Hej,
I denna tråd hade jag tänkt att föra en liten dagbok över hur en man i sina bästa år (jag!) ger sig på en totalrenovering utan några egentliga förkunskaper. Förhoppningsvis kommer jag att få en hel del goda råd på vägen och möjligen finns det någon annan rudis som kan bli inspirerad.

Bakgrunden är att jag och frugan , i dagarna, skrev på ett huskontrakt och om lite knappt två månader så kommer vi att få tillgång till ett 1 ½ plans kedjehus om 190 kvadrat från 60-talet. Den nuvarande ägaren har bott där sedan huset bygdes och inte bytt ut någonting, men tagit hand om huset på ett bra vis. Besiktningen visade inte på några allvarligare brister, men krypgrunden var inte möjlig att inspektera så där har vi ett litet frågetecken.

Hur som helst så finns det egentligen ingenting som vi vill spara utan vi kommer att se till att totalrenovera huset. Kök, golv, badrum, öppna upp till nock i en del av huset etc. Förutom materialinköp o dyl. kommer jag inte att göra någonting själv.

När jag nu börjar tänka lite närmre på hur det hela ska gå till så börjar jag mer och mer komma underfund med att den här ”enkla” totalrenoveringen inte är speciellt enkel alls. Jag vet faktiskt inte ens var man ska börja...

Detta är i grova drag den plan som jag har tänkt att följa:
  1. Få tag på en arkitekt som kan ge sina åsikter om de ideer vi har och möjligen komma med lite nya infallsvinklar
  2. Anlita en extern sakkunnig som kan ge oss information om vad som ska göras och i vilken turordning. Denna person tänker jag ska vara en opartisk informationskälla och inte samma firma som ska ha hand om renoveringen.
    • Vad ska göras: Personligen har jag ingen aning om t.ex. elen ska dras om. Det finns säkert massa andra saker som man också ska ta ställning till, men inte känner till.
    • Turordning: Vi vill gärna flytta in till årsskiftet, men det är så pass mycket som ska göras att jag misstänker att vi inte kommer att klara detta. Så egentligen vill jag lägga upp projektet i två delar. En del som är klar innan vi flyttar (i princip allt invändigt) in och en del som kan göras därefter utan att det stör alltför mycket (här hade jag tänkt takbyte, hallutbyggnad och möjligen fönsterkupor).
  3. Efter att vi vet på ett ungefär var som ska göras tas offerter från totalentreprenörer. Jag har haft lite med polska byggare att göra tidigare så planen är att gå efter en sådan firma. Vi känner till ett par som bekanta varit nöjda med. Har inte riktigt koll på hur en offert bör vara utformad så här hade jag gärna fått lite input. Mycket av materialiköpet har jag tänkt att göra själv.
  4. Renovering. Självklart utan problem...;)

Vad säger rävarna på forumet om detta? Kan man misslyckas med en så här fin plan eller har jag missat något.

Jag hade varit extremt tacksam för input! I gengäld ska jag dela med mig så mycket jag kan av framsteg, motgångar och erfarenheter.

/C
 
Jag säger att punkt 2 löser du på forumet med frågor och bilder.
 
S
finns lite problem på att anlita polska byggare.
har du inte korrekta k-ritningar så gör dom enligt eget huvud
 
Tar till mig det huggan säger så här kommer en bild och lite tankar...

Planritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vår plan är att öppna upp till nock på hela det område som på planritningen består av ”Kpr”, ”Matplats” och ”Vardagsrum”. I övrigt tror jag inte att det blir några drastiska ändringar av planritningen.

Dock har vi tänkt att bygga ut hallen samt sätta in ett antal takkupor på övervåningen.

Planen för genomförandet :
  • Del 1 (start i slutet på august): Invändig totalrenovering. Kök, badrum, golv, väggar etc. Eventuellt byte av fönster samt el.
  • Del2: Utbyggnad av hall,byte av tak (och möjligen takfönster) samt sätta in några takkupor. Antagligen 2, men jag börjar fundera på om man inte ska slå till med fyra när man ändå håller på...

Det hade natruligtvis varit bättre att börja med ”Del 2”, men detta blir svårt då vi måste flytta in till årsskiftet samt inte vill bo i huset medan den invändiga renoveringen pågår...
Låter detta helt åt helvete? Det jag ffa är oroad av är:
  • Att ”Del 2” kommer att göra för mycket åverkan på det vi har fixat i ”Del1”. Ommålning o dyl.kan jag leva med
  • Att ”Del 2” är minst lika störande och att vi därför ändå inte kan bo i huset under tiden (och därmed lika gärna kan börja i rätt ände).

