Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Jag var en av dem som sa detta och det stämmer. Suset från knivtallriken hörs inte längre. Jag testade med en återstående uppsättning tunna knivar för att verifiera att egna hörsel inte var orsaken. :D De tjockare verkar dock hålla skärpan sämre, men kan samtidigt skärpas upp betydligt enklare än de tunna. Antagligen mer påkostad legering i de tunna.
5 svar · 1,5k läst
·
D
DrMussla: Skulle inte tro att någonting försvunnit däremot skulle jag tro att du måste knappa in pinkoden. Du slår den *1234# där 1234 motsvara pinkod.
1 svar · 3,0k läst
M
mortimer: Jag kan flika in där. Du får definitivt inte gulare gräsmatta med robotklippare, snarare tvärtom. Gul gräsmatta kan bero på mycket; dålig jord, slöa knivar, för lite vatten, torka, för mycket gödning, inte vertikalskurit på många år m.m.. P.g.a att min robot stått hos verkstaden i ca 1mån så har jag fått klippa med min Stiga multiclip (alltså utan uppsamlare) och gräsmattan
6 svar · 10,7k läst
B
Broken arrow: Hoppas din åkgräsklippare går på annat än bensin. För både vanliga gräsklippare och åkgräsklippare (kör mer eller mindre lika motorer), släpper ut avgaser utan rening (Inga krav finns heller). Så det förgiftar naturen med. Kör man inte denna på natten bör det vara lugnt, dessutom blir gräsmattan riktigt fin.
24 svar · 7,7k läst
·
R
Robbalove: Har för mig att jag har läst att det fr.o.m nästa år ska gå att komplettera svensksålda gardena sileno+ med smartsystem.
5 svar · 3,4k läst
S
s_o_n_y: Ahh tack ! Mycket tänkvärt. Man kan ju jobba lite för att slippa klippa :)
10 svar · 3,4k läst
·
H
Halle81: Jag har en Gardena R80. Optimalt är nog som MG ritar, men jag förstår om man inte vill göra allt för stora förändringar. Guideslingan har ju två funktioner. Det ena är att du kan skicka ut roboten till olika ställen att starta på, vilket kommer krävas på din tomt samt att roboten ska hitta hem. Jag tror att du kan göra som du skriver och dra guideslingan upp till vänster och sedan
3 svar · 6,9k läst
·
Q
quick: Det ska inte vara några bekymmer. Men du behöver säkert byta slingsignal. Ny slingsignal ligger under Säkerhet och sen avancerat vill jag minnas. Skulle det inte hjälpa så flytta isär trådarna lite. Klipparen klipper ju 10cm över kabeln så 20cm ska gå att ha i mellan utan att den missar något gräs. Men börjar på 10-15cm i sär så ni får lite överlapp så dom verkligen inte
26 svar · 22,3k läst
·
M
mortimer: Min Gardena R160 har fastnat max 5ggr under snart 3 säsonger. Mest har det varit äpplen som vi inte hunnit plocka undan, någon gång i en innerhörna (ingen lutning) när det varit blött och den kommit in i någon konstig vinkel. Det som jag har haft problem med istället är att den tagit in vatten två ggr, nu senast för en kort tid sedan men har troligen löst sig efter byte av bägge
23 svar · 10,8k läst
Drönaren
Drönaren: Om du vill ha en bättre kontroll över klippandet och slippa oroa dig för diverse prylar som ligger på gräsmattan, så kan du dela in ytan i flera zoner. Då klipper den en zon i taget, och du behöver bara rensa ett område i taget. Jag har skapat 4-5 zoner för vår Automower 105. Läs mitt inlägg "skapa flera biytor med begränsningskabeln" (28 juli)
5 svar · 8,3k läst
A
andersjm: Jag köpte en Husqvarnakabel och den passade.
4 svar · 4,2k läst
J
Jan Nylund: Tack för informationen. Synd att ingen ännu fixat detta själv.
2 svar · 3,8k läst
T
tomson: [citat] Har råkat ut för samma sak, köpte ny 420 i våras och efter nån vecka började knivdisken glappa, åf fixade det på några min medans jag väntade :)
7 svar · 11,5k läst
M
moonlightfarmer: [citat] Tack för hjälpen, funka fint :-) Har monterat borstarna nu.
2 svar · 3,0k läst
mg765
mg765: Hur stor är tomten? Finns det någon passage mellan tomterna? Vad har du för budget? Lägg gärna upp en ritning av tomten.
1 svar · 3,5k läst
Q
quick: Har du klipphöjden på 7cm så är det inte farligt att sänka lite. 4-5cm är lagom. Ja min tanke var att köra på medel då förstås. Jag försöker bara komma med förslag för att lösa ditt problem. Men det är nog enklare du tar kontakt med din återförsäljare. För du har väl fortfarande garanti på maskinen. Så får dom lösa ditt problem.
