Vill bara dela med mig av mitt projekt under hösten. Har en gammal Eryl dubbelpanna sedan 60 talet någon gång. Bytte oljebrännaren till en pellets brännare från Roslagens när vi flyttade in.
Pelletsen har i stort sett skött sig själv men när det jävlas så jävlas det. Av den anledningen så ville jag ha ett backup värmesystem. Hittade en Ack tank med elpatron, slingor mm i Aug som jag började koppla in helt själv, har alldrig gjort något liknande.
Med hjälp av forum som detta så löstes många frågor. Bytte pellets temp styrning till en digital från eKontroll -TK1B som kopplats in vid acktank, bytt shunt till en 4 vägs Bivent från ESBE. 2 mån lite drygt slitigt arbete så har jag nu fått ihop det & det ät dags för test körning.
1:sta bilden vid rivning, flyttar tappvatten, expansions kärlet. Kvar endast in & ut rad vatten.
Bild 2, uppe till V styrningen till pelletsen & TK1B, exp kärl kopplat till acktank. Nere till V Laddomat 21
Bild 3 ack tanken som står till H om panna, nu hjärtat i anläggningen med tappvatten slingor, förberett för alt låg temp värme. samt 9 kw elpatron till ett hus på 90 kvm. Borde räcka till.
Pelletsen har i stort sett skött sig själv men när det jävlas så jävlas det. Av den anledningen så ville jag ha ett backup värmesystem. Hittade en Ack tank med elpatron, slingor mm i Aug som jag började koppla in helt själv, har alldrig gjort något liknande.
Med hjälp av forum som detta så löstes många frågor. Bytte pellets temp styrning till en digital från eKontroll -TK1B som kopplats in vid acktank, bytt shunt till en 4 vägs Bivent från ESBE. 2 mån lite drygt slitigt arbete så har jag nu fått ihop det & det ät dags för test körning.
1:sta bilden vid rivning, flyttar tappvatten, expansions kärlet. Kvar endast in & ut rad vatten.
Bild 2, uppe till V styrningen till pelletsen & TK1B, exp kärl kopplat till acktank. Nere till V Laddomat 21
Bild 3 ack tanken som står till H om panna, nu hjärtat i anläggningen med tappvatten slingor, förberett för alt låg temp värme. samt 9 kw elpatron till ett hus på 90 kvm. Borde räcka till.
Tackar, ja nu är det minus grader, snålblåst & värmen bara tuffar på. Är riktigt slö & har inte engagerat mig i eldningen ännu....Faktiskt så verkar det som att elpatronens kostnad går jämt upp mot pellets!? Kan ev vara så att vedpannan är oisolerad varpå jag får mycket värme spill i källaren. Med acktanken, isolerade rör så är det nu ganska svalt i källaren.
Klicka här för att svara


