Socialt & Projekt
pe4r: Någon här som är radioamatör? Var har ni installerat era apparater? Bredvid datorn i datorrummet förstås? Själv hade jag gärna haft ett utrymme på övervåningen med fönster åt alla väderstreck där man kan ha både dator och radioprylar, om man hade kunnat hade man gärna haft en kamin där också för sena vinterkvällar men det kan vara dumt då det är en hel del elektronik och
Karolina_N: Från grunden eller nyckelfärdigt? Vad ska man välja? Vilket blir billigast och vilket är mest prisvärt? Funderar på ett nyckelfärdigt trivselhus kontra lämna in egen ritning till MM-hus. Är helt novis gällande husbygge så snälla hjälp? :D
Anders_W: tullemannen: Du har PM. (Slut på trådkapningen, nu lämnar vi tillbaka tråden till nybyggarna inne i Vikingstad) ;)
Johnny Viking: Japp finns dock en notering om 25 % för tomter under 1000 kvm. Rörviks är mellan 600 och typ 800. Blir att ringa kommunen där imorgon. :)
Snowsmile: Nu har jag gått ihop med brollan och köpt en tomt. Planen är att låta Märta (min älskade Liebherr 902) hjälpa oss med markarbetet, ställa dit en låda från Älvsbyhus och sedan sälja. Om intresse finns så kan jag göra en tråd här för projektets framskridande. Passar på att fråga om nån har en verktygscontainer till salu, eller nån som kör lastbil tom från södra sverige som
Almen: Hej igen. >>Tallmilan - vi kommer fortfarande att bo i stan och inte ut på landet. Ca 4 km från där vi bor nu och vi bor nu i princip "mitt i stan". Och kostanden - jodå - kalkylerna stämmer hittills. Jag har räknat rätt. *ler* >>HUbbe - njae, det går inte sådär jättebra. Det går iofs att bygga källare och stoppa in tvättstuga, förråd, matkällare, bastu, dusch och sådant där.
Rome: Tjena allihopa. Har en fråga bara. Jag var hos kompisen och hjälpte dom att bygga på en liten altan modul som dom hade. Det var som en liten scen (låda) med en trappa bredvid som stod precis när du kom ut från altandörren. drygt 40 cm hög. Saken var den att den var alldeles för kort. Trappan kom på en gång när du öppnade dörren och därför ville dom att jag skulle bygga på den med
TurboDanne: I det här fallet är det fristående hus på en väldigt slät mark fd. åker.. Varje hus får rätt stor yta till sitt förfogande.
sunndal: För er som är intresserad av timmerhus, kolla våran hemsida. Där kan ni följa vårat projekt, vi bygger norskt stavlaft hus utanför Norrköping. Stavlaft är en speceill byggstil där man blandar timmer och panel. Enligt mig unika hus!!!;)
slacker: Det som klassas som eget bruk - Dvs idag kollar dom knappt var du har i bilen, utan snarare om du överskrider viktklassen på ditt fordon/körkort ngt som kan medföra att man ligger risigt till med körkortet om så är fallet. I princip hur mycket du vill TA med dig hem! d^_^b Jag passerade gränsen med 744 brukar öl och 12 liter vin så sent som i Fredags förra veckan. :wow: Saxat från
lt1cobra: Oj tappade visst bort den här tråden. Fullhöjd, mjao det kan man väl säga. Sedan var det väl en 25cm att bygga igen ovanför skåpen ändå...
drgregur: Någon som har tips på firma som kan göra en platta till ett carport förråd??