15 svar · 10,6k läst
Q
quick: [citat] Med nosen ut ifrån huset? Dom reder ut mer än vad man tror. Man blir nästan lika förvånad varje gång :-)
6 svar · 2,7k läst
·
P
Pebben81: Chef: Hur gjorde du för att få uppgraderingen från STIGA? Jag ringde själv idag men de vill ha 1300 kr för en uppdatering + Service... Sedan har jag också fått samma problem med batteri som dör, enligt återförsäljaren så måste jag byta båda batterierna då min 127 har två batterier pris 1625 kr x 2... Någon som vet var man hittar batteri billigare? Jag är kan byta själv har
12 svar · 4,5k läst
J
jorsm: Testade att minska klippytan normalt klipper den på drygt 1400 kvadrat klippte tråden och minskade till ca 700 kvadrat då klippte den första gången i 45 min och laddade sedan i 60 min för att sedan klippa i 80 min och ladda i 65 min :cool: känns ju inte helt fel. Funderar på hur man skulle lösa det så man hade tomten avdelad i 2 st områden på ca 700 kvadrat, bästa vore väl om man
13 svar · 4,6k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Noterar att HQs nya tjockare rakblad (0,6 mm istf 0,3 mm) slits något snabbare, men är mycket tystare (nästan ljudlösa) jämfört med de tunnare. De var dock lättare att skärpa på brynet. Får nog byta en andra gång om ett par veckor.
10 svar · 7,1k läst
M
mortimer: Jo, väldigt märkligt. Var först rädd för att den hade tagit in vatten men när jag pratade med verkstaden för lite mer än 1 vecka sedan så var det bara normal ytterst lite kondens. Han hade beställt nytt tangentbord till den men verkar inte ha löst problemet. Ska kolla med verkstaden imorgon. Gräset växer ju så det knakar, hade precis hunnit göda med Blåkorn när klipparen gav upp,
21 svar · 7,3k läst
·
Q
quick: Håll inne 0:an så ska det gå att kalibrera gyrot någon stans i menyn där. Ställ klipparen plant bara. Sen är det inte mycket som behövs för att klipparen ska ändra riktning lite.
2 svar · 1,0k läst
E
Exxi: Kan du inte låta gräsklipparen gå över grusgången så sköter sig allt själv? sen hur långt den går på en laddning är ju mindre intressant en husqvarna 420 klarar 2200kvd och klipper ca 135 kvadrat i timmen.
1 svar · 1,1k läst
T
Thordh: Där tråden ligger tätt dubbel neutraliseras signalen och klipparen känner inte av den. Därför kommer den att följa tråden in genom det mindre området. Jag är osäker på om klipparen kommer ett kunna lämna det mindre området överhuvudtaget...
1 svar · 1,0k läst
·
K
Klassson: Superbra, tack för svaret @legion! Konstigt att man inte hittat något om det men kanske läst för slarvigt... Ok, förstår vad du menar med guiden i området, kartan är gjord i Eniromaps så den är lite missvisande. Det här känns bra, ska bli spännande att komma igång och se resultatet.
2 svar · 2,3k läst
·
mg765
mg765: Låter som ett måndagsex. Fyra reparationer är ju inte acceptabelt. Om jag inte missminner mig ska du kunna reklamera varan om samma fel uppstår tre gånger inom tre år enligt konsumentköplagen. Dvs få pengarna tillbaks eller en ny vara. Packa ner den, leta fram kvitto och åk in med den till butiken du köpte den och reklamera den. Reklamationsrätten kan tolkas på olika sätt i olika
1 svar · 962 läst
mg765
mg765: Worx har inga guideslingor utan följer begränsningskabeln hem när den ska ladda. Det är inte så invecklat med zoner. Det handlar bara om hur långt den ska följa begränsningskabeln bort från laddningsstationen innan den släpper och börja klippa. Jag tycker du ska strunta i att använda zoner på din tomt, den kommer åt överallt ändå. Om det är en WG791E du köpt så kommer den få
1 svar · 1,9k läst
mg765
mg765: Det är den totala gräsytan som räknas, som du säger. Jag rekommenderar också 420. Då behöver den inte gå så hårt och minskar risken för spårig gräsmatta etc. Alternativet skulle vara 315 men den kostar nästan lika mycket så avstå den. Jag skulle placera laddstationen till höger om huset och sedan dra guideslingan runt huset till framsidan. Läskigt lik min tomt för övrigt :eek:
2 svar · 5,4k läst
·
boltis
boltis: En original klippmotor till en 525 (ej S modell) kostar ca 3000kr inkl.moms.
4 svar · 2,2k läst
·
mg765
mg765: Ring till supporten, behöver nog skickas in på service. +46 (0)771- 80 80 60 HPSchou A/S Åsvägen 2 E 281 37 Hässleholm Öppet: Måndag – Fredag 08,00 – 12,00 , 13,00 – 16,00 landroidservice@hpschou.se
1 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.