2 802 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
växelventil
Jag vill ha ett tipps på en växelventil till att ladda solvärme i olika höjd i tank.Har sett både termisk och elektrisk.Tipps på vilket som är bäst. Temp ca 60 grader
En termisk ventil är ju "ointelligent" i och med att den alltid växlar vid samma temperatur, t.ex. 60 grader om det nu är vad du ställt in den på. Om vi då tar fallet att du har 80 grader i toppen av tanken när solen börjar skina så kommer ventilen kyla övre delen av tanken så fort temperaturen från solfångarna ligger över 60 grader och det är ju knappast vad man vill.
Har du aldrig varmare i toppen än vad ventilen är inställd på så spelar det så klart ingen roll.
Har själv en elektrisk och tycker att det är att föredra eftersom du då kan låta temperatursensorerna styra om du vill värma tanken uppe eller nere. Nackdelen är att det krävs en styrning som hanterar detta. Enklaste funktionen får du naturligtvis med en termisk ventil.
Det är en sån här jag har: http://www.resol.de/en/Produkte/Ventile/VA32.shtml
Har du aldrig varmare i toppen än vad ventilen är inställd på så spelar det så klart ingen roll.
Har själv en elektrisk och tycker att det är att föredra eftersom du då kan låta temperatursensorerna styra om du vill värma tanken uppe eller nere. Nackdelen är att det krävs en styrning som hanterar detta. Enklaste funktionen får du naturligtvis med en termisk ventil.
Det är en sån här jag har: http://www.resol.de/en/Produkte/Ventile/VA32.shtml
Om man ska styra solladdningen in på olika nivåer måste man väl rimligen veta vilken temperatur det är på de nivåerna?
Om ventilen ska växla vid 60°C måste den väl göra så, att den styr laddningen till bottnen om toppen ligger över 60°C och annars till toppen?
Om ventilen ska växla vid 60°C måste den väl göra så, att den styr laddningen till bottnen om toppen ligger över 60°C och annars till toppen?
Hej,
Någon som vet ungefär hur mycket en sådan elektrisk ventil kostar? Ingår styrning i den? Finns kompletta med styrning?
Mvh Håkan
www.walltorp.net
Någon som vet ungefär hur mycket en sådan elektrisk ventil kostar? Ingår styrning i den? Finns kompletta med styrning?
Mvh Håkan
www.walltorp.net
Hej Håkan,
Mycket sent svar...
Jag betalade runt 1300 kronor för min ventil. Det är bara en motoriserad ventil som måste kopplas till en styrning. Har inte sett någon ventil som är komplett med styrning, därmed inte sagt att det inte finns någon som har det .
Mycket sent svar...
Jag betalade runt 1300 kronor för min ventil. Det är bara en motoriserad ventil som måste kopplas till en styrning. Har inte sett någon ventil som är komplett med styrning, därmed inte sagt att det inte finns någon som har det .
Hej,
Tack för ditt svar. Jag hann dock installera och valde en annan lösning a´la sfinx. Den bygger på att en termostatstyrd ventil inte släpper in något vatten i tanken förrän vattnet kommer upp i inställd temp. Kanske Inte lika bra men absolut bra nog. Särskillt som jag toppladdar.
Mvh Håkan
www.walltorp.net
Tack för ditt svar. Jag hann dock installera och valde en annan lösning a´la sfinx. Den bygger på att en termostatstyrd ventil inte släpper in något vatten i tanken förrän vattnet kommer upp i inställd temp. Kanske Inte lika bra men absolut bra nog. Särskillt som jag toppladdar.
Mvh Håkan
www.walltorp.net
Klicka här för att svara