19 181 läst ·
43 svar
19k läst
43 svar
Stiga Autoclip 2014 - Gör dig hörd!
Sida 1 av 3
Om ca 3 veckor skall jag träffa en delegation med ansvariga från Italien tillsammans med Stiga och diskutera säsongen som gått och planera för nästa år. Jag har givetvis rätt bra pejling på saker att ta upp och vilka önskemål jag själv har, men nu har du själv chansen att komma med åsikter och önskemål till mig som jag kan ta upp på detta möte. Antingen om du skriver här i denna tråden eller om ni skickar ett PM till mig.
Jag kommer givetvis själv sålla bland era kommentarer och ta upp det som jag känner är relevant.
Det jag önskar är bl.a:
Erfarenheter. Bra som dåliga. Något som inte fungerat tillfredsställande. Var dock noga med att särskilja på fenomen som kan skyllas på maskinen i fråga och inte installationstekniska ärenden som beror på okunskap hos den som installerat maskinen
Önskemål om förbättringar på produkten. Har du saknat något specifikt? Etc etc etc. Grunden för nästa säsong är i stort lagd, men chansen finns att påverka saker och ting för framtiden..
Jag kommer givetvis själv sålla bland era kommentarer och ta upp det som jag känner är relevant.
Det jag önskar är bl.a:
Erfarenheter. Bra som dåliga. Något som inte fungerat tillfredsställande. Var dock noga med att särskilja på fenomen som kan skyllas på maskinen i fråga och inte installationstekniska ärenden som beror på okunskap hos den som installerat maskinen
Önskemål om förbättringar på produkten. Har du saknat något specifikt? Etc etc etc. Grunden för nästa säsong är i stort lagd, men chansen finns att påverka saker och ting för framtiden..
Mina åsikter angående autoclip:en är ju baserade på 325:an
Saknade kantklippning påväg tillbaks till laddstationen
Alldeles för känslig konstruktion för små gropar (hängde sig på stödhjulen)
Tyckte även den vände för ofta pga sin konstruktion.
Saknade information i manualen angående att man måste ha triangel på öar över ca5kvm
Felaktiga lager till drivhjul eller stödhjul? Eftersom gnissel uppstod i dessa snabbt
Tycker den kunde vart bättre ljudisolerad från alla motorerna.
Jag tycker att 5-serien låter betydligt lägre.
Allmänt tycker jag att den borde vara ljudlös om man satt den på ljudlös, även om man knappar på den utanför laddstationen.
Lite av åsikterna ja kommer på nu
Saknade kantklippning påväg tillbaks till laddstationen
Alldeles för känslig konstruktion för små gropar (hängde sig på stödhjulen)
Tyckte även den vände för ofta pga sin konstruktion.
Saknade information i manualen angående att man måste ha triangel på öar över ca5kvm
Felaktiga lager till drivhjul eller stödhjul? Eftersom gnissel uppstod i dessa snabbt
Tycker den kunde vart bättre ljudisolerad från alla motorerna.
Jag tycker att 5-serien låter betydligt lägre.
Allmänt tycker jag att den borde vara ljudlös om man satt den på ljudlös, även om man knappar på den utanför laddstationen.
Lite av åsikterna ja kommer på nu
# Onsdag får gärna heta Onsdag
# Stå kvar i laddstationen tills batterierna är verkligt fulladdade och inte gå ut innan. Med kortare klipptid som resultat.
# Ett avancerat läge för klippschema med möjlighet att välja tider/pass per dag.
# Möjlighet att stänga av belysningen i displayen som blinkar. Bättre om den lös vid knapptryckning och sedan var släckt.
# Borstar som höll däcken rena.
# Skifta rotationshåll på kniven mellan arbetspassen. Vass kniv längre utan att behöva vända på den.
# När den är på väg hem och träffar på en infångare vore det bra om den efter att den passerat infångarens kablar styrde tillbaka in mot gränskabeln i en skarpare vinkel liknande vad den gör när den går på kurvbana runt ett hörn och banan blir för stor. detta skull spara avståndet du behöver ha innan laddstationen/triangel och längden på spårbildningen där bla.
# Det är aldrig problem för maskinen att fatta att den passerat en infångare om den går med full fart. Om den däremot precis kört iväg och inte kommit upp i fart så tror den att det är den vanliga gränskabeln och inte en infångare. Händer om den kör en kurvbana som råkar träffa precis innan infångaren och då kommer den missa den helt. Med följd att den missar laddstationen och går ett varv till och hinner få batteritorsk i värsta fall.
# Vore fint om man kunde trycka på tex. On + Charge knappen när den är ute för att få den att köra en riktig kantklippning. dvs följa kabeln stenhårt utan att använda kurvbana eller bry sig om trianglar eller infångare tills den hamnar i laddstationen.
