John Larson
John Larson: IRL.. Bakre stödmuren blev inte av, det ska motfyllas under trappen istället, och ja, muraren gjorde snedväggen för hög jmf med skissen, den ska sågas ner så den slutar typ mitt på muren bakom. Sitter mer isodrän på förrådet nu och allt ska putsas innan trappen ska dit (om jag inte hinner fån dit en trapp innan de putsar).
1 svar · 1,2k läst
·
Byggglädje
Byggglädje: Hej Startar denna tråd i syfte att visa hur jag tänkt och får råd till förbättringar. Jag har sett några trådar om detta förut men ingen som i detalj beskriver hur de gått till väga. Jag sticker även ut halsen lite. Om jag kommer fram till att jag är över mitt huvud kommer jag leja bort vissa bitar. Anledningen till att jag vill lägga upp altantaket på huset är att få höjd på
0 svar · 1,1k läst
·
M
Marsman80: Uppgraderag lite. Ersätt den trasiga glaggan med en ny och nu går det att hissa och ta ned flaggan också som någon här tyckte jag skulle göra. Har även monterat ett andra segel. [bild]
125 svar · 40,2k läst
·
joakim_j
joakim_j: [citat] Nja, men det hjälper ju ingen att hetsa upp sig :) Fördelen med att bygga själv är att man kan ta det lite i sig egen takt. Behöver man stanna upp och tänka igenom något är det ju bara att göra det [citat] Läser tillverkarens anvisningar, kollar trådar här och litar på mitt eget sunda förnuft :) [citat] Självklart gör man misstag, mycket får man göra om, annat får man
8 svar · 2,0k läst
J
jonko: [citat] Eftersom dom bor i hyresrätt är det tyvärr olagligt att säga till dom, hade dom haft en herrgård hade det dock varit ok. Det jag vill ha sagt är egentligen: vad *piiiip* har upplåtelseform med saken att göra??
4 svar · 1,9k läst
Promiscuos Monkey
Promiscuos Monkey: Jag har gjort en liten film om det lilla hus i Frankrike som vi bygger. Den är rätt så pratig, men jag kan inte se hur den kan vara annorlunda. Nu heter jag ju inte heller Ingmar Bergman, så det blir som det blir. [MEDIA=youtube]eTEyDBTJFa0[/MEDIA]
0 svar · 1,5k läst
B
Buckly: [bild] https://www.instagram.com/p/CBso6htHfc-/?igshid=hid5oe1i7r1l
0 svar · 1,1k läst
·
N
Nyfiknast: Mycket spännande, skall följas intensivt
1 svar · 989 läst
T
Tokerydan: Nu är semestern här och det är dags att börja jobba Fast på hemmafronten då. snickarna är klara med garaget så långt som de skulle göra, och det blev alldeles perfekt inför semestern. Och bra väder har det också varit. Det är hela tiden en avvägning mellan vad som är viktigast och mest prioriterat och vad som är roligast. men det jag har kommit fram till är att sommarens projekt
63 svar · 14,3k läst
·
engs
engs: Gillar verkligen lösningen med bordsbenen Fulkemisten. Råkade se den här videon nyligen. Den i stort passar nog bättre för de som är ute själv och inte hela familjen, är naturligtvis betydligt färre pinaler man behöver tänka på då. Men själva lösningen med en list på vagnen man sen kan hänga upp olika saker på tycker jag var smart. (Kanske är nån standard bland den typen av
11 svar · 3,8k läst
·
Sebbe89
Sebbe89: Ett tips, hyr en slipmaskin!! Har nyss gått igenom det där. Körde med värmepistol och spackelspade men det var segt nått så in i, sen måste du få bort allt innan du börjar slipa, sätter igen pappret direkt. Jag lånade en riktig slipmaskin, kletade in stegen i matolja och körde med 30papper tror jag, det gick svin smidigt! O snabbt gick de! I hörnen körde jag förhand med
1 svar · 2,9k läst
·
H
Husägaren87: [citat] Moderatorn tar säkert bort länken vid tillfälle, och förhoppningsvis är du kvar och kan erbjuda hjälp till dom som har frågor ang tak (y)
5 svar · 1,2k läst
·
oskar.valta
oskar.valta: Planlösningen på övervåningen är sådan att det ligger tre sovrum på rad med fönster åt söder. I och med att vi har två barn så föll det sig således naturligt att de fick varsitt rum och vi har ett sovrum. Som jag har pratat om tidigare var innerväggarna i detta hus verkligen minimalistiskt byggda med 45x30-reglar och en masonitskiva på vardera sida, d.v.s. plockepinnväggar med
34 svar · 14,4k läst
·
joakim_j
joakim_j: [citat] Intressant! Hade aldrig slagit mig. Andra varianten är ju att se till att ha fall överallt, men det blir ju rätt jobbigt i jämförelse.
177 svar · 79,6k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Tyvärr.
