862 läst · 9 svar
862 läst
9 svar
Hur långt avstånd från huset kan solceller sitta?
Jag vill och kan inte ha solceller på boningshusets tak av olika orsaker. Däremot har jag en halvstor byggnad ganska långt bort på tomten, en mindre lada där det skulle kunna passa utmärkt att ha solceller. Dock är det så att ladan ligger längst bort på tomten och jag har kanske, 60meter mellan lada och boningshus.
Alla byggnader i ihopkopplade i samma elskåp där inkommande el är finns.
Funkar det att ha solcellerna på ladan "så långt bort" till den elanläggningen som finns?
Hur görs den solcells elen tillgänglig i mitt lokala "nät"? Den ska ju till 99% användas i boningshuset.
Hur görs prioriteringen mellan solel och "Nätel" i skåpet?
Alla byggnader i ihopkopplade i samma elskåp där inkommande el är finns.
Funkar det att ha solcellerna på ladan "så långt bort" till den elanläggningen som finns?
Hur görs den solcells elen tillgänglig i mitt lokala "nät"? Den ska ju till 99% användas i boningshuset.
Hur görs prioriteringen mellan solel och "Nätel" i skåpet?
Din växelriktaren för din solcellsanlägg ansluts på din sida om elmätaren. När inte din solcellsanläggning räcker till för din ögonblickliga elförbrukning, då först nallas ström från elnätsbolagets elnät.
Var sitter inkommande serviskabel från elnätsägaren? Där sitter dina 3 st huvudsäkringarna och elmätaren också. Där ansluts växelriktaren och matar in din elproduktion. Hur hög Ampère är huvudsäkringarna på?
Det låter som om det gäller en jordbruksfastighet.
Hur stor installerad solcellspaneleffekt(kWp) tänker du dig? 1 st solcellspanel storlek ca 1,2 x 1,7 m är ca 425 Wp.
Var sitter inkommande serviskabel från elnätsägaren? Där sitter dina 3 st huvudsäkringarna och elmätaren också. Där ansluts växelriktaren och matar in din elproduktion. Hur hög Ampère är huvudsäkringarna på?
Hur stor installerad solcellspaneleffekt(kWp) tänker du dig? 1 st solcellspanel storlek ca 1,2 x 1,7 m är ca 425 Wp.
Redigerat:
Det är viktigt att arean och kvaliteten på kabeln är korrekt också. Beroende på hur stor anläggning du vill ha. Värt att installatören tänker på sammanlagringseffekt i kopplingspunkten också, men det är bara installationstekniskt.
Så länge det sker på din sida elmätaren så gagnar det dig.
Så länge det sker på din sida elmätaren så gagnar det dig.
Det finns ett skåp där elen går in och därifrån går kabel ut till alla byggnader på fastigheten. 20amp i skåpet och samma i centralen i huset. Det har varit en jordbruksfastighet tidigare.A Arnodt skrev:Din växelriktaren för din solcellsanlägg ansluts på din sida om elmätaren. När inte din solcellsanläggning räcker till för din ögonblickliga elförbrukning, då först nallas ström från elnätsbolagets elnät.
Vet inte vad man skulle satsa på för paneler eller effekt på dessa.
Om växelriktaren sitter i skåpet( efter elmätaren?) så kan alltså huset hämta den energin där? Spelar avstånd nån roll? Tror det är 4x10m2 kabel i backen in i huset.
Jag har installerat med liknande förutsättningar, och det var inga problem.
Enda är väl i så fall om elkabeln till ladan håller rätt mått.
Jag behövde fixa wifi till ladan, löste det med någon form av trådlös historia mellan hus och ladugård.
I appen som jag fick ser jag bra den aktuella produktionen från anläggningen, om jag gräver ner en signalkabel till elskåpet med elmätaren kan jag även få med aktuell förbrukning, men har än så länge valt att klara mig utan denna information.
Så om det visar sig att du har får dålig kabel till din lada så se till att ta reda på vilka mer kablar du behöver få med, internet, signalkabel mm, dra ev med några tomrör för framtida behov.
Se till att taket är ok, så att du inte står med solpaneler på ett tak som ändå behöver bytas ut om några år...
Jag behövde fixa wifi till ladan, löste det med någon form av trådlös historia mellan hus och ladugård.
I appen som jag fick ser jag bra den aktuella produktionen från anläggningen, om jag gräver ner en signalkabel till elskåpet med elmätaren kan jag även få med aktuell förbrukning, men har än så länge valt att klara mig utan denna information.
Så om det visar sig att du har får dålig kabel till din lada så se till att ta reda på vilka mer kablar du behöver få med, internet, signalkabel mm, dra ev med några tomrör för framtida behov.
Se till att taket är ok, så att du inte står med solpaneler på ett tak som ändå behöver bytas ut om några år...
Ja taket hänger nog med ett tag till.Zixten skrev:
Jag har installerat med liknande förutsättningar, och det var inga problem.
