Byggahus.se
Kloge Kloge skrev:
Nytt avsnitt!
[länk]
Tack för tipset. Stackars Dick, så mycket folk. :-/
 
Jag tror nog att han gillar det ändå, att hans arbete uppskattas av så många
 
Nu har även jag sett serien. Fick inte så mycket gjort på hemmakontoret idag :).

Tyckte att ditt namn var bekant och upptäckte att du spelat in en musikvideo med mitt favoritband från Göteborg.
Hur jag kunde koppla ihop och komma ihåg det förstår jag inte...

Väldigt bra produktion! och ett fantastiskt fint hus.
 
Vill inleda att lovorda initiativet och till en otroligt rolig och intressant programidé. Timmerhus är inget för den fege. Det står bortom allt rimligt tvivel. Allt är svintungt, hållbart och snyggt.

Missade första avsnittet av Cowboykåken för SVT gjorde väl ingen större sak av det tyvärr. Märkligt då detta lätt är det bästa som visats på tv på 20 år. Programmet du gjort är nydanande och visar ju vilket löjligt slit det är att göra saker själv men ger ju perspektiv på att allt är möjligt. Något som folk inte fattar. Generellt sett är ju folk löjligt otåliga och tar det längre än 2 veckor från Ax till limpa är det Arga snickaren och djup depression som gäller. Då är det på riktigt trevligt att se nån som inte ger upp och kör järnet. Jag fattar väl att du haft svackor och det framgår ju i serien. Personligen gjorde jag nog bedömningen (som du ju själv gjorde en bit in i programserien) att hjälp med barkningen hade varit en välgärning. 300 stockar? Puhh!

Tycker du representerar exempel på sällsynt gott tålamod, även EFTER huset är byggt och visat i tv i den mening att du står ut med alla folk som kommer. JISSES säger jag. En vanlig småskygg människa hade väl skjutit runt sig besinningslöst i timtal med sådan folkanstormning. Uppskattning i all ära, det köper jag alla dagar i veckan men, det som visades i del nr 9 (efterspelet?) är väl det enda jag inte är avis på i sammanhanget.
Slut med att bada näck i sjön nu eller? :rolleyes:

De stående ovationerna du får är välförtjänta på alla plan. Huset, tv produktionen, attityden och känslan i allt. En fantastisk motpol till allt brus vi bombas med annars. Du satte mårdsjön på kartan och gav många en spark där bak att fortsätta sina projekt. Själv tar jag ledigt fram till våren... :D
 
  • Gilla
Eriksgatan och 3 till
  • Laddar…
När jag tittar funderade jag lite på hur det funkade med liggande och stående timmer tillsammans. Det har du redan nämt att det rörde på sig mer än du räknade med, men inte värre än det går att hantera?

Gick det att få byggnadslov för ett oisolerat hus. Nu har väl kraven blivit striktare sedan 2012, men redan då bör det funnits krav som gjorde det svårt tycker jag. Att trä är en utmärkt isolering stämmer definitivt inte.

Men jag måste säga att jag är riktigt imponerad.
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Jag funderar på att bygga ett vindskydd/gapkolja med den här timringsmetoden. Är det någon som vet vad den kallas?
 
Fulkemisten
D Daniel 109 skrev:
Jag funderar på att bygga ett vindskydd/gapkolja med den här timringsmetoden. Är det någon som vet vad den kallas?
"Butt and pass" på engelska va? Eller minns jag fel hur Dick gjorde? Vet att han pratade om att den var vanlig i Amerikat.
 
Sjukt bra jobbat @radman, både initiativet, egensinnigheten, filmandet o bygget!

Jag har en huvudsaklig fråga o det gäller detta med vindtäthet, isolering, energivärden o sånt. Du är ju ärlig med att du kör en enklare variant av timring, där stockarna dels bara skjuts ihop i knutarna, dels är det inga långdrag utan stockarna bara ligger platt på varandra (om än med lindrev emellan).

Jag tänker som amatör att det måste ju dra igenom i alla fall en smula, det måste väl smyga sig kyla genom skarvarna både i knutar, mellan de liggande stockarna och i skarvarna till stående..? Jag läser samtidigt att det är 10 000 kWh förbrukning per år, det låter inte mkt förstås.

Detta är verkligen inte menat som kritik utan jag är uppriktigt nyfiken. Har förstås själv ett nybyggarprojekt på landet o vill verkligen förstå.

Med det sagt -- återigen: Galet härligt projekt o enormt grattis. Du var ju rejält nere där strax innan huset blev klart, gött att se att du verkar repa dig efter inflytt.

O tack för dina råd: Bygg mindre, köp egen grävare, leja bort barkningen. Och nåt mer som jag glömt.
 
Dick, hur gick denna sommar? Andra halva borde ni väl fått lite turister på iaf. va? Eller är det nästa sommar då serien ger massa reklam?

https://www.svtplay.se/cowboybaten
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.