14 327 läst ·
18 svar
14k läst
18 svar
Vad är haken med vindkraftandelar ?
Kul fråga, den måste jag besvara var min första tanke. Det var innan jag försökte sätta mig in i elräkningarna 
Hursomhelst, med reservation för felräkningar ser mitt första år som andelskund ut som följer.
Totalt har jag betalt 2699 kronor för 2983kWh el. (90öre/kWh)
Fördelat enligt följande:
El 728 kr (24,4 öre/kWh)
Elcertifikat 178 kr (6 öre/kWh)
Elskatt 805 kr (27 öre/kWh)
Moms 540 kr (18,1 öre/kWh)
Årsavgift 448 kr (15 öre/kWh)
50 öre av totala elpriset handlar i det här fallet om skatt (56%). 15 öre är fast avgift som visserligen skulle sjunka om man förbrukade mer men... Dom resterande 24,4 örena är själva elen. 24 öre kan låta högt när andelselen endast kostar 13 öre men då har jag endast andelar att köpa 2000 kWh andelsel och gör av med nästan 50% mer än det. För dom resterande kWh är O2 inte billigast. Så tipset är nog att man behöver andelar för det mesta av sin förbrukning om det ska löna sig.
Under 2008 som beräkningen gäller var spotpriset i medel 49,91 öre/kWh och sett från det är ju 24,4 öre bra. (49,91 är vad O2 redovisar som grund för de extra kWh jag gör av med.)
Till detta kommer nätavgiften, men där gäller ju lokala monopol så åt det kan vi inget göra.
Hoppas det kan vara till hjälp för någon.
Hursomhelst, med reservation för felräkningar ser mitt första år som andelskund ut som följer.
Totalt har jag betalt 2699 kronor för 2983kWh el. (90öre/kWh)
Fördelat enligt följande:
El 728 kr (24,4 öre/kWh)
Elcertifikat 178 kr (6 öre/kWh)
Elskatt 805 kr (27 öre/kWh)
Moms 540 kr (18,1 öre/kWh)
Årsavgift 448 kr (15 öre/kWh)
50 öre av totala elpriset handlar i det här fallet om skatt (56%). 15 öre är fast avgift som visserligen skulle sjunka om man förbrukade mer men... Dom resterande 24,4 örena är själva elen. 24 öre kan låta högt när andelselen endast kostar 13 öre men då har jag endast andelar att köpa 2000 kWh andelsel och gör av med nästan 50% mer än det. För dom resterande kWh är O2 inte billigast. Så tipset är nog att man behöver andelar för det mesta av sin förbrukning om det ska löna sig.
Under 2008 som beräkningen gäller var spotpriset i medel 49,91 öre/kWh och sett från det är ju 24,4 öre bra. (49,91 är vad O2 redovisar som grund för de extra kWh jag gör av med.)
Till detta kommer nätavgiften, men där gäller ju lokala monopol så åt det kan vi inget göra.
Hoppas det kan vara till hjälp för någon.
För mig är detta det stora problemet...JanneT5 skrev:
Har idag en av dom billigaste leverantörerna i landet och det innbär att jag bara kan välja vindraft ansluten till till det nätet och vips var inte alternativen så många längre
En annan hake blir det i kalkylen eftersom jag redan har billig el blir det svårare att "räkna hem" billig vindel
Fick precis veta att "mitt" verk troligen blir försenat pga att någon klåpare överklagat kraftledningsbygget till snurran
Klicka här för att svara