När jag kopplar in guidekabeln så stannar gräsklipparen och söker och så får jag fel "utanför arbetsområde "

Drar jag ur guidekabel så fungerar allt klockrent men vill effektivisera klipparen o köra med guidekabel, vad är felet?

Du får nog allt berätta o förklara lite om hur du kopplat o dragit allt

Kopplade begr. Kabeln på de yttersta punkterna, sen har jag kört utan guidekabel och det har fungerat ok.

Kopplade in guidekabel på guide 1 eller den innersta punkten ut ngr meter sen runt 20m på sidan av huset för att Koppla ihop den med begr. Kabel som kommer in i punkten brevid guide ingången.

Tack på förhand

Det är inte så att du råkat korsa guidekabeln med någon av begränsningskablarna vid laddstationen? Man ska dra den under laddstationen och rakt bakåt, är det så du gjort?

Har dragit alla under laddstationen, krävs det så lite som att korsa kabeln för att d inte ska fungera?

Vill minnas det finns en beskrivning i manualen om hur kablarna ska dras från laddningsstationen. Ganska säker på att alla tre kablarna inte ska gå rakt ut från undersidan av stationen. Känns som du klämt in laddningsstationen i en liten "ficka" på tomten.

Nu har ja testat flytta ut laddstationen så att begr. kabelarna går in från sidan och guidekabeln går rakt under laddstationen men det fungerar ff inte. En sak ja kom att tänka på är att jag har kopplat ihop guide och begr. kabeln som är precis bredvid. spelar det ngn roll?

Om man står framför laddstationen har jag kopplat guide och begr. till vänster.

Redigerat:
Kopplat ihop de hur ? Förstår egentligen inte det svåra med att koppla in en guidekabel, står ju beskrivet i manualen och finns videos från Gardena på youtube som är solklara.

Har kollat alkaliska guider och Youtube filmer typ och hittar inte någonstans med vilken kabel guiden ska anslutas ute på mattan.

Använder du själv guidekabel? Isf hur har du kopplat?

Guiden kopplas på G1 på laddstationen och sen drar du den rakt ut under laddplattan minst 2 meter. Sen igenom trädgården på lämpligt ställe dit du vill kunna leda klipparen. Sen går du rakt på begränsningsslingan och T:ar på där. Du klipper alltså av begränsningen och sen kopplar på guiden oxå. Så du får tre kablar ändar som du kopplar ihop med lämpligt skarvdon. Husqvarna har fina med tre ingångar som du bara trycker ihop med en polygrip när du stoppat in kablarna.

Ca: 6:30 in i det klippet har du tips på guideinstallation.
https://youtu.be/T50cIy4633A

Redigerat:
Har gjort precis så men d funkar ändå inte

Lampan som sitter vi laddningsblecket på basstationen, hur lyser den ?
Vart bor du ? Så finns det ev. någon som kan komma hem o kika hos dig

Lyser konstant, Linköping

Lånar tråden liten,

Då jag ska göra samma sak, att lägga guidekabel till min klippare.
Är det något man behöver ändra i roboten? Då jag har nu min laddstation under altanen. tänker så den åker rakt ut och inte får för sig att svänga när den kommer ur laddningen

R
B berne88 skrev:
Lånar tråden liten,

Då jag ska göra samma sak, att lägga guidekabel till min klippare.
Är det något man behöver ändra i roboten? Då jag har nu min laddstation under altanen. tänker så den åker rakt ut och inte får för sig att svänga när den kommer ur laddningen
Lite klent med information men jag tolkar det som att du vill att den ska följa guiden en bit innan den viker av? I.s.f. finns det inställningar för det. Du får helt enkelt ställa in att den följer guiden ut 100% av tiden och alltid minst så många meter som behövs för att missa altanen.

Sedan får du antagligen ställa ner tiden innan klipparen använder guiden för att gå hem till 0 för annars kommer klipparen att försöka gå direkt, fågelvägen, till laddaren om den är inom räckhåll radiomässigt.

Men om du installerar klipparen precis i altankanten borde du inte behöva tänka speciellt på detta. Klipparen kör alltid av själva laddplattan helt innan den svänger, och den linjerar upp sig rakt framför innan den kör på.

Om 220 har inställningen "Undvik kollisioner med klipparhuset" bör denna också aktiveras.

• Gilla
berne88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.