4 svar · 1,7k läst
·
S
Svanteman: Påbörjade i mars en renovering av ett 30-tals hus (enligt papper misstänker det är något äldre egentligen) Tänkte haft en byggtråd här men den här gången kan man följa projektet på instagram. Kolla gärna in: Backyard_202 Kom med tips och tyckanden. Ikväll påbörjar jag en utvändig renovering av skorstenen innan jag ska lägga färdigt tegeltaket i slutet av veckan Huset är en
0 svar · 2,0k läst
·
AhmedA
AhmedA: Sjukt bra! Kul att följa ditt projekt
44 svar · 37,7k läst
·
S
sofresh: är det 70 tals hus ? mvh
2 svar · 1,5k läst
·
N
nwin: Då och då kommer man över en gammal pryl som ibland har förlorat sin funktion eller som inte längre är användbar som det den var tänkt för. Kanske ser man framför sig en ny funktion eller ett nytt sätt på vilket den kan komma till sin rätt? Dela med er av era egna kreativa projekt, idéer eller fråga om tips. Jag planerar för tillfället att ta tag i en havrekvarn (?!) som jag för
0 svar · 1,7k läst
·
Appendix
Appendix: [citat] [citat] Dalen dear Dalen. Sista miljonprogramsdelen. Bodde där 2009-2019. Hoppas ni fick samma värdeutveckling som jag fick :) Och det var helt ok att bo där med. jag hade inte samma renoveringstid dock ;)
255 svar · 93,6k läst
·
A
alliria: Kapitel 2 - en kärlekssång till Biltema City roads, take me home To the place I belong BIIILTEMAAAA, retail mama! Jag gasade iväg till Biltema iklädd mina 199 kronors-arbetsbyxor från, you guessed it, Biltema. Tejpen är slut. Kvar finns bara grön utomhustejp. Desperat som jag är tar jag några sådana rullar och går till kassan. Mannen bakom mig ignorerar klisterlapparna på golvet som
5 svar · 1,8k läst
M
magnusos: Då var däcket inoljat (vanlig träolja). Jag har även byggt ett underrede t bordet jag tänkt ha på verandan. Bordsskivan består av två 60x60 cm klinkerplattor ihoplimmade undersida mot undersida dvs skivan är vändbar. Inte helt nöjd med bordsskivan. Kommer troligtvis limma dit en träram som behandlas som övriga trädetaljer dvs bränns och oljas. Byggde tidigare (innan planen för
17 svar · 8,7k läst
·
Peter1986
Peter1986: Scannat med Trimble x7, sen efterbearbetning i Recap för att använda Inventor, där jag ritat garaget. Ingen drönare :)
2 svar · 2,1k läst
·
T
Tvingman: Hallå! Har just startat upp mitt bevattningsprojekt och planerar för fullt. Gillar verkligen din ventillåda med dragningarna där i. Jag kommer ha 4 ventiler för bevattningen och en för slang till Gardena vattenanslutning. Dessutom ytterligare en utgång för att kunna blåsa rent. Dvs i princip samma lösning som du har. Här kommer ett gäng funderingar. Hoppas det är ok. - Hur står är
167 svar · 73,5k läst
·
S
Socionomad: Vi har ärvt en gård med bostadshus från både sent 1800-tal och tidigt 1900-tal som är/var i ganska dåligt skick. Vår kunskap om byggnadsvård och renoveringar är ganska begränsad. Det vi fick till oss primärt var att säkra taken så att det slutade läcka in. Så långt har vi kommit i planering och utförande. Vi har även rivit ut köket, haft kontakt med sotare och utfört sanering
0 svar · 776 läst
A
Anders D: Huset färdigställdes september 2012 så nu till hösten har vi bott i huset i 8 år. Ärligt talat har det inte varit några större problem förutom något strömavbrott eller när VP la av dagen före lille julafton men det ordnade sig efter någon timma. Hösten 2019 upptäckte vi att vi fått jordslag på den ena gaveln (västerläge) Jag kunde inte göra något åt det pga allt regnande
165 svar · 91,3k läst
·
L
Löt57: Rolig släkt! :) Ser väldigt rejält ut iaf. Tänkte bygga ett dass själv i närtid. Hojta till om du hittar måtten. Tack
17 svar · 26,7k läst
·
F
felixamadeus: [citat] Ja, vi kommer sätta dit snarlika fönster. Tyvärr är detta ”moderna” fönster från 1970 och nästan samtliga fönster har ruttnat och även fått fukt i fönsterkasetterna.
3 svar · 3,1k läst
·
D
David Dubow: Hej Henke Va snyggt erat hus blev! Hoppas det står sig än. Asså jag har letat lite på nätet men hittar inte riktigt hur man slammar. Har du något tips var jag hittar hur man gör? Mvh David
9 svar · 3,2k läst
M
Martin Siöland: [citat] Ingen aning men det måste funka till ett antal...
8 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.