drakbane
drakbane: Har kört mina U-pipes "upponer" i två år utan problem.... /Joakim
3 svar · 1,7k läst
NerCon
NerCon: Jag utgår ifrån att nätansluten el saknas. Att driva en pump som drar 25kw innebär några svårigheter, dels så behövs en solcellsanläggning som producerar bortåt 35kw bara för att driva en pump momentant, vilket blir massor av anläggning för lite drift. Eller så lagrar man energin som solen laddar i en ackumulator, men för att beräkna denna behöver man veta hur många timmar
1 svar · 2,4k läst
G
Gilgo: Bra att veta om verket hamnar på en egen mark Länk En annan sak som det inte talas om mycket är isbildning och faran med den. Jag skulle inte vilja gå nära ett verk som snurrar på vintern om det finns risk för isbildning. Slungas en isbit iväg så är man död om man får den i huvudet.
31 svar · 18,0k läst
K
krilon: [citat] Precis, jag skulle tro att slingan går upp en bit i tanken även om anslutningarna är på samma nivå.
10 svar · 2,6k läst
S
steppen7: Jag tror att priserna kommer gå ner snarare än att effektiviteten ökar markant. Det krävs något slags genombrott för att effektiveten ska öka markant. I dagsläget putsar man bara på siffrorna. Blandar in några sällsynta metaller så ökar det några procent och blir jättedyrt osv. Jag tror det dröjer länge innan man vill byta sina kristallina celler, varför byta ut något som
55 svar · 16,0k läst
v-g
v-g: Det är värmekapacitiviteten som är mindre när man har glykol i solfångaren, vatten ligger på 4,18kJ/kgK. Glykol ligger på 3,7kJ/kgK denna siffra varierar dock med temperaturen (inte jättemycket dock).
25 svar · 10,5k läst
NerCon
NerCon: Jag glömde att svara på din fråga. Jag har mina 120 rör kopplade till en 500L tekniktank med dubbla solslingor, den i sin tur shuntar ut vatten över 70 grader till övriga tankar. Dessa 120 rör tar upp en yta på ca 12 m2, samma yta solceller producerar ungeför 2 Kw el vilket då ex kan driva en elpatron i samma tank, enligt de tester jag har gjort kommer solcellerna i alla lägen att
12 svar · 2,9k läst
S
silversmeden: Bor man i ett sten hus på närmare 200 kvm så är det gott att kunna ha lite gratisvärme, tex nu när det är ca 15 grader ute och regn. Ligger väl på ca 55 grader i tankarna och kan köra ut lite värme i stengolven och få varmvatten från tidigare soliga dagar. Som sagt solen skiner inte alla dagar på sommaren i vårt land, sommaren kan va lite kylig även då. Mitt mål är att inte
13 svar · 12,9k läst
·
M
mikaelbe: Kolla detta: http://www.lfs-web.se/Luftsolfangare_avfuktning.pdf
1 svar · 2,9k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Då tror jag mer på en vinddriven elgenerator (från en bil?) som driver en elpatron i en genomströmningsvärmare. Enklare, billigare och betydligt högre verkningsgrad. Dock så tror jag du inte kommer märka någon skillnad i komfort på grund av detta....
18 svar · 6,9k läst
I
Indus: Hej det fungerar fint med markrör till kabel. De är lätta att böja, går snabbt att installera med hålband. Finns billigt på Rinkaby.
4 svar · 3,2k läst
nino
nino: ja det var nog det jag menade :) är inte så hemma på sånt här..
