¤Har äntligen fått kökspanna 12.5KW kopplad till acktank 300l och 5 radiatorer. Det funkar perfekt för våra behov.

¤Har tidigare en solfångare 36 rör som gett tillräckligt mycket varmvatten ända till mitten av oktober.

¤Har märkt att givaren på solfångarens högsta punkt visar 38 grader mitt i natten när jag
fyllt tanken till 80 grader med kökspannan. Värmen går upp baklänges alltså inte i returledningen eller genom pumpen.

¤Hur skall jag bli av med detta läckage? Det verkar sänka temperaturen rejält under natten.
 
Grattis till pannan :)

Har du den bara som tillskott så funkar det nog bra annars tycker jag du har för liten tank.
Om du börjar elda vid 35 grader och värmer till 95 (ca 2h eldning)så har du ju bara 21kWh lagrad energi i tanken så det räcker ju inte så länge utan att elda på igen. Att du har en tank där är ju ändå en bra buffert för att undvika kokning utan att behöva strypa tilluften.

Hur är solpanelerna inkopplade ?
sitter dom med en "solslinga" i tanken eller värmeväxlare ?
Sitter det alls några backventiler i systemet ?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.