engs
P Pagno skrev:
Flytta inte till områden kring siljan, likt Stockholm behövs en stor plånbok om man flyttar till tex Tällberg, lika "billiga" hus här som i och utanför Stockholm, nästan i alla fall!
Är det inte mest sen sen tidigare utflyttade från Dalarna, som lagom till pension "flyttar hem" till Tällberg? Ofta från sthlm.

Fått det intrycket, men egentligen bara genom att ha ett öga på Leksands Kommun / Hemnet, så kanske har helt fel. Förrutom att det är tokdyrt, har de samtidigt påfallande ofta väldigt få sovrum. (ev. med en gäststuga) Så ser ut som de då är skräddarsydda för rika pensionärer.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
nyvillaägare
Fick ett bra svar i inkorgen jag letar ett mindre samhälle med de viktigaste förnödenheterna och det finns varstans om man inte är kinkig. Kan arbeta hemma i nåt nytt jag tänkte börja med så bara det finns nät. ICA och en liten statskärna ska finnas inom en mil då är jag nöjd. :)

nyvillaägare
Småland hade också varit ett alternativ har inte hakat upp mig på Norrland det var mer ett exempel.

Jag har försökt övertala familjen om att flytta upp. Har lite släktingar som lämnat Stockholm och köpt hus där uppe.
Prisbilden är så bra, för en halv miljon får man ett rejält hus med ett par hektar mark och "lite" timmerlador på köpet.

Problemet är att vi redan lämnat Stockholm, för Gotland... och det är ju också bra.. men jag vill åt det riktiga fjällivet, med skoter, mycket snö och natur.

Jobb är problemet, men jag kan jobba distans varifrån jag vill, och samma med frugan.. barnen kommer väl tycka det suger när de blir tonåringar dock. :cool:

• Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Jag har försökt övertala familjen om att flytta upp. Har lite släktingar som lämnat Stockholm och köpt hus där uppe.
Prisbilden är så bra, för en halv miljon får man ett rejält hus med ett par hektar mark och "lite" timmerlador på köpet.

Problemet är att vi redan lämnat Stockholm, för Gotland... och det är ju också bra.. men jag vill åt det riktiga fjällivet, med skoter, mycket snö och natur.

Jobb är problemet, men jag kan jobba distans varifrån jag vill, och samma med frugan.. barnen kommer väl tycka det suger när de blir tonåringar dock. :cool:
Vart är där uppe?
Gävle?

L lillefar skrev:
Vart är där uppe?
Gävle?
Jämtland, runt 30-40 min från vemdalen. Fantastiska energi i de flesta byar där uppe, då alla är beroende av turism. Annars kan det bli lite inskränkt.

• Gilla
DBT och 1 till
  • Laddar…
nyvillaägare
Stockholm har gjort sitt det blir tillbaka till rötterna på något sätt. Var spelar mindre roll Norrland var kanske ett sämre exempel mitten av Sverige någonstans varför inte lite utanför Jönköping som Huskvarna eller liknande ställen.

Mitten av Sverige är väl nånstans mellan Sundsvall och Östersund?

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
nyvillaägare
Det är väl längre upp från bebyggelse i varje fall

Jag tror vad jag och måna med mig reagerade på var den generaliserande bilden av Norrland som ett ställe. Det är som sagt 100 mil från Gävle längst ner i södra Norrland till Treriksröset längst upp i norr. Åker man 100 mil söderut från Gävle hamnar man i Berlin.
Jag tycker Mycklings inlägg visar bra på vad Norrland är utifrån köpa hus tanken. En villa i Umeå för 11,5 miljoner jämfört med en villa i Malå för 220 000 kr.
Svenskar nuförtiden har tamefan bättre koll på Thailands stränder än Sveriges geografi.

• Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
Annars är mitten av sverige ett bra exempel för där bor jag.........Acceptabelt pendlingsavstånd till sundsvall och ånge och husen är löjligt billiga. Börjar röra sig lite uppåt men inte är det så att de drar iväg nå mycket. Mitt gav jag 250k för.......... Då behöver man inga fläsklöner och man kan våga lite också. Själv har jag eget och lagar bilar hemmavid. Då behöver man inte stirra sig blind på att man MÅSTE hitta arbete heller.

• Gilla
lillefar
  • Laddar…
Kallar du mig norrlänning en gång till så kör jag över dig med skotern.

//Norrbottningar.

F FaithWalsh skrev:
Jag skulle rekommendera att gå till Thailand i några månader
Det leende landet. Diktatur som förtrycker folket. Flyktingar från Burma utnyttjas som slavarbetare. Om du har klagomål på kungen får du 15 år i fängelse (gäller även dumma turister som inte kan hålla käft). Kungen har en "konkubin" som får ligga på golvet nedanför han och hans fru. Kungen bor dessutom inte ens i Thailand utan i tyskland där han spenderar landets rikedomar.

Känns som Norrbottningarna har lite att vara bittra över jämfört med att flytta till Thailand :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.