# Stå kvar i laddstationen tills batterierna är verkligt fulladdade och inte gå ut innan. Med kortare klipptid som resultat.
# Ett avancerat läge för klippschema med möjlighet att välja tider/pass per dag.
# Möjlighet att stänga av belysningen i displayen som blinkar. Bättre om den lös vid knapptryckning och sedan var släckt.
# Borstar som höll däcken rena.
# Skifta rotationshåll på kniven mellan arbetspassen. Vass kniv längre utan att behöva vända på den.
# När den är på väg hem och träffar på en infångare vore det bra om den efter att den passerat infångarens kablar styrde tillbaka in mot gränskabeln i en skarpare vinkel liknande vad den gör när den går på kurvbana runt ett hörn och banan blir för stor. detta skull spara avståndet du behöver ha innan laddstationen/triangel och längden på spårbildningen där bla.
# Det är aldrig problem för maskinen att fatta att den passerat en infångare om den går med full fart. Om den däremot precis kört iväg och inte kommit upp i fart så tror den att det är den vanliga gränskabeln och inte en infångare. Händer om den kör en kurvbana som råkar träffa precis innan infångaren och då kommer den missa den helt. Med följd att den missar laddstationen och går ett varv till och hinner få batteritorsk i värsta fall.
# Vore fint om man kunde trycka på tex. On + Charge knappen när den är ute för att få den att köra en riktig kantklippning. dvs följa kabeln stenhårt utan att använda kurvbana eller bry sig om trianglar eller infångare tills den hamnar i laddstationen.
Redigerat:
Utöver de klockrena grejer parkway skriver så har jag tänkt på följande. Baserat på erfarenhet av 520:
# Ersätta trianglar med exempelvis dubbla infångare (för att slippa få oklippta trianglar av gräs). Dvs först lägger man en vanlig 2-meters infångare så att klipparen börja följa slingan. Sedan, istället för triangel, lägger man två kortare infångare med säg 20 cm mellanrum (de behöver inte sticka ut mer än ~10 cm i gräsmattan eftersom klipparen följer slingan och ändå kommer känna av dem). Borde leda till att klipparen vid vanlig klippning kan köra rakt över alla infångarna. Borde också leda till enklare detektering av genväg då trianglarna kan vara svåra att ställa in rätt.
# Man skulle då också kunna ha tre eller fler små infångare efter varandra för att kommunicera andra saker till klipparen. Likt en streckkod klipparen läser av.
# Bättre hantering av trånga passager. Beteendet idag kan få klipparen att fastna i trånga passager eller kilformade hörn. Om klipparen känner att den är instängd och ena kanten är slinga så skulle den kunna följa slingan en bit för att komma loss (Finns nog redan som Beta, men är något jag verkligen vill ha).
# Kurvbana vid transport till andra/tredje klippområdet (Fanns också som Beta ett tag vet jag)
# Ultraljudssensorer (Likt Tian Chen-klipparen) så att klipparen kan se fysiska hinder (inklusive hundar och människofötter) innan de stöter ihop. Antingen att den vänder innan den faktiskt krockar, eller att den ger ett varningspip och sänker farten.
# Motverka fastkörning. För att undvika att klipparen kör fast och står och slirar/gräver ner sig tills batteriet tar slut. Sätt en ställbar maxtid som klipparen tillåts köra rakt fram. Ex. skulle 3 minuter motsvara ca 80m. Efter det agerar klipparen som när den stöter emot ett hinder. Dvs backar, svänger och fortsätter framåt.
# Schemalagd kantklippning. Kunna ställa in att klipparen börjar var x:te pass med att kör ett helt varv på slingan. Man kan antingen låta den köra tills den når laddstationen (då kan den direkt backa ut igen och börja vanliga klippningen). Eller så ställer man in hur många meter slinga man har.
# Ersätta trianglar med exempelvis dubbla infångare (för att slippa få oklippta trianglar av gräs). Dvs först lägger man en vanlig 2-meters infångare så att klipparen börja följa slingan. Sedan, istället för triangel, lägger man två kortare infångare med säg 20 cm mellanrum (de behöver inte sticka ut mer än ~10 cm i gräsmattan eftersom klipparen följer slingan och ändå kommer känna av dem). Borde leda till att klipparen vid vanlig klippning kan köra rakt över alla infångarna. Borde också leda till enklare detektering av genväg då trianglarna kan vara svåra att ställa in rätt.
# Man skulle då också kunna ha tre eller fler små infångare efter varandra för att kommunicera andra saker till klipparen. Likt en streckkod klipparen läser av.
