Hur har det gått hittills?
 
Togla skrev:
Hur har det gått hittills?
Det har väl gått helt OK får jag säga.

Det som har varit det primära problemet har varit kommunen och att få svar på de bygglov/bygganmälningar vi skickat in. Vi har precis fått klartecken för att öppna upp till nock så det arbetet har påbörjats. Takkuporna samt att isolera och öka takhöjden på vårt förråd är fortfarande inte godkänt så där har vi inte gjort någonting.

Att bygga ut entren har vi bestämt oss för att inte göra då den ursprungliga storleken inte skulle bli godkänd.

Det som däremot är gjort är samtliga sovrum (3 nere och 1 uppe), kattvindar och hobbyrum. Fortsätter det i denna takten kommer det inte finnas en chans att vi är klara till årsskiftet, men den allra största delen av tiden har vi bara haft två gubbar på plats. Planen är att ta in två extra som fixar till alla våtutrymmen på nedre plan så att de är klara till november månads slut.

Vi har lagt upp arbetet på löpande räkning. Dock har vi endast tilldelat entreprenören mindre delar hela tiden så att vi har möjlighet att avbryta och att han inte känner sig helt säker. Hur som helst är vi väldigt nöjda med entreprenören och känner att vi får valuta för pengarna. Jag vågar inte tänka på hur det skulle vara om man hade problem med sin byggare....

Vi har inte upptäckt några allvarligare problem. Innertaket sviktade en hel del och när det öppnades upp upptäcktes det att det var ett jäkla fuskbygge så det var tvunget att göras om/förstärkas. Men att det skulle komma någon negativ överraskning var inte oväntat och denna kunde jag ändå leva med.

En annan negativ överraskning var att fjärrvärmen inte kunde flyttas så enkelt som vi trodde. Planen var att flytta denna till tvättstugan och göra ett enda stort badrum där nere. Det vi nu kommer att göra är att "bara" flytta den till andra sidan väggen till gästtoaletten. Badrummet blir alltså inte lika stort som vi hade hoppats, men helt OK iallafall.

Hur som helst är jag nöjd med hur det har gått. Jag har lärt mig enormt mycket på dessa månader och jag har sluppit att lära mig det mesta "the hard way", vilket jag fruktade.

//C
 
S
Nu då? Arga snickaren eller bor ni gott?
 
Jag skulle gärna se en lite bild :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.