S
SweetTerrain: Vi håller på att bli ägare till ett extra hus - ett tvåvåningshus på landet, betongkällare, två våningar + vind, trästomme och fasadtegel, enlig uppgift byggt ca 1953+/-2år Huset finns i trakten mellan Vimmerby och Vetlanda (jag trivs inte med att vara mer specifik än så). I första skedet är det tänkt som fritidshus, men på sikt funderar vi på att flytta in permanent. Jag har
0 svar · 841 läst
U
Urban J A: Måste du ha boxar? 2 hästar kan gå i lösdrift eller gemensam box. Behöver du boxar kan du köpa begagnat eller bygga själv. Har själv byggt boxvägg, två Ujärn bultade i vägg och stolpe sedan 195x45 plank istuckna emellan. Det finns bra häften från Jordbruksverket om hästhållning i liten skala. Det många ombyggda lokaler får problem med brukar vara takhöjd och ventilation.
2 svar · 2,2k läst
M
Morgonskiftet: [citat] Tackar! det är en så kallad lofttrappa. Lätt modifierad för att passa. Går att skjuta in mot väggen om man vill. Men oftast är den utfälld.
106 svar · 53,0k läst
·
Anna_H
Anna_H: Det nya verkar ju vara renoverat i ungefär samma stil, så det blev ju inte så tokigt ändå :-)
167 svar · 53,9k läst
·
magnusrx7
magnusrx7: Så där, spelhörnan invigd!
216 svar · 78,4k läst
·
Stefan N
Stefan N: Rören sitter ihop med pannkitt och är inte så lätt att få isär hela.
3 svar · 1,1k läst
·
ricebridge
ricebridge: [citat] Är bara grunden likadan (och det är den ju) så ska det väl inte vara några problem, när man dessutom använder ett stumt material som betong.
4 svar · 2,6k läst
·
J
jim_b: [citat] Tack för svar!
182 svar · 63,0k läst
·
Fulkemisten
Fulkemisten: [citat] Nänä. Fattar. Förlåt!
122 svar · 35,2k läst
·
V
Vildparti: Fortsätter en min 30åriga blandat tråd. Känner oss fortfarande rätt hjälplösa och okunniga men vi testar och kollar och förhoppningsvis lär oss något utan allt för dyra misstag Hänt endel sen sist: Ny spis Nytt ventilations aggregat med kanal från badrum på övervåningen och luften är mycket bättre nu Nya vindskivor Bytt stuprännor rör Bytt och designat om fönster foder Grus
44 svar · 8,3k läst
·
Turbo-Danne
Turbo-Danne: [citat] Verkar så ja. Vårat oxå ritat av HSB en gång i tiden, dock -73.
39 svar · 11,9k läst
·
M
Micke84: Okej, tackar för svaret! Får ta och höra mig för efter någon byggfirma eller liknande som specialiserar sig på detta, vill försöka bevara så mycket som möjligt av huset.
2 svar · 1,1k läst
M
mikaelcedergren: Hej. Jag har en Dremel 8220. Jag vet det finns en attachment för små borr, men jag undrar om det finns en för större? Speciellt 6 mm borr. Tips skulle verkligen uppskattas.
0 svar · 966 läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Räcker nog alldeles lagom med spaltventil för tilluft och sedan otät skjutdörr mot köket. Då har du tur för det brukar inte finnas spaltventil i kök
19 svar · 14,8k läst
·
Enk Projektet
Enk Projektet: Nu är jag snart tillbaka i detta hus...kanske blir något projekt framöver...;)
640 svar · 344,3k läst
·
Henlid
Henlid: Hej, Vi har gjutit ett betongbord till vårat utekök, 2,40*70. Lite dumt men istället för att hänga armeringen i en ståltråd på toppen la vi istället cellplastdistanser/tärningar 1 cm höga i botten. Botten ska ju vara toppen och nu när jag vänder på den ser jag cellplasten. Min fråga: kan jag pilla bort tärningarna och fylla på med ny betong och sedan slipa ? Kan man använda
0 svar · 1,4k läst
L
lonanders: Kolla www.ipv6home.se
2 svar · 1,6k läst
S
spirou197: [citat] Ska du måla med linoljefärg, pröva att måla omgående (inom några timmar), innan det bildas en hinna på kittet. Det går med rätt teknik och rätt färg. Det kräver dock i princip att du målar ut på glaset och skär rent efteråt istället för att sparmåla, men det är ändå att föredra på yngre fönster utan mycket spröjs. Har du inte hittat dit redan, googla Scandinavian
12 svar · 5,2k läst
·
SysterNett
SysterNett: [citat] Kommer under dagen. Kort är tagna med makens telefon och han har varit för ”upptagen” att skicka över dem till mig. Men idag har vi ledigt och ska ut i Möjaarkipelagen och bada så nu ska ha ha tid...
