Så mycket negativt om värme i mark. Jag har värme utanför 3 ingångar och det används för att få loss is och snö. Efter några timmar kan man skyffla bort is och snö och efter ytterligare några timmar så är det torrt och man kan slå av värmen, man behöver inte köra 24/7. Enda gången det blir lite fel är när det börjar snöa när infarten är varm och torr, då är det bara att fortsätta.

Protte

Har inte läst tråden nu i dag, men vad jag kommer i håg var det inte spec mycket negativt om värme i mark? Det var solvärme i januari som fick negativa kommentarer.

En säck med vägsalt kanske skulle lösa isproblematiken? ;)

tack för alla intressanta svar och uträkningar om energiåtgång.

Ja vägsalt är inte dumt men det riskerar att reta upp vissa miljömedvetna grannar särskilt som man inte får salta här i
GBG. (max 2% i sand/flis för att förhindra hopfrysning) men kanse man kan räkna en 100kg stenbumling som sand och sedan sprida ut saltet ;) Eller skylla på jävligt bra skottning och sedan salta gärnet i skydd av mörkret.
skulle dock se lite misstänkt ut när min uppfart är den enda i hela området utan snö och is.
Hitentills i år har det gått bra med hjälp av snöslunga och 4WD bil.

Så slutsatsen av allt detta är att det inte blir någon solfångaranläggning. Inte till att värma vägen i alla fall Men håll med om att det var en intressant tanke.

• Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.