Är inte med på vad som menas med rätt mått vad gäller kabel. Kräver det nån speciell kabel?
Avståndet mellan ladan och huset kan alltså vara ett problem men inte nödvändigtvis?
Det skall väl vara rätt antal ledare i kabel, och rätt storlek så att det klarar av att ta emot strömmen som panelerna producerar.
Jag kan detta för dåligt så det bästa är att få ut någon som vill lämna offert och kan kolla så att du har rätt kabel.
Den som kunde ge bäst svar när jag kollade var den lokala elfirman, som sen också fick göra jobbet.
Hade ute någon från stort installationsföretag med, men han var mer säljare än expert på vad han sålde....
Tror inte att avståndet är några bekymmer, jag har ca 40 meter mellan ladugård och elskåp med elmätare.
Jag kan detta för dåligt så det bästa är att få ut någon som vill lämna offert och kan kolla så att du har rätt kabel.
Den som kunde ge bäst svar när jag kollade var den lokala elfirman, som sen också fick göra jobbet.
Hade ute någon från stort installationsföretag med, men han var mer säljare än expert på vad han sålde....
Tror inte att avståndet är några bekymmer, jag har ca 40 meter mellan ladugård och elskåp med elmätare.
Hilife,
Har du en befintlig undercentral i ladan vars tak du funderar på att belägga med solcellspaneler?
Vad är det för dimension på elkabeln från elmätarskåpet till ladans undercentral?
Är den kabeln 3 ledare, eller 5 ledare? Dvs 3 x 2,5 mm2 eller kanske 5 x 6 mm2 eller vad?
Ligger den nergrävd i markslang och går enkelt att byta eller direktförlagd i marken och måste grävas upp för att bytas?
Hur stort(längd x bredd) är varje takfall på ladan? För att se hur många paneler som får plats, och därmed installerad paneleffekt(kWp) och då även storlek på växelriktare(kW).
Det går att montera växelriktaren i boningshuset(där huvudsäkringar och elmätartavlan sitter) och dra solarkablarna 40 m från solcellerna på ladan till växelriktaren.
Solarkablarna får då grävas ner. Då kan du välja litet grövre solarkablar för att få lägre spänningsfall de 40 metrarna kanske 2 st solarkablar 10 mm2 för varje panelsträng(MPPT).
Har du en befintlig undercentral i ladan vars tak du funderar på att belägga med solcellspaneler?
Vad är det för dimension på elkabeln från elmätarskåpet till ladans undercentral?
Är den kabeln 3 ledare, eller 5 ledare? Dvs 3 x 2,5 mm2 eller kanske 5 x 6 mm2 eller vad?
Ligger den nergrävd i markslang och går enkelt att byta eller direktförlagd i marken och måste grävas upp för att bytas?
Hur stort(längd x bredd) är varje takfall på ladan? För att se hur många paneler som får plats, och därmed installerad paneleffekt(kWp) och då även storlek på växelriktare(kW).
Det går att montera växelriktaren i boningshuset(där huvudsäkringar och elmätartavlan sitter) och dra solarkablarna 40 m från solcellerna på ladan till växelriktaren.
Solarkablarna får då grävas ner. Då kan du välja litet grövre solarkablar för att få lägre spänningsfall de 40 metrarna kanske 2 st solarkablar 10 mm2 för varje panelsträng(MPPT).
Så länge arean är rätt och du har tre faser fram så är det lugnt. Snålade man när man installerade så kan det vara för lite, alternativt att du får sätta en mindre anläggning.H hilife skrev:
Så länge kabeln är rätt dimensionerad är det lugnt. Det är lull-lull som smartmätare som inte kommer fungera. Och sedan vill man ju helst ha den uppkopplad på internet, vilket blir svårare på det avståndet
JaA Arnodt skrev:Hilife,
Jag passade på att få en central installerad samtidigt som elektrikern satte upp det nya elskåpet på stolpen. Ledningen ligger i ett gult rör i backen. Tänkte att det kunde vara en fördel. Från huvudskåpet går en 4x6kvadrat kabel om jag minns rätt. Den är rätt kort, det är nog bara 7 meter från huvudskåpet till centralen i ladan. Från huvudskåpet till boningshuset är det 4x10kvadrat.
Det är en liten lada. Skulle tro att varje sida på taket är. 4.5 x 13 m.
Huvudsäkringen sitter i skåpet på stolpen. Elmätaren är placerad där iaf.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Luft-Vatten värmepump Utedel långt från vägg
Värmepumpar -
Avstånd från dusch till handdukstork
Badrum -
Expansionskärl och säkerhetsventil, långt från pannan?
Värme allmänt -
Anslutningspunkt kommunalt VA, hur långt från bostadshus är ok
Vatten & Avlopp -
Hur långt avstånd från nederkant råspont till ströläkt
Tak & Vind