Har precis påbörjat ett projekt där hemma, där min tanke är att få in ethernet i x-antal rum i huset.
Tre av ställena i huset ligger på ovanvåningen, vilket har gjort att jag har skaffat en switcher som jag har installerat i min klädkammare på ovanvåningen. För att dela ethernet från mitt modem på nedervåningen har jag borrat mig genom taket upp till kattvinden, lagt ett vp rör i mellan, och isolerat vp röret för att undvika kondens och fuktbildning. Därefter har jag gjort på samma sätt från kattvinden intill min klädkammare där jag då har pluggat in min CAT5e sladd i switchen.

Nu kommer dock mina funderingar.
Nu vill jag gå från min gardrob på ovanvåningen, upp till vinden, och därefter ner till de 3 rummen på ovanvåningen, där jag i slutändan ska sätta nätverksuttag.

Min första tanke var att gå ut igen genom samma hål från gardroben till kattvinden, för att sedan dra sladdarna upp till vinden och ner till respektive rum (Som i sin tur även dom är berikade med kattvind).

Mitt problem var bara det, att där är igen färdig möjlighet att gå från kattvinden till vinden. Då det är isolering samt panel överallt i kattvinden.

Är det lägligt att borra hål i kattvindens innertak (?), för att komma åt luftspalten mellan isoleringen och taket? Och därifrån gå upp till vinden, och göra samma sak för att komma ner till alla rummens kattvind.

Mitt hus är byggt '78 och är ett 1½ plans hus.

Tankar och idéer är välkomna.

empaortberg skrev:
Är det lägligt att borra hål i kattvindens innertak (?), för att komma åt luftspalten mellan isoleringen och taket? Och därifrån gå upp till vinden, och göra samma sak för att komma ner till alla rummens kattvind.

Mitt hus är byggt '78 och är ett 1½ plans hus.
Precis så gjorde jag. Det var lite knepigt att få en 20mm slang igenom hålet jag borrat (eller snarare en radda hål, eftersom det var en del luft emellan), men det gick. Jag gjorde manövern åtta gånger, tror jag: fyra slangar upp, och fyra slangar ner. Jag var tvungen att köpa en förlängare till borren. Jag tror totallängden på borren för mig blev en 40-50cm. Mitt hus är byggt '33 och är också ett 1½-plans hus.

• Gilla
empaortberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.