C
cpalm: [citat] Har en likadan sökare, och tyvärr är det nästan mer regel än undantag att söksignalen "hoppar" över avbrottet och gör det väldigt svårlokaliserat. Finns helt klart utrymme att göra en smartare slingtestare.
31 svar · 5,2k läst
·
tensiden
tensiden: [citat] Jag har absolut inget emot att man drar kabel, men maskinerna är i regel gjorda för att tåla krockar är min mening. Min Automower har nu gått knapp 4000h och rapporterar ca 28000 kollisioner. Ser inget som helst fel på krocksensorerna i dagsläget. Klart nånting slits, men man får själv fundera på om det är värt att slinga in sig till förbannelse eller ej. Går ju fint att
3 svar · 3,5k läst
O
O.J: Sådär ja.. det tog 4 månader från att problemen började till att en ny laddare kommit på plats. STARKT JOBBAT av Outl1, men inte utan att behöva bråka om saken. Det var första och sista gången jag handlar där. Nu fungerar iaf min robbot som den ska.. än så länge.
8 svar · 18,9k läst
·
joellaven
joellaven: [citat] Nej jag lämnade in den och inväntar svar. Återkopplar när jag vet mer.
9 svar · 6,9k läst
·
tensiden
tensiden: Och för att förtydliga är det alltså så att kabeln förmodligen går enligt blå i bilden nedan. Du kan dra upp den och istället lägga den som gul längs kanten (tätt tillsammans, gör inget om den snurrar sig om sig själv eller något). Då behöver du inte kapa och koppla något. [bild]
10 svar · 6,6k läst
·
C
Cyber: [citat] byter kol i motorn.
32 svar · 24,0k läst
·
S
Stefan Ahlin: [citat] Testa med att öka värdet för hur långt ifrån den skall vara från tråden vid återgång. Finns nånstans i menyn, tror det är i återgångsmenyn. Är två värden mellan 2 och upp till 15. Ett större värde gör att den går längre från tråden. Kan kanske göra att han hittar yttervarvet? Det gör även att det inte blir spår i gräsmattan. Alternativt minska det om det är
3 svar · 2,7k läst
C
cpalm: Vet inget direkt om just Arlo, men brukar skratta gott åt alla bilder på humlor och fjärilar m.m. som mina bekanta får skickade till sig. Det är nog bara att inse att dessa bildbehandlingsalgoritmer inte på långa vägar är tillräckligt intelligenta för att se skillnad på en gräsklippare och en smygande inbrottstjuv.
5 svar · 1,9k läst
Ulf123
Ulf123: Eftersom problemet uppstår när du ansluter slingan, kan det vara något fel med drivkretsen, som skapar det elektriska fältet(?). Har ingen aning hur det skapas, men kolla halvledare och kondensatorer i närheten av där slingan ansluts till kretskortet. Skulle kunna vara en kortsluten kondensator eller halvledare, som ställer till det. Du kan jämföra de två laddstationernas kretskort med
10 svar · 2,0k läst
V
Villa2.0: [citat] Köpte du två sådana kit då eller ett kit och ett extra batteri?
7 svar · 14,1k läst
·
tårtkennet
tårtkennet: [citat] Najs! Då får du bli att ta bort plattor och lägga dem under med lite avstånd mellan kablarna. Måste plattan för klipparen förankras i markstenen? Eller flyttas den mycket på sig om man inte skruvar fast den tro? Tack för snabbt svar! :D
11 svar · 14,6k läst
·
K
Kaskar: [citat] [citat] Som sagt. Instruktionsboken(böckerna) ger lite blandade budskap
15 svar · 14,4k läst
·
Hjallis 53
Hjallis 53: [citat] Du behöver inte ha nån sådan. Plocka bort alla kablar från moderkortet sen löder du bort det gamla. Lättare att löda fast det nya på baksidan av kortet, men det får inte sticka ut för mycket . Mvh Hjallis
8 svar · 11,0k läst
M
micked99: länk till skiva https://www.clasohlson.com/se/Knivdisk-Gardena-Sileno-Robotgräsklippare/p/51-2565
54 svar · 17,7k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: Jag hade bara dragit en kabel från laddstationen moturs genom den gula passagen och sen hela vägen ner till E. Märker man att det klipps dåligt någonstans så bär man dit klipparen och startar den där. Man ska nog inte överteoretisera det där med guidekabeln. Det kommer bli klippt överallt, förr eller senare.