7 svar · 2,9k läst
·
MagnussonByggAB
MagnussonByggAB: Blev det något slutresultat? ska själv bygga ett bord och letar inspiration
10 svar · 13,5k läst
·
SkitOxe
SkitOxe: Gjut en bänkskiva. Smacka upp den på några snygga bockar så har du ett fint planteringsbord eller sidebord vid grillen!
1 svar · 1,2k läst
Stefan N
Stefan N: Jag tog tyvärr för lite bilder men några vart det. Det började med att jag skaffade kärl för soporna istället för skåpet i väggen som alltid fanns förr. När jag kollade lite insåg jag att det skulle gå att ta bort det och få mer yta i hallen. Det är den högra delen på denna bild (jag har redan rivigt två garderobsdörrar som satt där) [bild] Sen bröt jag bort väggen och för
0 svar · 799 läst
·
T
Torpamannen: Hej! Längesedan jag skrev och dåligt uppdaterat av mig men bättre sent än aldrig! Bra att ni påminner mig :). Ang bygglovet som Workingvlasshero skrev om så blev bygglovet dessvärre inte enklare av något slag. Vi hade kunnat bygga upp till ca 50kvm utan bygglov men iom att garaget är 83kvm så var vi tvunga att ha det pga av att boningshuset är för litet till förhållande av garaget.
8 svar · 3,5k läst
·
J
juanxxx: Hej, Min son på 2 år älskar att slå spikar och skruva mm. Helst med pappas verktyg så klart. han har fått in snitsen och det vore kul att bygga en snickarbänk / spikstation där han kan jobba när vi gör andra projekt. Har ni några tips på vad jag kan bygga till honom? En låda/bänk att banka på känns lite för enkelt.
0 svar · 826 läst
Mikael_L
Mikael_L: Man behöver ju inte bygga sitt överljus själv, det är ju bara att öppna plånboken så kan man få vad man vill, med mindre besvär. https://www.gkdoor.se/sv/speciallosningar
354 svar · 136,0k läst
·
K
KungAnka: Kolla med kommunen. Har du tur har dom sparat ritningar sen bygglovet.
60 svar · 44,0k läst
·
P
Pontus1943: Hej! Vi håller på att måla om vårat hus som är byggt 1943. Jag undrar om någon här vet hur denna skylt såg ut när huset byggdes? Så att vi kan återställa den som den ”ska” se ut. Jag vet att nyare skyltar i aluminium är blåa med text i ren aluminium. Denna skylt är i bly och kanske aldrig har varit lackerad.
0 svar · 1,1k läst
·
Appendix
Appendix: Hur går det med källaren och friggeboden? :)
31 svar · 10,5k läst
·
S
saiter: Om du får dit en grävare så be honom att skrapa av två decimeter jord och gräs en meter eller mer ut från husgrunden. Fasaden mår ju inte bra som det ser ut nu. Se till att marken lutar ut från huset. //AA
6 svar · 2,8k läst
·
A
Applegreen: [citat] Ja det blir att testa lite först och se hur masterna tar vinden, får kanske bli Halva höjden på masterna för att bilderna ska bli bra. Jag tror du har helt rätt att det kan svaja lite för mycket. tittat på sånna där stativ man bygger ljus på scen med, 3 stavar som sitter svetsat i ett triangel mönster, dom borde bli stumma, men inte på mera än 5 meter vad jag kan läsa mig
4 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.