Hej,

Sitter och funderar på hur vi skall lösa värmeanläggningen på bästa sätt i bygget.
Har blivit en del justeringar längs med vägen men förutsättningarna är nu följande:
Vi har ett pannrum i garaget ca 5m från huset, med en tvårörskulvert in till huset.
Planen var att ha lämplig vedpanna med 2-3m2 tank i garage, med en mindre acctank i tvättstugan i huset.
Nu vill vi få in solvärme i detta, och utnyttja den på bästa sätt.
Vi har hustaken i söderläge så det bör väl ge rätt ok i effekt.
Rörisen har föreslagit en Effecta comfort 300 i huset som vi matar med solvärme och som också agerar tekniktank kopplad till större tank i garaget, länk: http://www.effecta.se/index.php?option=com_content&view=article&id=86&Itemid=68&lang=sv .
Är det någon som har en liknande lösning ??

Jag har även funderat på möjligheten att trycka ut eventuell överskottsvärme tillbaka till tank i garaget. I så fall kanske man skall dela upp en stor tank till ett par mindre för bästa effekt??
Någon som har några funderingar kring detta? andra/bättre lösningar? förslag mottages tacksamt
Skall försöka få in en liten ritning inom kort som förklarar läget bättre.
 
Det är ju ofta bra med en tekniktank i huset om man har en längre kulvert men i ditt fall så hade jag nog satsat på att byta kulvert till en 4-rörs eller lägga en till 2-rörs för VV.
Har man bara 5 meter så är kulvertfölusterna inte så stora och du behöver inte ens köra VVC med en så kort sträcka att tappa.

Jag hade heller satsat dom pengarna som en extra tekniktank med styrutrustnig kostar på en större solfångare och en tappvattenautomat till dina stora tankar.
Om du har möjlighet så välj en stor tank istället för två eller flera små att koppla ihop i uthuset. Ju fler tankar du koppar ihop desto dyrare installation, fler kopplingar, ventiler och arbete

Koppla in solfångaren via en yttre växlare och ladda på olika nïvåer med termostatstyrda ventiler.
 
Ante78 skrev:
Hej,

Sitter och funderar på hur vi skall lösa värmeanläggningen på bästa sätt i bygget.
Har blivit en del justeringar längs med vägen men förutsättningarna är nu följande:
Vi har ett pannrum i garaget ca 5m från huset, med en tvårörskulvert in till huset.
Planen var att ha lämplig vedpanna med 2-3m2 tank i garage, med en mindre acctank i tvättstugan i huset.
Nu vill vi få in solvärme i detta, och utnyttja den på bästa sätt.
Vi har hustaken i söderläge så det bör väl ge rätt ok i effekt.
Rörisen har föreslagit en Effecta comfort 300 i huset som vi matar med solvärme och som också agerar tekniktank kopplad till större tank i garaget, länk: [länk] .
Är det någon som har en liknande lösning ??

Jag har även funderat på möjligheten att trycka ut eventuell överskottsvärme tillbaka till tank i garaget. I så fall kanske man skall dela upp en stor tank till ett par mindre för bästa effekt??
Någon som har några funderingar kring detta? andra/bättre lösningar? förslag mottages tacksamt
Skall försöka få in en liten ritning inom kort som förklarar läget bättre.
Sitter med exakt samma funderingar just nu!
Hittade häromdagen en systemlösning som passar mig som handsken. Mycket pedagogiskt beskrivet också! http://www.termoventiler.se/media/upload/LMKulvert-inkl_solslinga.pps#1
Finns för övrigt massor av annan info här:http://www.termoventiler.se/index.php?sida=dokumentation

Verkar som om Effecta Comforts reglerutrustning ersätter "Laddomat 3110" som visas i systembeskrivningen.

//LocTite
 
Det där var ju mycket pedagogiskt beskrivet, till och med så an annan förstår:D
Den systembeskrivningen mostvarar ju precis de förutsättningar som vi har. Det är precis som du säger LocTite att reglerutrustningen i Effecta-tanken hanterar det som i denna lösning styrs av laddomat 3110.
So far so good, vi fortsätter alltså på inslagen linje med Effecta-tanken och några solpaneler som kan bygga på i efterhand.

Tackar så mycket för all information!

//Ante
 
Ja helt rätt! tänkte först skriva att jag tycker att 300liter är för lite för en soltank, men kom på mig själv...

Comfort skickar ju all överskottsenergi från solfångarna till tanken i garaget!

Se till att inte ta för lite solfångaryta bara, finns ju färdiga kit med effecta comfort men tycker dessa blir för små, minst 8,8kvm plana solfångare alt. 6kvm vaccum borde passa bra!
 
LocTite skrev:
Sitter med exakt samma funderingar just nu!
Hittade häromdagen en systemlösning som passar mig som handsken. Mycket pedagogiskt beskrivet också! [länk]
Finns för övrigt massor av annan info här:[länk]

Verkar som om Effecta Comforts reglerutrustning ersätter "Laddomat 3110" som visas i systembeskrivningen.

//LocTite
Detta väckte ju visst habegär :D
 
Ja vi får väl se hur det fungerar i praktiken.
Effectatanken skall kopplas in om några dagar, dock utan solpaneler till att börja med.

Det är väl som analog säger bättre att ha lite mer solfångare eftersom "överskottsvärmen" ändå kommer att tas tillvara i den större tanken i garaget. Skall bli intressant att se hur väl den inbyggda automatiken hanterar detta.
Blir dock troligen inga solpaneler förrän till nästa sommar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.