1 svar · 1,2k läst
·
X
xcover5: [citat] Jag rörde ju till det med olika dämpningar i proberna när jag mätte, men så här i efterhand får jag det till plus / minus 5V på "vänster" resp 25V på "guide" med "höger" som referens.
7 svar · 4,8k läst
·
G
golfgreen: [citat] Vid din trånga passage så kan du testa att lägga begränsningskabeln så nära hindret på sidorna som möjligt, så att klipparen slår i hindret innan den reagerar på kabeln. Då kommer den inte att avsluta följningen.
13 svar · 8,8k läst
V
Viiken: Hej. Tack. Då ska jag undersöka brytaren, för när jag öppnade luckan så reagerade inte displayen, fick öppna och stänga flera gånger, men den var ändå seg.
2 svar · 2,0k läst
Vispen74
Vispen74: Så här ser det ut just nu. Med defekta nätdelen.
2 svar · 3,1k läst
·
M
Mattias Fransson1: Hittade felet.
6 svar · 1,6k läst
Vispen74
Vispen74: [citat] Japp, nu har jag det, och nu har den även slutat ladda. När jag sätter den på laddning så blinkar den två korta sedan en lång snabbt blinkande serie om och om igen. Har mätt upp transformatorn, och den lämnar en varierande spänning mellan 20 och 25 volt, helt ostabilt, ska det vara så? Jag har 8 ohms motstånd i slingan på 250 meter.
283 svar · 66,2k läst
·
4
49herman: Relativt nytt
4 svar · 1,2k läst
X
xcover5: Detta fungerade så bra att jag delar med mig av tipset. Ett nät runt 4 armeringsjärn skyddar äppelträdet mot rådjur, hörnen är inte avgränsade med slingan. Vanlig rörisolerng (Biltema tex) i rätt dimension roterar väldigt lätt runt armeringsjärnet om roboten skulle komma och stryka sig förbi. (På vintern viker jag ned nätet så inte harar eller bävrar kommer in). [bild]
0 svar · 690 läst
·
X
xcover5: [citat] Visst, det går lika bra att koppla om guiden på detta viset. Det enda jag skulle undvika (oavsett guide eller gränskabel) är att koppla förbi någon del av kretsen på ett sådant sätt att strömmen kan gå både den gamla vägen och den nya vägen samtidigt (tex genom att använda en vanlig simpel strömbrytare i st för en trappbrytare, dvs en omkopplare). Signalen kan annars
3 svar · 2,1k läst
·
R
Rolle85: Av någon anledning så har min robot lyfts upp. Nu står den still och jag kan inte återstarta den. Jag ser på övervakningskameran att den står mitt på min gräsmatta. Hur får jag den att gå hem? [bild]
23 svar · 3,5k läst
·
Z
Zeke_Varg: Kan man ha laddstationen parallellt placerad med en lekstuga? Tanken är att vi så ser lekstugans entrédörr och porten till robothuset åt samma håll. Eller behöver baksidan vara placerad mot en yta som ej är gräs?
3 svar · 1,7k läst
S
Sebastian M: Rengjorde gräsklipparen från gammalt gräs och sen har den slutat bete sig. Tackar så länge för tips och ideer!
6 svar · 3,8k läst
·
N
NPSH: Okej. Min laddstation slocknar så fort att klipparen ska ladda. Gör med sedan en "norsk reset" på primärsidan av transormatorn så fungerar allt igen. Verkar vara min transformator som inte tål belastning. Testar med en ny i eftermiddag.
4 svar · 2,7k läst
·
X
xcover5: [citat] Jag kör med en trappbrytare, som väljer slinga i stället för att koppla in en extra "genväg" parallellt med den gamla: https://www.byggmax.se/str%C3%B6mbrytare-kapslad-atia-p295726 [bild] (Har plåtfasad så med lite trix gick den att fästa med en magnet).
6 svar · 2,4k läst
·
T
Timpa82: Ingen som vet varför?
1 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.