/C
 
Behöver ni verkligen mer utrymme där takkupor planeras? Ev takfönster minskar kostnaden rejält, men skapar mycket mindre boytor såklart.
 
Jag skulle gissa på att det är ett gränsfall. Dessvärre är övervånginen rätt så trång. Det finns ingen vind ovanpå övervåningen utan snedtaket möts mer eller mindre i mitten. Så takkupor hade inneburit ett rätt rejält lyft....

Men om det är värt det vet jag inte riktigt. Vad kan en standard/budget takkupa kosta om man passar på att göra det när taket ändå ska bytas? Och om man ändå gör en, borde inte nummer två bli ännu billigare?
 
Efter en hel del telefonsamtal har jag lyckats få tag på en arkitekt som ska komma och kolla på huset nästa vecka. Ska bli riktigt intressant att höra vad för ideer och tankar som hon har.

Är det någon här som har några tips på vad jag inte ska glömma att snacka med henne om? Det uppenbara (som planlösning, ljusinsläpp etc.) kommer vi naturligtvis att gå igenom, men jag kan tänka mig att det även finns en hel del andra saker som hon kan informera om...

/C
 
När jag räknade på att sättain takkupor på vår råvind var dom ganska stora , med 2 rejäla fönster och avbärning av en takstol per kupa. Snabbt räknat ca 20-25 tkr per kupa om vi gjorde 2 samtidigt, och då med en del eget jobb ej inräknat.
 
Tack Jonatan, låter riktigt bra det där! I min lite mer inofficiella budget räknade jag med att två kupor skulle göra takbytet 100-150 tusen dyrare (visserligen utan att göra någonting alls själv). Sen blir det kanske där det slutar trots allt, men då har jag något slags riktmärke iallafall.
/C
 
100-ing bör räcka långt om du inte väljer lyxfönster i gigantisk storlek ;)
 
Jonatan79 skrev:
100-ing bör räcka långt om du inte väljer lyxfönster i gigantisk storlek ;)
Dessvärre är lyx och gigantisk två av frugans favoritord... :(
 
Blir detta en tråd för arga snickaren sen? Eller kanske fuskbyggarna?
 
Noseone skrev:
Blir detta en tråd för arga snickaren sen? Eller kanske fuskbyggarna?
Det hoppas jag inte för det är inte direkt det som är planen...Men visst är det lättare att bli blåst om man inte kan så mycket. Där kvalar jag tyvärr in.
 
Då det har varit semestertider så har intensiteten med vårt kommande renoveringsprojekt varit 100%, men jag är ändå nöjd med det vi har åstadkommit.

Vi fick en arkitekt att komma och kolla på huset och tala med henne om de ideer vi hade. Hon var positivt inställd till det mesta vi hade tänkt att göra. Dessutom kom hon med lite bra tips på olika lösningar samt generella råd. Så här i efterhand var det inget som var absolut nödvändigt, men det var 4 välinvesterade tusenlappar.

Efter detta så var jag i kontakt med en byggkonsult och detta är någonting som jag verkligen kan rekommendera andra "okunniga" att göra. Först var det ett möte på hans kontor där jag gick igenom huset och pepprade honom med frågor. Förutom svar och reflektioner så fick jag även koll på vad som krävdes för vårt projekt i form av konstruktionsritningar, bygglov och bygganmälan. Därefter var vi tillsammans ute och kollade på huset och han gav sin syn på vad som borde åtgärdas. Dessutom kom han med lösningar på problem vi trodde var olösliga, vilket kommer innebära att huset har mer potential än vi trodde var möjligt. Det hela var extremt nyttigt för en sådan som mig! De närmsta dagarna kommer han att komma in med en offert på alla ritningar som är nödvändiga. Förhoppningsvis är jag lika nöjd efter detta....
 
Jag har börjat skissa lite på offert för vår renovering och tänkte höra om någon har lust att komma med input när det gäller fast/rörligt pris på de olika delarna.

När det gäller materialet så tror jag det blir naturligt att detta är någonting som vi betalar. Eller rättare sagt att de blir ersatta för verifierade kostnader (plus ett litet tillägg). Finns det någon typ av material som kan vara speciellt fördelaktiga att inhandla själv?

För arbetet tänker jag mig fast pris om detta inte skulle bli orimligt högt. Vad "orimligt" är kan ju vara svårt att säga, men 2 (polska) gubbar heltid i 3 månader kanske kan landa på 300.000. Om fast pris skulle innebära att vi får betala 50.000 mer hade jag kunnat svälja detta för att få extra sinnesfrid och slippa tjafsa om timmar hit eller dit (även om jag normalt är väldigt ekonomisk).

Hur har ni andra lagt upp offerter för större renoveringar? Hade varit fint att få reda på era erfarenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.