Robert_Maria: Kul att även 'Gäddeholm-byggarna' är med här på forumet. Själva byggde vi i Irsta för ett par år sedan, närmare bestämt på Lokes väg. Hur har ni det med marken där ute på Gäddeholm? Får ni schakta bort mycket?
pysslan: En fundering ang. kanalomsluten värmepump. Fungerar det att ha värmepumpen i kanalsystemet till braskaminen eftersom vi ju eldar i den. *Krockar* inte allt på något sätt? Det kommer ju värme i kanalerna från två håll så att säga. Eller är jag helt ute *och cyklar*. Vet någon något om detta med luftvärmepump kopplad i taket. Ska visst finnas något sådant och det är inte alls lika
bengan24: Tycker att du skall ha stort beröm för din friggbod, skall göra typ i ssmma stuk fast med stående panel. Skall själv bygga en till sommaren, för då är jag klar med huset jag bygger nu.
coolhouse: Tack, det känns gött att få höra! I ärlighetens namn ska jag säga att det har varit mycket påfrestande med bygget, både före, under och efter. Vi har haft alla möjliga dj-vla idioter inblandade (trots att vi tog referenser på dem vi kunde innan), en konkurs, s.k. byggbolag som tar på sig uppdrag som de inte klarar av (räckesmontering), VVS-folk som inte tog ansvar och där jobbet sen
Lolle: Jag har sett din och det ser bra ut. Har också kikat på att köpa färdiga bänkskivor i massivt trä men valt bort det. Hade kunnat tänka mig det som underlag i snickeridelen men inte till verkstadsdelen även om det bara är en temporär verkstad. Vill ha något som är lite tåligare att slänga upp ett block eller en topp på som sen lätt kan torkas rent. Har funderat på allt från att
Pop-pappan: Vad kul att det händer saker på Lillgången och välkomna alla ni som flyttar hit. Vi bor på lillgången 3 och trivs jättebra. Kommer bli ett kanonområde när alla hus, cykelvägar och lekplatser är på plats. Angående telias fiberdragning så fick vi också offert på 15 000. Ett tips är att ringa Telia en bra tid innan inflyttning och meddela när ni allt ska vara inkopplat. Dyrt som
Acerman: Hej! Bor i kvarteret, röda taket... Kul med fler grannar! Valen fortsätter ju även efter att huset är beställt och stomrest, vilket nog blev mer än jag trott. Blir kul att se ert hus när det kommer.
altaxis: Ta och leta på http://historiskakartor.lantmateriet.se, där finns ofta kartor och dokument som går så långt bak som till sent 1700tal.
Holmgren: Jag vet inte riktigt. Eftersom jag fick skruva upp den några cm i framkant blir den för hör om jag lägger en vanlig bänkskiva. Min tanke just nu är att lägga en OSB och klä den med plåt. Men finns det någon som kan ge mig förslag på en billig bänkskiva som inte är mer än 1-2cm så vore jag tacksam.
jonas i: Här kan ni läsa och se lite bilder från vår renovering. Vi köpte huset sommaren 2009 och ganska omgående började renoveringsarbetet. Gräva upp runt grunden fick bli nummer ett, därefter börjades det inomhus. Vi flyttade in i december och känner oss nöjda och stolta :-) På bloggen www.jboy.se kan ni läsa om renoveringen samt se bilder. Kolla gärna tillbaka då vårt "en våning
TurboTompa: Riktigt nice....Bergvärme är bäst... Vi satt in det i feb.-09 och ångrar inte en sekund att vi gjorde det, slippa kapa och klyva ved som ska staplas och bäras in, sota och städa pannrum, Usch. Nu är det alltid varmt i kåken och i kranen, vi valde dock en Thermia G2 mvh Tommie
Carola H: Skulle tycka det va kul att diskutera lite här med andra som precis ska börja bygga sitt hus? kan man ge varandra tips och ideer kanske :) vi ska bygga med fiskarheden i västmanland. har inte skrivit kontrakt än men har bestämt oss ch kommer nog bli en påskrift nästa gång vi ses
b8q: Jo, fast kapa bumlingar med diamantklingeförsedd betongkap tar en väldig tid, granit är hårt! Jag föredrar nog ändå att göra en bredare ränna så att man kan spetta/baxa bort bumlingarna.