# Bättre hantering av trånga passager. Beteendet idag kan få klipparen att fastna i trånga passager eller kilformade hörn. Om klipparen känner att den är instängd och ena kanten är slinga så skulle den kunna följa slingan en bit för att komma loss (Finns nog redan som Beta, men är något jag verkligen vill ha).
# Kurvbana vid transport till andra/tredje klippområdet (Fanns också som Beta ett tag vet jag)
# Ultraljudssensorer (Likt Tian Chen-klipparen) så att klipparen kan se fysiska hinder (inklusive hundar och människofötter) innan de stöter ihop. Antingen att den vänder innan den faktiskt krockar, eller att den ger ett varningspip och sänker farten.
# Motverka fastkörning. För att undvika att klipparen kör fast och står och slirar/gräver ner sig tills batteriet tar slut. Sätt en ställbar maxtid som klipparen tillåts köra rakt fram. Ex. skulle 3 minuter motsvara ca 80m. Efter det agerar klipparen som när den stöter emot ett hinder. Dvs backar, svänger och fortsätter framåt.
# Schemalagd kantklippning. Kunna ställa in att klipparen börjar var x:te pass med att kör ett helt varv på slingan. Man kan antingen låta den köra tills den når laddstationen (då kan den direkt backa ut igen och börja vanliga klippningen). Eller så ställer man in hur många meter slinga man har.
Bra synpunkter ovan, alltihop! Och vilket bra initiativ att få göra sin röst hörd!
På det stora hela är jag nöjd med min 125:a, den har klippt bra hela säsongen.
De tandade hjulen ger bra fäste, men när de fastnar i ett spår gräver de bara. Vi har en slänt som klipparen ofta står och slirar i, oftast när det är lite fuktigt i gräset. Det är inte att den hänger på stödhjulen utan drivhjulen får inte fäste. Antagligen skulle det kunna motverkas med något mellan piggarna på hjulet så klipparen får mer yta i kontakt med marken. Funderar på att sätta dit något tunt, en tunn skruv med mutter eller liknande så hjulen får mer att dra uppför med. Inte på varje pigg, men med jämna mellanrum. "Borstarna" som tar bort gräset måste dock monteras av.
Att kunna skicka ut den för att klippa en enstaka gång utan att behöva ändra i schemat hade varit bra. Eller finns den funktionen kanske?
Instruktionsboken behöver en genomgång, språket och upplägget är inte helt hundra. Luktar maskinöversättning på många ställen.
På det stora hela är jag nöjd med min 125:a, den har klippt bra hela säsongen.
De tandade hjulen ger bra fäste, men när de fastnar i ett spår gräver de bara. Vi har en slänt som klipparen ofta står och slirar i, oftast när det är lite fuktigt i gräset. Det är inte att den hänger på stödhjulen utan drivhjulen får inte fäste. Antagligen skulle det kunna motverkas med något mellan piggarna på hjulet så klipparen får mer yta i kontakt med marken. Funderar på att sätta dit något tunt, en tunn skruv med mutter eller liknande så hjulen får mer att dra uppför med. Inte på varje pigg, men med jämna mellanrum. "Borstarna" som tar bort gräset måste dock monteras av.
Att kunna skicka ut den för att klippa en enstaka gång utan att behöva ändra i schemat hade varit bra. Eller finns den funktionen kanske?
Instruktionsboken behöver en genomgång, språket och upplägget är inte helt hundra. Luktar maskinöversättning på många ställen.
Själv skulle jag vilja ersätta trianglarna med RFID-taggar eller liknande på en plastspik. Lätt att flytta och påverkar inte klippningen i övrigt. De skulle även kunna ha andra funktioner som ex. avspärrning, sätt upp några spikar på rad för att spärra av en passage, naturligtvis passerar den dessa spikar när den kör till och från olika områden.
Bägge funktionerna finns mycket riktigt på Beta firmware Ambrogio (har det på min) så det dyker väl upp vad det lider på den officiella Stiga.bjoma skrev:# Bättre hantering av trånga passager. Beteendet idag kan få klipparen att fastna i trånga passager eller kilformade hörn. Om klipparen känner att den är instängd och ena kanten är slinga så skulle den kunna följa slingan en bit för att komma loss (Finns nog redan som Beta, men är något jag verkligen vill ha).
