Hej Alla,
jag står inför ett bygge av en pergola, solskydd över en uteplats typ. Istället för en stor duk som solskydd tänker jag mig solceller med utseende en smula anpassat, se länk.

https://www.houzz.se/foton/solar-panel-pergola-phvw-vp~160371698

Tyvärr har jag inte hittat motsvarande celler att köpa, någon som vet mer, eller har tips på butik att fråga, alternativt bra sökord...?

Tack för hjälpen!

• Gilla
andre84
  • Laddar…
Kika på bifacial solmodul

Här transparenta paneler,

Datablad panelen

Utan att veta misstänker jag att dessa panelerna kostar ca dubbelt om inte tredubbelt jämfört vanliga paneler med samma Wp-styrka. De verkar vara effektsvaga också, bara 190 Wp/st, men de är mindre än vanliga paneler 1550 x 710 mm och 9 mm tjocka, och väger 25 kg/st.

Redigerat:
Tack båda, bifacial, glas/glas och rahmenlos sökord gjorde susen, hittade lämpliga från österrikiska Kioto.

P Pellefa skrev:
Tack båda, bifacial, glas/glas och rahmenlos sökord gjorde susen, hittade lämpliga från österrikiska Kioto.
Funderar på att göra något snarlikt och blir inspirerad + nyfiken. Hur har det gått med din anläggning? Hur mkt kostade panelerna och frakten? Tog det lång tid? Är företaget seriös?

Hej, jag hittade paneler som psaade mitt syfte från Kioto, ett österikiskt företag. De finns att köpa i Tyskland, men frakten hade blivit lite pysslig att fixa med.

Det som satte projektet på oaus var att jag inte hittade någon som var villig att fixa med anslutningen till elnätet, och göra anmälan etc. Så nu har jag beställt en komplett anläggning av normal/standard typ, och när det är gjort tänkte jag plocka upp detta projekt igen, och använda samma inverter.

Har du någon uppdatering på projektet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.