Robotgräsklippare
Hobbyfixarn: Ett sånt här projekt är lika mycket för att skydda klipparen som nöjet att bygga och konstruera. Under dagtid när klipparen jobbar är inte risken för stöld så stor med tanke på hur vi bor och att förankra "huset" i marken är inga problem. Använder vår Automower åttonde sommaren nu och med tanke på åldern så ger försäkringen nästan inget alls om den blir stulen så allt som
BiFuel: Håller med ovanstående. Vi hade tidigare en Stiga som rymde i snitt varannan eller var tredje dag. Numera HQ-ägare i ett par år och jag tror faktiskt inte att den rymt en enda gång. Grannen har en AM220 som rymmer nån gång per år men då har han som nämndes ovan lutning ner mot slingan.
quick: [citat] Och en burk eller två med svart sprayfärg för att neutralisera även stöldmärkningen. Det är bra att göra den lätt igenkännlig men det är ju även ganska uppenbart. Du kanske skulle satsat på att även gravera in namn och adress på ett lagom dolt ställe på chassit. Och plocka in en GPS sändare för att vara riktigt säker.
quick: Lägg trådarna ut till ön med 10-15cm mellanrum så det inte längre blir en ö och så klipparen kan följa tråden in och ut till ön när den ska in för laddning. Nackdelen är att den får det svårare att hitta runt på tomten men hellre det än att den inte hittar hem ibland. Däremot kunde man flyttat övergången till ön till där det är smalare för att inte få en större plätt
h00matis: Läste på någon sida förra året om någon som hade tillverkat egna blad av spikband då hans blad gick sönder och små vassa bitar låg kvar i gräset. Spikband är ju som bekant gjort av ett betydligt mjukare material och ska då vika sig i stället för att gå sönder så jag testade detta, ska bli intressant att se hur länge de håller, dom klipper iallafall riktigt bra när dom är
MrSmith: Senast köpte jag på http://www.robotklipparknivar.se 69 kr för 9 knivar och skruvar, visserligen tillfälligt erbjudande. Vassa knivblad med blixtleverans. Hade dom dagen efter :)
Balzary: Det blev lite av alla :) [bild]
thomasx: Klarar den ytterligare 10 graders lutning då? ;)
Ganntrader: Nu har jag kommit på hur jag ska koppla, det tar lite tid ibland. 1-polig trappströmbrytare för att slå på och av ö:n. Korskopplare modell trapp för att polvända, enligt tips ovan. Måste nog bli två separata strömbytare vad jag kommit fram till.
Gamle Svarten: Hej! Lånar tråden lite, om inte TS misstycker. Har också en lite knepig tomt och är rejält sugen på robotklippare. Men skulle det funka, med alla trånga passager, buskar etc? Vad tror ni? Trängst ä det tex mellan A och B och A och C samt E och F, där är det ca 60 cm. Totala gräsytan är knappt 400kvm och det är platt. Laddstationen preliminärt tänkt vid X eller Y. Kan det funka?
Moeller: [citat] Jag har precis installerat en wg792e.1 Och har lag ner 250+75+25+10m och det funkar fint fint👍
joni: Hej, Du hittar dom på husqvarna.com, http://www.husqvarna.com/se/support/download-manuals/?query=420+automower&types=O
Nonkan: Vi hade nog varit beredda att ta det som goodwill om en sån kom in till oss med beskrivningen "kärvar i motorer, gått 300 timmar". Sedan när vi undersökt närmare och sett att garantiförseglingen var bruten hade vi definitivt nekat goodwill och rekommenderat kunden att kolla med sitt försäkringsbolag ifall det skulle vara en större reparation..
Husqvarna220Ac: Stroller kombi +, göder gräset, och tar ihjäl allt med fler blad än 1, alltså allt ogräs...
quick: Liknande klippare är väl Husqvarna 315. Skiljer inte mycket mellan modellerna. Och båda bör väl anses väldigt driftsäkra. Min Husqvarna 310 som oxå är i stortsett identisk med 315 och Sileno har gått prickfritt den här säsongen så här långt. Inte ett enda driftstopp.
Strip: [citat] Den nya är långsammare och den väsnas mer. Den är dummare i komplicerade situationer (där det är trångt exempelvis), ger upp trots att den har fritt fält framåt. Den spinner lite på gräset varje gång den kör på något och tar oändligt mycket längre tid på sig när den ska följa linan. När gräset är tjockt ger den upp direkt och vänder, istället för som den gamla
magnus07: Jag gick med en kantspade och gjorde skåran till guidekabeln, sedan använde jag ett fodral från en gammal mora-kniv till att lägga ut tråden. Jag drog alltså tråden genom fodralet (gjorde en öppning längst fram) och tryckte sen ner fodralet i jorden och bara drog den längs med skåran, riktigt smidigt. Jag kommer göra på samma sätt när det är dags för begränsningskabeln, vill
Stefan Severin: [citat] Den har två,320 har en
TrumJalle: Jag lånar tråden lite då jag inte hittat nån aktiv AM-tråd för de äldre modellerna men har liknande fråga som OP. Jag har nyligen installerat en ny AM220AC på min ganska svåra tomt. Laddstationen står i den "lätta" delen av tomten och guidekabeln går genom den "svåra" delen. Mycket smal passage mellan lätt och svår del. Laddstationen står också nästan i ett hörn, ca 1 meter
Lilhamme: Vilken mjukvara borde man ha nu. Min har r25541. Finns det någon bättre?
nilrog: Tror att du lättare får svar om du håller dig till den tråd som redan finns om den här klipparen: https://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/253643-bosch-indego-connect-robotklippare.html Men för att försöka svara på dina frågor :) 1: Ja, den fortsätter där den slutade. Men vår första höll bara i 2 månader...sen tog det 2 månader att få en ny så vi hann inte köra den så
Svenningsgården: Någon som har installerat en extra laddningsstation? Vi har 2 delzoner å huvud zon, tomten är som ett U och och ibland så orkar den inte hem när den varit å klippt i zon 1, så vi köpte en extra laddningsstation. Men nu till problemet, på väg till delzon 2, så stannar den i den nya stationen och jag får felmeddelandet "delzon 2 problem med ingång" Nån gång har de hänt att den gått
rca1959: [citat] Väcker tråden och tackar för detta tipset. Tog bort det mesta av oljudet. Lite är kvar, kan ju vara lagerproblem också. Det är en 230 ACX som gått 3000 timmar. Än en gång, tack!
Moeller: Worx 792e.1 Hej på er Går i funderingar att skaffa en 792e.1. Hur lång begränsningskabel kan man ha till den ??? Har en tomt på 2000kvm, räknar jag bort hus garage osv.... Är det ca 1500kvm gräsmatta kvar som ska klippas, då räcker det väl med denna 792e.1 som klara 1500kvm eller???? Ni som har denna modell, vad tycker ni om den? Mvh
Suhagg: Kommer skaffa en Husqvarna. Det vore ju bra att förbereda det mest uppenbara men göra som du säger koolla att avvakta med resten. Vore bara skönt att ha det klart innan.
Robot2016: Hej är det någon som har äldre firmware liggandes? Har uppdaterat min med v0.94f och nu kör den utanför slingan på massa ställen. Tidigare versionen jag hade var 0.85, någon som kan ladda upp den här? Den körde av på något ställe innan också men nu gör den det på fler ställen än innan. Tror den är av 2014 årsmodell
Peter Petey Olsson: Vad är de stora skillnaderna förutom Wifi? Är det samma maskin rakt av? Enkel/dubbla sensorer fram på båda typ?