Robotgräsklippare
knauer: Honda har nyligen släppt en ny generation robotgräsklippare: http://www.honda.se/lawn-and-garden/products/miimo/specifications.html#miimo3000
KnockOnWood: Miniatyr-monster-maskiner? Snart ställer de väl till med eldsvådor också, liksom andra high-tech apparater med modernaste batteritekniken.
davidgp: https://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/196360-hus-tak-till-robotgrasklippare-bilder-3.html?perpage=15#post1746175
Lexington: https://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/196360-hus-tak-till-robotgrasklippare-bilder.html Denna tråden som Harald menar. Kanske inget specifikt till Worx men en massa inspiration!
quick: 1 meter är lite smalt men ska nog funka. Enligt manualen så ska guiden ligga minst 30cm ifrån begränsningen och begränsningen 35cm ifrån kant/hinder. Så 130cm är minimum enligt manualen men det brukar gå att tänja gränserna en del. Man behöver absolut inte avgränsa varje träd. Det blir färre krockar och tystare drift om man gör det men samtidigt går det åt mer tråd och risken
Hemma byggaren: Hej! Är en tråd från förra året men dök upp när jag googlade. Robomow har tagit fram ett "Fotbollspaket" som klara 7200kvm och kabel ligger utanför planen. Mickesoffroad Trailer & Entreprenad kan informera i södra sverige micke@mickesoffroad.se [bild]
magnetens: Förstår precis har oxå 5,7kw nätanslutna solceller, men ett litet off grid system är ju en kul lösning bara för att se att det går :)
etompau: Dra kabel rakt förbi stolparna det blir nog bäst. Manualen är utförlig med förläggning av begränsningskabeln. Notera att det alltid kommer att bli lite nervikt gräs över stensättningen, detta pga att klipparen inte kör över gräset på riktigt samma sätt som ute på själva gräset. Använder du spikmärlorna så försvinner beg.kabeln efter några månader i gräset. Guidekabeln kan
MrSmith: Det är många fabrikat som är prissänkta när det inte är säsong. När du väljer klippare så är det viktigt att ha hört och sett dem arbeta på riktigt och inte minst pratat med ägarna om deras erfarenheter. Sedan är det viktigt att man kan få service på klipparen när det blir problem. Jag tror att jag endast har sett en enda Honda robotgräsklippare på riktigt och det verkar som
galento: Hej ja det var skillnad det,får väl se hur den funkar till våren.
Zellero: Tjenis. Står ju att man ska vinterförvara fulladdat. Jag slängde bara in mina 2 clippers i mitt "förråd" som är ett ouppvärmt gammalt soldattorp. Nu tänkte jag vara duktig och ladda batterierna och slänga in dom i Frugans uppvärmda sadelkammare. Men kan man inte ladda utan att ha slingan i eller bara med en kort kabel från pol till pol? Måste man alltså bröta med lång kabel under
mhacker: Jag använder pyhusmow för att se klipparstatus (klipper, laddar, larm etc) samt batterinivå. https://github.com/chrisz/pyhusmow
henrik_malm: Hej! Funderar över vilken Worx jag ska köpa. Förstår av era diskussioner att de har en överkapacitet sett till specad yta. Finns det någon lista per modell om hur lång tråd de klarar och hur stor yta de ger bra resultat på?
ronnyha: Är det någon som vet om det är samma på Gardena Sileno+ 1600 ?
mg765: Ett till tips är att plantera träd och buskar strategiskt om de ska vara nära tomtgränsen, så du slipper trimma yta mellan träd och gräns. Lämna åtminstone en meter alternativt placera så nära gränsen att du inte behöver klippa bakom.
mhacker: Ok - jag drog i alla fall åt skruvarna rätt bra nu. Gängar de upp sig igen kanske jag får dutta på lite loctite nästa gång.
Elkludde: Hej Alla glada o nöjda Robomow ägare,jag är ganska nöjd,men en del funktioner är inte så bra Såg i tidigare inlägg,att den inte går med variation vid hemgång när man har subzon Men men min går det att ha Subzon och variabel hemgång aktiv men då går den inte alltid in i subben, Den har vidare en ovana! att vid klippning följer den gränstråden ca 70 cm innanför tråden,ibland 20
Marbo: Jag har en 305:a som inte vill starta. När jag trycker på startknappen får jag meddelande "Lyfta" Någon som vet vad som är fel? Jag har provat att bryta strömmen och har tom ryckt batteriet, manuellt läge, nollställt klipparen mm, men inget verkar hjälpa. Meddelandet kom när den stod i laddaren, dvs ingen incident.
delux: Ja jag ringde och pratade med Liljekvists som är en av återförsäljarna som säljer 420 för ca 15500 kr. Mycket trevliga och de skickade som sagt fraktsedel om det behövdes service/garanti.
Kvackatore: Om man är i åldern 30 eller 50 får man välja vilken kategori man vill tillhöra :cool:
gunnarper: Försökte uppdatera genom från 0.84 till 0.94 efter uppdateringen så lyser den endast vit när jag försöker starta och därefter händer inget. Vad kan ha gått fel?
prototypen: Enligt en tråd på forumet så ska man inte få ut båda batterierna genom displayen på en 230ACX Protte
lbgu: Precis, 17% kan det skilja på identiska varor på Konsum och ICA. Annars gav detta mig ett argument mot en bekant som bland annat motiverade sitt robotköp med att driftkostnaden skulle bli lägre med roboten jämfört med hans gamla bensinklippare. 700 - 900 var 3e år lär slå kostnaden för bensin + något oljebyte med hästlängder.
vilden: [citat] Helt rätt, fel av mig :rolleyes: - 3.2 Ah 1 piece for Automower 320 2 pieces for Automower 330X 1 piece for Automaker 420 Mao samma batteri i 320 som 420 men x30 modellerna...
ANR: Tack för tipset med den tråden, får bevaka om den får nån lösning. Ingen vädertimer på och om den bara snurrar åt ett håll är oklart. Den går lika lätt att snurra för hand åt båda hållen iaf. För nån vecka sedan så fick jag lämna in den för att några skruvar skakat loss till knivdisken. Efter detta som ovan problem startat om det kan ha nån betydelse. Känns närmast som
quick: [citat] Jaha den lilla detaljen missade jag visst. Själv använder jag bara krympskarvar vid avbrott och då måste man ju ändå skala. Men man vänder man orignalskarvarna så är det ju dumt förstås.
mhacker: Enligt prisjakt så har Lindarn exakt samma pris på 430X som ett gäng andra handlare. De skickar dock med installationskit, medan andra skickar med extra knivar och andra inget alls. Hur har det varit tidigare år, är det lönt att ha lite is i magen och köpa lite senare på hösten?