet innan det går in i FLVP för att bli varmvatten. Så långt lika som Nibes. Men för att även få nytta av solvärmen för golvvärmesystemet när inget varmvatten tappas tänkte jag att man kunde låta returvattnet gå igenom en slinga i ackumulatortanken så att det värmts upp innan det går tillbaka till FLVP.
Vad tror ni om detta? Kan det fungera? Har ni någon annan bra idé? Eller idéer på hur det kan bli bättre?
Hur kommer FLVP och dess styrsystem att reagera på att returvattnet blivit uppvärmt? Det kan ju till och med bli varmare än de 55grader som den själv max skickar ut i golvvärmesystemet.
Bör jag ha någon form av styrning mellan FLVP och ack-tanken? T ex så att inte returvattnet blir allt för varmt men heller inte kyls ner om ack-tanken inte är varm på vintern. Hur skulle den se ut?
Tack på förhand!
/Håkan
www.walltorp.net
Jag har ett nybyggt hus med golvvärme som värms av en Nibe 360 Frånluftsvärmepump. Nu funderar jag på olika lösningar för hur jag bäst skulle kunna ansluta Solpaneler för både varmvatten och golvvärme.
Nibes dockningsförslag ( http://www.nibeonline.com/pdf/M10394-2.pdf )bygger på att kallvattnet som går in i FLVP förvärms i en slinga i en Ackumulatortank som värms av solvärmen. Detta tror jag inte så mycket på då det enbart värmer varmvattnet och när jag inte tappar något varmvatten så utnyttjas inte solen alls. Tilläggas kan ju att jag inte bor heltid i huset så utnyttjandet av varmvatten är inte så stort men jag har alltid golvvärmen påslagen.
Jag har en annan idé som bygger mycket på Nibes. Jag vill gärna ha era synpunkter och så har jag några frågor om hur det kan fungera som jag hoppas ni kan svara på.
Min tanke är att Solpanelerna värmer upp vattnet i en Ack-tank. Denna förvärmer kallvattnet innan det går in i FLVP för att bli varmvatten. Så långt lika som Nibes. Men för att även få nytta av solvärmen för golvvärmesystemet när inget varmvatten tappas tänkte jag att man kunde låta returvattnet gå igenom en slinga i ackumulatortanken så att det värmts upp innan det går tillbaka till FLVP.
Vad tror ni om detta? Kan det fungera? Har ni någon annan bra idé? Eller idéer på hur det kan bli bättre?
Hur kommer FLVP och dess styrsystem att reagera på att returvattnet blivit uppvärmt? Det kan ju till och med bli varmare än de 55grader som den själv max skickar ut i golvvärmesystemet.
Bör jag ha någon form av styrning mellan FLVP och ack-tanken? T ex så att inte returvattnet blir allt för varmt men heller inte kyls ner om ack-tanken inte är varm på vintern. Hur skulle den se ut?
Tack på förhand!
/Håkan
www.walltorp.net
Redigerat:
Hej,
Jag har nu fått igång min anläggning. Fungerar i princip som ovan.
Ni kan följa temp-logg och se lika bilder på www.walltorp.net Den består av 90 rör från sfinx och en 75o liters tans
/Håkan
www.walltorp.net
Jag har nu fått igång min anläggning. Fungerar i princip som ovan.
Ni kan följa temp-logg och se lika bilder på www.walltorp.net Den består av 90 rör från sfinx och en 75o liters tans
/Håkan
www.walltorp.net
Redigerat:
Klicka här för att svara