Om du har växelriktare från GoodWe så har du sannolikt problem – som du kanske inte är medveten om! Jag upptäckte detta när jag såg att mina solpaneler inte producerade lika mycket som förväntat. Efter visst tjat med GoodWes kundtjänst så uppdaterade de växelriktarens firmware (som de kallar för "ARM") på något - för mig okänt - sätt, och vips fick jag ca 10 procent mer el från mina solceller på taket.

Jag har en GoodWe 12KT-DT, men efter att ha varit i kontakt med många andra innehavare av växelriktare från GoodWe så insåg jag att problemet är generellt. Lösningen var att maila service@goodwe.com och sedan ringa någon dag senare till +31 30 310 04 56, så uppdaterar de växelriktaren baserat på hur många paneler m.m. som du har per slinga.

Efteråt skrev jag även en krönika om detta, med lite fler detaljer. Ovanstående är alltså tillräckligt för att kunna lösa problemet, men den som vill läsa alla detaljer kan kolla här:
https://www.realtid.se/sa-fick-jag-10-procent-mer-el-fran-mina-solceller/

Om du har följdfrågor så kan du skriva dem här, så ska jag försöka att svara!

• GoodWe solar inverter monterad på tegelvägg. Display, indikatorlampor, kablar och etikett synliga. Solenergisystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Jsbrsf och 9 till
  • Laddar…
Klart intressant +31 är Nederländerna.

• Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
E
Man får vad man betalar för brukar man ju säga.

Skönt att det löste sig!

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Vet du om det är rapporterad effekt som blivit korrekt eller om faktisk effekt förbättrats?

J Jaggatagga skrev:
Vet du om det är rapporterad effekt som blivit korrekt eller om faktisk effekt förbättrats?
Den faktiskta effekten har förbättrats, vilket jag ser när jag dubbelkollar siffrorna hos min näthandlare.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vad är r det för Kalle Anka företag som installerat sin skit

raveper raveper skrev:
Vad är r det för Kalle Anka företag som installerat sin skit
Installationen gjordes av Svea Solar, men jag har i övrigt inget större att klaga på gällande dem. Problemet här är väl att de inte säkerställde att systemet levererar som det ska.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
andersfrick andersfrick skrev:
Installationen gjordes av Svea Solar, men jag har i övrigt inget större att klaga på gällande dem. Problemet här är väl att de inte säkerställde att systemet levererar som det ska.
Finns det någon installatör som gör det öht ?
När allt är inkopplat och de ser att anläggningen levererar så åker de bara och meddelar Ekonomi att de kan skicka fakturan, om den inte redan är skickad.

Använde de fallskydd?

raveper raveper skrev:
Använde de fallskydd?
Installatörerna? Ja, det gjorde de.

• Gilla
John74
  • Laddar…
Hej. Jag har en Goodwe som är kopplad till 20 paneler. Den ska ge 8,8 kW som bäst men kommer aldrig över 4.4 kW. Har inte kopplat upp den mot internet. Kan det vara en uppdatering som krävs?

M Martin Hedberg3 skrev:
Hej. Jag har en Goodwe som är kopplad till 20 paneler. Den ska ge 8,8 kW som bäst men kommer aldrig över 4.4 kW. Har inte kopplat upp den mot internet. Kan det vara en uppdatering som krävs?
Helt klart inte. Något annat som inte stämmer.

M mortimer skrev:
Helt klart inte. Något annat som inte stämmer.
Ok. Söker efter inställningar som kan justeras på växelriktaren, men hittar inget. Kan ju vara nån setting som är fel. Fått rådet att mäta kablarna så jag har rätt spänning i strängen, ska tydligen vara 35 V per panel så ca 700 V borde ju uppnås. Anlitar dock elektriker till detta så jag väntar på att de ska kolla detta. Anläggningen är inkopplad av elektriker, och denne har gjort en exakt likadan anläggning, som levererar ca 7,7 kW, (den anläggningen har lite sämre läge på panelerna, jag har perfekt fritt söderläge). Den andra anläggningen är dock kopplad med två slingor 10+10 paneler. Jag har en slinga med 20 paneler, och börjar undra om jag måste dela upp fältet på 2 strängar. Anläggningen är en Nibe, och köpt som paket, så komponenterna borde ju matcha. Och en sträng klarar 6-20 paneler enl manualen. Söker hjälp hos Nibe, och elektriker, samt Goodwee, men det är tomt i inkorgen…….

M Martin Hedberg3 skrev:
Ok. Söker efter inställningar som kan justeras på växelriktaren, men hittar inget. Kan ju vara nån setting som är fel. Fått rådet att mäta kablarna så jag har rätt spänning i strängen, ska tydligen vara 35 V per panel så ca 700 V borde ju uppnås. Anlitar dock elektriker till detta så jag väntar på att de ska kolla detta. Anläggningen är inkopplad av elektriker, och denne har gjort en exakt likadan anläggning, som levererar ca 7,7 kW, (den anläggningen har lite sämre läge på panelerna, jag har perfekt fritt söderläge). Den andra anläggningen är dock kopplad med två slingor 10+10 paneler. Jag har en slinga med 20 paneler, och börjar undra om jag måste dela upp fältet på 2 strängar. Anläggningen är en Nibe, och köpt som paket, så komponenterna borde ju matcha. Och en sträng klarar 6-20 paneler enl manualen. Söker hjälp hos Nibe, och elektriker, samt Goodwee, men det är tomt i inkorgen…….
Tur att du inte betalt något änsålänge då med tanke på anläggningen inte levererar enligt beställning.

• Haha
Perplexus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.