# Kurvbana vid transport till andra/tredje klippområdet (Fanns också som Beta ett tag vet jag)
Redigerat:
Ett till önskemål är att ställa hur långt över slingan klipparen får gå. T.ex 20 / 30 / 40cm
Detta fanns på mina 325:a, den stod och slirade någon minut, sen provade den att vända håll. Men då var det oftast försent. Kom den inte loss efter att den vänt håll, så stannade klipparen efter en stund. För att sedan pipa med meddelandet "Blockerad" på skärmen.bjoma skrev:# Motverka fastkörning. För att undvika att klipparen kör fast och står och slirar/gräver ner sig tills batteriet tar slut. Sätt en ställbar maxtid som klipparen tillåts köra rakt fram. Ex. skulle 3 minuter motsvara ca 80m. Efter det agerar klipparen som när den stöter emot ett hinder. Dvs backar, svänger och fortsätter framåt.
Det finns en bugg om man väljer att köra kurvbana på väg ut till sekundära områden.Nu gäller ju det här Beta firmware men det vore ju kul om det var fixat till den officiella versionen. Eftersom du troligtvis har den inställd på kurvbana vid hemgång så har du ju lagt en infångare innan laddstationen. Och när klipparen nu ska ut till ett sekundärt område med hjälp av kurvbana så passerar den infångaren och går sedan på kabeln i 13 m innan den bryter och kör kurvbana igen. Dom får skriva en ny rutin just för kurvbana på väg till sekundära områden där den inte bryr sig om infångare och inte använda samma rutin som för hemgång.
Ang ljudlös så kan jag tycka att den kunde låta bli att pipa överhuvudtaget om du satt den på ljudlös. Nu piper den ändå vid: Sync, Uppstart och start av spiralklippning. Ljudlös ska vara ljudlös. Till nästa generation så hade den totala ljudbilden varit fin att se över med hjulmotorer/klippmotor.
Efter att vår granne med ca 3500m2 gräs alltid klippte det på fredag eftermiddag med sin stora åkgräsklippare, lagomt till vi tänt grillen, så blev vi väldigt glada att de till sist skaffade en Robotklippare, först...
Nu har denna Stiga 700 knatat runt på denna stora gräsmatta på 3 sidor om våran lilla tomt om ca 900m2 från kl 8 på morgonen till kl 22, med en "lunchpaus" mitt på dagen från Maj månad till dags datum. var enda dag. Alla andra robotklippare hör jag knappt ett sus ifrån, men denna Stiga 700 rent av tjuter i ett högfrekvent pip-
Trots att vi har våra ljudisolerade (lamellglas) luckor till uterummet stängda kan vi höra precis var roboten befinner sig hos grannen. Nu i jämförelse, tycker vi att åkgräsklipparens störande i fredagsmiddagen var rätt gemytligt.
Varför i herrans namn dett högfrekventa tjutande från denna maskin.
När vi frågade om maskinen verkligen måste gå ALLA dagar från 8-22 så var svaret att den inte han med den stora ytan annars.
Vill ni få sura grannar, skaffa en Stiga 700.
Nu har denna Stiga 700 knatat runt på denna stora gräsmatta på 3 sidor om våran lilla tomt om ca 900m2 från kl 8 på morgonen till kl 22, med en "lunchpaus" mitt på dagen från Maj månad till dags datum. var enda dag. Alla andra robotklippare hör jag knappt ett sus ifrån, men denna Stiga 700 rent av tjuter i ett högfrekvent pip-
Trots att vi har våra ljudisolerade (lamellglas) luckor till uterummet stängda kan vi höra precis var roboten befinner sig hos grannen. Nu i jämförelse, tycker vi att åkgräsklipparens störande i fredagsmiddagen var rätt gemytligt.
Varför i herrans namn dett högfrekventa tjutande från denna maskin.
När vi frågade om maskinen verkligen måste gå ALLA dagar från 8-22 så var svaret att den inte han med den stora ytan annars.
Vill ni få sura grannar, skaffa en Stiga 700.
Njae, möjligen ska den inte bry sig om den första infågaren den stöter på om den går motsols, men sen vill man väl att den tar hänsyns till infångare. I annat fall skulle den inte kunna ta sig igenom trånga passager på väg till sekundära områden, och det är ju just trånga passager som spärrar av de olika områdena, i mitt fall alltså.parkway skrev:Det finns en bugg om man väljer att köra kurvbana på väg ut till sekundära områden.Nu gäller ju det här Beta firmware men det vore ju kul om det var fixat till den officiella versionen. Eftersom du troligtvis har den inställd på kurvbana vid hemgång så har du ju lagt en infångare innan laddstationen. Och när klipparen nu ska ut till ett sekundärt område med hjälp av kurvbana så passerar den infångaren och går sedan på kabeln i 13 m innan den bryter och kör kurvbana igen. Dom får skriva en ny rutin just för kurvbana på väg till sekundära områden där den inte bryr sig om infångare och inte använda samma rutin som för hemgång.