4 svar · 5,1k läst
Nimajneb
Nimajneb: finns massor med exempel inkl bilder på poolforum betr pemslang
31 svar · 75,1k läst
A
analog: Om du jämför ytan en solfångare tar på taket så ger en plan solfångare mer effekt per m2 än en vaccumrörssolfångare utan reflektorplåt... Sen så är det ju på vår och höst man vill ha ut maximalt med effekt, och en plan solfångare har högre verkningsgrad upp till ca 50gr än en vaccumrörs. Sen att dom är mer stabilt byggda och garanterat har en längre livslängd är väl även
3 svar · 5,5k läst
D
drl: [citat] Tjockleken på isoleringen dimensioneras så att värmeläckaget när temperaturen är som högst (ung 1/10?) blir något lämpligt, säg 1000 W. Då blir tjockleken på isolering betydligt mindre, säg 50-80 cm. Drygt en tiondel av det pris du anger. Om värmen läcker från tanken in i huset så kan man tillgodogöra sig den för uppvärmning. Men det är ofta svårt att placera så
41 svar · 9,2k läst
Chrissofsweden
Chrissofsweden: Tack för länken. Om jag har förstått det hela rätt så skall varje förgrening säkras upp på pluskabeln? Det lät ju väldigt overkill?? En mellan batteriet och regulatorn, ev efter reggen kan jag förstå bättre. /C
5 svar · 3,8k läst
·
S
silversmeden: Jag har solfångare och vedpanna, det är inga större problem såvida du inte eldar en solig dag på sommaren och fyller acktankarna till 90 grader +. Jag har bra skiktning i mina tankar eldar på till ca 70-80 grader i topp och ca 60 i mitten och 30 i botten om nu solen skulle komma fram och blåsa på så fyller den succesivt bara på från botten och upp - det är detta som är fördelen med
2 svar · 3,9k läst
·
G
GordonE: Hej. Jag skall koppla in 10m2 plansolfångare till sommaren mot en befintlig 750liters tank. Det blir kopplat med plattvärmeväxlare. Nackdelen är att man ju behöver en extra cirkulationspump, men effektiviteten är inte sämre än för solslinga. En tank man isolerar med ett tjockt lager lösull är ju inte fel om man har plats för det. Jag köpte mina solfångare ifrån Polen på kotly.com
1 svar · 1,5k läst
P
PST: En ESBE shunt VRG130 25R kostar 373:- inkl moms på Rinkaby. det borde vara möjligt att bygga ett snabbt servoställdon till en relativt låg kostnad som kan manövrera denna..(Istället för ett dyrt 925:- långsamt ställdon avsett för steglös temperaturreglering). En affärsidé för den företagsamme ?, och vips så har man en växelventil.
14 svar · 10,7k läst
·
M
micke81: tjenare har sökt internet djungeln på en lösning. de e såhär jag eldar idag mot en acktank men vill eventuellt någon gång koppla på solpaneler, men jag har bara två anslutningar på tanken (till ved pannan och från). går det ändå på något sätt att lösa (backventiler. shunt. ?) värmeväxlare vet jag att jag får ha . gjorde en snabb kladd här ( med en 3 veckors son på armen)
0 svar · 1,3k läst
S
silversmeden: [citat] Känner igen acktanken liknande den jag köpte från Kina, kostade ca 450 dollar om jag inte missminner mig fel. Finns inga priser online men maila så skickar de säkert. www.meirungroup.com
14 svar · 5,4k läst
A
Anglia59: Jag tycker att alternativet där växelventilen sitter på tilloppet och växlar mellan toppen och mitten är bättre, fast jag skulle välja dubbla växelventiler, blir allra bäst på det viset. Mvh
4 svar · 2,9k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Det där var ju ytterst användbart! Tack Protte!
6 svar · 1,6k läst
J
JonasBrot: Mina Aqusol-fångare ska ha ett flöde på 0,5l/min och m2. Man vill ju ha ett högt flöde för att få en låg temperatur på solfångarna och därmed högt utnyttjande och samt ett lågt flöde för att få bra skiktning i tanken. Dvs. ett kompromissande.
8 svar · 3,6k läst
E
EBJ: Har hört att man ska kunna sätta en dragförbättrare i skorstenen och sedan via något annat, kanske en turbin eller generator eller nåt och få ström som man kan koppla direkt till eluttaget. Någon som hört något ? Vad är det? Sårt? Dyrt?
0 svar · 2,3k läst
F
Freddy-79: Hej Har läst en del på forumet och tror jag har en ide om hur man skall docka ihop en ack tank mot solvärme och mot min pelletpanna. Har gjort en skiss tror ni denna inkoppling kommer funka ? eller har jag gjort någon tankevurpa?
0 svar · 1,8k läst
·
H
Hultsätter: Oj, jag var otydlig. Tappvarmvattnet ska beredas i en tank som befinner sig i andra änden av huset. Vi har elberedare nu. Jag är lite osäker på hur detta lämpligen kombineras med varandra. Eftersom systemet i första hand är tankt för tappvarmvatten tänkte jag mig ett separat system för värme i de lägen då det finns energi över men det kanske är feltänkt.
2 svar · 1,5k läst
Lindhult
Lindhult: Det är ju som vanligt trådkapning på gång. :) 300 liter är en tekniktank. Det är tänkt att jag ska koppla in 3600 liters slavtank till denna tank. Alla små studsar är inte nödvändiga men det kostade inte något extra o då finns det ju möjlihet att kolla skiktningen samt möjlighet att koppla in termometrar för styrning av automatik för solfångare. Som sagt några för mycket men
16 svar · 4,2k läst
S
STJO: Jag hade samma planer, men blev avrådd p.g.a att det kommer att bildas kondens på slangen som kan skada läkten med tiden... Men det vore intressant att höra om någon provat detta.
9 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.