Hej
Första inlägget här
köpte för ett år sen en HQ 310, min första robotklippare. Har varit nöjd med den hela tiden, har en tomt som är ca 700 kvm. Dock har den fått gå väldigt mycket för att hinna med, framförallt på försäsong då gräset växte något fruktansvärt. Tanken kom att byta till en större klippare som vid köpet av 310:an var lååångt över budget.
Kunde inte släppa tanken på det bytet och har nu bytt till en 430X. Vilken skillnad det blev. 310:an var kanonbra så inte för den skull men 430X ger ju ett mervärde. Den är tystare, har mer än dubbelt så lång klipptid och klipper dubbelt så mycket varje timme, den hanterar kuperad tomt bättre, ja det var större skillnad än jag trodde och även om bytet var mycket pengar så var det värt det. Fick bra betalt för den gamla och ett bra pris på den nya.
Min slutsats är, att välja en som klarar mer yta än man har tomt är klart att föredra då man får ner klipptiden/gångtiden väldigt mycket.
Mycket beror nog på vad man har för tomt också. Min är inte superstor men den har en hel del sluttningar/backar och 430X hanterar dom väldigt mycket bättre