Mellanbarn skrev:
Är själv stolt ägare av andelar i O2, har dock inte fått min första faktura med andelesel ännu.
Hej

Nu har du varit med i över ett år. Hur ser den tiden ut om du summerar?

mvh
 
Kul fråga, den måste jag besvara var min första tanke. Det var innan jag försökte sätta mig in i elräkningarna :confused:

Hursomhelst, med reservation för felräkningar ser mitt första år som andelskund ut som följer.
Totalt har jag betalt 2699 kronor för 2983kWh el. (90öre/kWh)
Fördelat enligt följande:
El 728 kr (24,4 öre/kWh)
Elcertifikat 178 kr (6 öre/kWh)
Elskatt 805 kr (27 öre/kWh)
Moms 540 kr (18,1 öre/kWh)
Årsavgift 448 kr (15 öre/kWh)

50 öre av totala elpriset handlar i det här fallet om skatt (56%). 15 öre är fast avgift som visserligen skulle sjunka om man förbrukade mer men... Dom resterande 24,4 örena är själva elen. 24 öre kan låta högt när andelselen endast kostar 13 öre men då har jag endast andelar att köpa 2000 kWh andelsel och gör av med nästan 50% mer än det. För dom resterande kWh är O2 inte billigast. Så tipset är nog att man behöver andelar för det mesta av sin förbrukning om det ska löna sig.
Under 2008 som beräkningen gäller var spotpriset i medel 49,91 öre/kWh och sett från det är ju 24,4 öre bra. (49,91 är vad O2 redovisar som grund för de extra kWh jag gör av med.)

Till detta kommer nätavgiften, men där gäller ju lokala monopol så åt det kan vi inget göra.

Hoppas det kan vara till hjälp för någon. :)
 
JanneT5 skrev:
Du måste ha ditt elabonemang hos den leveranför som andelsföretaget har skrivit avtal med. Resten av året då dina 1000Kw är slut måste du köpa ström av dem...
För mig är detta det stora problemet...
Har idag en av dom billigaste leverantörerna i landet och det innbär att jag bara kan välja vindraft ansluten till till det nätet och vips var inte alternativen så många längre :(

En annan hake blir det i kalkylen eftersom jag redan har billig el blir det svårare att "räkna hem" billig vindel :D

Fick precis veta att "mitt" verk troligen blir försenat pga att någon klåpare överklagat kraftledningsbygget till snurran :mad:
 
Mellanbarn skrev:
Hoppas det kan vara till hjälp för någon. :)
Absolut. Tack för ditt engagemang. Själv har jag betydligt högre förbrukning (drygt 30 000kWh/år), så min kalkyl med vindkraftandelar borde se aaaningen bättre ut :rolleyes:...

/Martin
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.