Hoppas en beskrivning hur jag la ner begränsningskabeln kan underlätta för någon.

Jag använde en cirkelsåg när jag la ner begränsningsslingar till min robotgräsklippare för 10 år sedan, men det var bökigt att sen pilla ner kabeln i spåret och nu ställdes jag inför samma uppgift på en ny tomt. Klipparen är en Gardena Sileno Minimo 500 så det är ingen jättetomt.

Den cirkelsågen finns inte kvar, och lokala uthyrningsfirmans riktiga kabelnedläggare var bokad så dax att göra ett nytt försök.

En ny cirkelsåg inhandlades på jula för 399:-, ett aluminiumrör och lite polymorph-plast ur gömmorna.
Bort med det roterbara klingskyddet, det är en låsring som håller det.
Till aluminiumröret, gänga in ett stoppskruv, fylla med sand, misshandla med hammare tills den har en snygg böj.
Sågens sprängkåpa är i plast så lätt att borra i, och sticka in röret så det kommer ut i linje med klingan.
Inser att det inte blir så stabilt utan ett nedre stöd i höjd med plattan, så mekar dit lite plast. När jag ändå håller på så får röret en kilformad framsida men den klibbar inte fast så den blir limmad med snabblim.

Modifierad cirkelsåg med kabelguide för nedläggning av begränsningskabel till robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkar det då? Jo, över förväntan. Spånevakueringen med lerjord är inte så bra, och jobbigt att svänga, men rakt fram går det undan och kabeln dras ner i spåret av sig själv. Borde kanske ha skaffat en extra klinga och dubbelmonterat för att få ett bredare spår, men det gick bra ändå.
Sågen är lite kort framtill och fastnar lite så en båtformad front hade nog gjort det lättare att skjuta sågen efter gräsmattan.
Modifierad cirkelsåg med aluminiumrör för nedläggning av begränsningskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Film på när det sågas

• Gilla
  • Wow
Hank_Ö och 12 till
  • Laddar…
Jag körde en bit med motorsåg då jag fick slut på märlor. Ajöss till den kedjan men den var redan sliten, men det gick väl. Men märlorna gick snabbare än att putta ner slinga under mark.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.