3 628 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Worx WG796E startar inte trots nytt batteri
Hej!
Har en Worx WG796E 12.1 som i höstas efter 3 hyfsat problemfria år slutade att fungera. Efter en del testande kom jag fram till att kom jag fram till att det var en eller flera celler i batteriet som gått sönder. Batteriet kunde bara leverera runt 25V efter laddning.
Dessvärre fungerade det inte att ladda med batteriet i maskinen ("laddsensor-paketet" i maskinen byttes tidigare under våren), men jag laddade det genom att ansluta två kablar till laddpinnarna. När jag försökte ladda med batteriet i maskinen, så ändrades lampan först till röd, men tillbaka till grön efter några sekunder.
Eftersom det inte var så långt kvar på säsongen brydde jag mig inte om att lösa problemet då.
För några dagar sedan fick jag hem ett batteri från batteriexperten. Det kunde heller inte laddas i maskinen, istället laddade jag det genom att ansluta direkt till laddpinnarna. Efter en dryg timma så ändrades den röda lampan till grön och jag monterade batteriet i maskinen.
Dessvärre startade den INTE.
Har en Worx WG796E 12.1 som i höstas efter 3 hyfsat problemfria år slutade att fungera. Efter en del testande kom jag fram till att kom jag fram till att det var en eller flera celler i batteriet som gått sönder. Batteriet kunde bara leverera runt 25V efter laddning.
Dessvärre fungerade det inte att ladda med batteriet i maskinen ("laddsensor-paketet" i maskinen byttes tidigare under våren), men jag laddade det genom att ansluta två kablar till laddpinnarna. När jag försökte ladda med batteriet i maskinen, så ändrades lampan först till röd, men tillbaka till grön efter några sekunder.
Eftersom det inte var så långt kvar på säsongen brydde jag mig inte om att lösa problemet då.
För några dagar sedan fick jag hem ett batteri från batteriexperten. Det kunde heller inte laddas i maskinen, istället laddade jag det genom att ansluta direkt till laddpinnarna. Efter en dryg timma så ändrades den röda lampan till grön och jag monterade batteriet i maskinen.
Dessvärre startade den INTE.
Lösvirkesbyggare
· Halland
· 106 inlägg
Sjukt jag såg nyss en likadan på blocket med texten ”den har fungerat”
Efter kontrollmätning på sensorpaketet kunde jag konstatera att det inte var någon kontakt från den svarta sladden på kontakten till någon av metallblecken så bytte jag kablar där, men maskinen vill varken ladda eller starta.
Borde maskinen starta om batteriet är fulladdat men sensorpaketet är trasigt?
Borde maskinen starta om batteriet är fulladdat men sensorpaketet är trasigt?
Klicka här för att svara