Då var det dags!

Tanken : Att kunna ha sina bilar hemma... och lite mer plats i största allmänhet...

Platsen : efter moget övervägande kom vi fram till att vi var tvunga att spränga lite. Då blev placeringen på tomten bäst.

Genomförandet : Till detta behövde vi ganska grova maskiner samt sprängfolk. Garaget i sig tog vi in massa offerter på. Slutsats, garage är dyrt!!!

Byggplanen : Betongplatta 6.5x12m. Garage i trä med loft.

I början av april kontaktade vi en sprängfirma i Värnamo och fick ett lovande pris. I samma veva kontaktade vi BNH i skärstad för maskinbiten. Mest för att dom ligger så nära hemma.
I sista ändan så kunde BNH kunna tänka sig att fixa även sprängningen för samma pris.. så det fick bli så!

Sprängning gick i ett huj, men sen tog det stopp..... telefonen gick varm.. löftena haglade... "Vi kommer i morron" har jag nog hört så många gånger att jag helst vill slippa resten av livet...
Någon månad senare kom första fakturan.... OJ... nu var vi redan över utlovat pris och det var långt i från färdigt..
Ytterligare telefon.... nu började man allt som oftast bli "borttryckt"..
Till slut fick jag veta att "vi gör upp fakturan sen, bara skit i den"... inte så kul när det kommer påminnelser.
Tog fakturan och åkte ner till friman... "Ok, jag tar bort dom där 49000" ... Det gick lite för lätt!

Inget mer hände, stället var halvfärdigt..

Mer tjat tilltog… jag började nu bli rejält trött på hela skiten…
Att låta en snickare bygga garaget verkar allt mer avlägset.
Tillråga på allt vågar jag inte skicka in bygglovet eftersom jag inte vet hur stort jag har råd att bygga!
Runt semestern kom dom i alla fall och skulle göra färdigt.
Jag stannade hemma på morgonen och pekade med hela handen om vad som skulle göras (för säkerhetsskull)
Besvikelsen var därför total när vi kom hem och insåg att det inte var färdigt nu heller.. dessutom var maskinerna borta.
”Jodå, vi kommer i slutet på veckan”.
Faktura nr 2 kommer… nu är samma summa med igen… jag blir givetvis vansinnig!
Mer telefonkontakt… ett tag ringde jag varje halvtimme….
Även denna gång slutade det med att jag tog pappret i näven och åkte ner.
Efter lite delande så backade han en del och lovade samtidigt att det skulle göras färdigt veckan efter!
Ytterligare tid drog förbi… inge hände.
Till slut tog jag kontakt med en annan firma för att jag skulle ha nån som helst chans att få upp något innan vintern.
Men rätt var det var så stod den en grävskopa hemma! Nästan 6 månader efter första borrhålet var det i alla fall klart. Dryga 100 i fakturor och en grusplan.



Återkommer med resterande story strax.
//Magnus
 
Redigerat:
En bild innan sprängnignen.
 
  • IMG_6764-2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som vi hade det smidigt... vi gick från idé till grävning på mindre än en vecka :) Minns de som igår. Åkte ut till mor o far på söndagsmiddag. När jag åkte förbi grannarna o såg att en bekant som är snickare stod parkerad hos sina morföräldrar. Tänkte inte mer på de. Men en timme senare hade jag helt plötslig kläckt idén om garagebygge för brorsan, vi ger ner bland träden i de höga gräset och spekulerade. Åkte o hämtade snickarn efter ca 10min, sen va de igång...
 
Ja, det har inte varit smidigt.. men nu är det i alla fall gjort!

Idag har jag fått reda på att garaget kommer på fredag!
Heglen är räddad.

Här kommer lite mer bilder på bergarbetet.

// Magnus
 
  • IMG_6729.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6790.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6845.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6858.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6880.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just det, en liten bild på garaget kanske vi ska ha med!

//magnus
 
  • garage12x6,5 magnus berglund-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Efter allt strul med markarbete så tog vi tag i grunden fortare än kvickt!

Material beställdes från Edvardssons Bygg i Skärstad. Bra med lokala handralre!

Grunden består av material från Sundolitt.
L-stöd med höjd 300mm.
Cellplast 100+100 mm (som då även bilder kantbalk)
Armeringsnät givetvis och extra i kantbalken.

Totalt kostnad för detta material 22001:- (inkl frakt)

Hur gör man då?
Inte visste jag men efter lite läsande och råd från andra insåg jag att man bör fixa detta själv.


Med en 500kg padda plattades gruset till ordentligt.
Formen sattes sedan med hjälp av ett avvägningsinstrument.
Det tog en hel helg men var igentligen inte några problem.

Att vi var rätt duktiga visade laserpasset som användes vid gjutningen.

//Magnus
 
Nu har det hänt lite mer!

Väggar och takstolar är på plats, råspont ligger på halva taket.

Tog dryga tre timmar att resa väggar och takstolar.
Ganska häftigt att se!

I morgon bör råsponten bli färdig, sen får jag ta över och lägga papp och läkt.

Här är några bilder!

Finna fler på :

http://www.swedishrotary.com/garage/album/index.html
//magnus
 
  • 20081006 038.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081006 068.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Coolt, lite smidigare än när vi byggde lösvirke. Är de inte Tårtan som hjälper till?
 
Tårtan är i USA.
Men så här långt har jag inte gjort nåt, allt bygge ingår.
Idag har dom lagt den sista råsponten.

Jag har lagt på ett par presseningar och i helgen så ska vi börja lägga tak!

Återkommer med lite nya bilder snart....

//Magnus
 
Va väldigt likt honom på bilderna där plattan gjöts nämligen :)
 
Får man fråga vem som levererade byggsatsen och hur mycket det kostade?
Hur mycket skilde det mellan offerterna från de olika leverantörerna?
 
Jag återkommer med leverantörer och priser... hinner inte idag..

Kan dock meddela att pappen nu ligger på taket!
Vilken tid det tar!!!! Jag trodde vi skulle fått på teglet med på två helger... Blev precis så pappen kom över nocken innan mörkret!

Bilder kommer snart!

//magnus
 
Stämmer så bra det så!

165' inkl montering av råspont på taket.
Portar, dörr, fönster, tegel, takpapp och "allt" virke ingår.
Dock ingen isolering eller invändig beklädnad.

Har gått förvånansvärt smärtfritt med den leverantören.
Väntar på dom sista fönstrena bara. dom kommer väl.

Hoppas jag kan få lite snickart i helgen, fast det blir dåligt med hjälp... men det får väl bli att snickra där man kan!
//Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.