Robotgräsklippare
TRYD: [citat] Hej, hade samma problem, men det visade sig att plattan till stationen inte var helt plan utan var lite uppböjd på mitten, lite konvex mitt på plattan alltså. Grävde ut och jämnade till under så den blev helt plan, sedan har den funkat perfekt. Plattan ska helst ligga helt horisontellt också så kolla med vattenpass. TRYD
Da Ke: Du får kolla i manualen men dom brukar ju i regel köra 10-15cm över slingan så det är bara sätta dom därefter.
galento: Vi har en AM 420 och 430x och de har gått över en massa grenar , den ena hade med sej ett buskstöd i metall , ett satans oljud men de har bara gått och gått i 9 år nu. Tack för länken tensiden 👍🙂
tinatorn23: Hej. Jag gav upp. Alldeles för liten gräsmatta och för mycket som stod i vägen för klipparen. Satte bla upp ett växthus.....Köpte mej en El klippare ist. Ryobis lilla men skit vilken sanning med modifikation deras reklam är. Ett batteri till alla....jode. Hade 2 batterier och det kraftigare höll i 7 minuter. Hinner inte klippa mycket på den tiden....bara investera i nytt batteri så nu
Polstjärnan: Tänkte byta batteri i en HK Automower 310 (P310) från 2015. Någon som vet vika batterier som funkar förutom original? Är det någon ide att ta större batteri än det som sitter i? Hur funkar systemet? Även om jag sätter in ett större batteri så laddar den endast under en viss tid med en viss effekt och stänger alltid av vid fen viss spänning och värme? Är det samma när den är ute
gardena 6: [citat] Hmmm min står i laddstationen och säger sensor Control. Men den har inte klippt färdigt tycker jag. Vi har lite olika åsikt om vad som är färdigt klipparen och jag tror jag🥴Men står också att den fortsätter i morgon enl schema så jag avvaktar och ser vad som händer i morgon. Han har varit duktig ändå😂
Björn Olde: Min Landroid strular och skickar fram ett meddelande på skärmen som jag misslyckats med att hitta betydelsen av. Är det någon som vet ?
Dennislo: Jag har haft samma fel dvs "en inre gräns är för nära en annan". Klipparen inskickad för service, jag fick återkoppling idag att det inte finns några reservdelar. Man erbjuds att köpa en ny M+ 700 till rabatterat pris
Dilato: [citat] Klart den löser det, men vad kostar det? Men om pengar inte är ett problem så... För en 5:e-del av priset på ett sådant (som i sig är halva priset av en billig robot) bygger du själv ett tak.
pacman42: [citat] Det är dock bra att det viker ned sig, det gör att den inte behöver klippa allt på en gång. När den sen kör från andra hållet så viker den upp en del av det osv ..
Peter2400: [citat] Ja, det är ett vanligt fel på dessa klippare. Enkelt att byta.
Hep: Min har som sagt rullat på i någon månad med bara ett framhjul, så det går bevisligen. Nu har jag fått hem den nya ”hjulet”. Eller rättare sagt en bunt smådelar. Ska bli spännande, fast jag har ju en plan b om det inte funkar. I värsta fall får den fortsätta halta. [bild]
Mjärn: Löste det! Det var bara att rycka loss kåpan och sen trycka dit kåpan. Postar en video (på tyska) om någon annan undrar någon gång. [MEDIA=youtube]cHKKJuszTzI[/MEDIA]
dkall: Måste fråga hur det gick med detta projekt, så här 4 år senare. Det börjar mullra hos mig nu, och då blir man ju nojig igen.
tobias Eriksson6: Hejsan jag har en hallonhäck där jag vill att den ska klippa på båda sidorna, jag gjorde då den till en ö. Häcken är 16 meter men den körde ändå in hela tiden i häcken fast jag har. Över 20cm från häcken och ut mot gräsmatta. Det verkar som att han vill gå igenom häcken och över till den andra tråden. Läste då att ön får bara vara 12meter. Har ni något annat förslag på
thomas74olsson: Jag har samma problem efter att dom bytte hjulmotorer, och sen så funkar inte stötskyddet heller. Jag fick svaret att det går att ställa om i servicemenyn, men det har jag provat.
etompau: [citat] Problem med slingan är vanligtvis relaterat till hela avbrott pga åverkan eller mekanisk nötning eller dålig kontakt/avbrott i skarvar. En bra start är att ohmmäta slinga med en enkel multimeter, då får du en uppfattning om status och fel på slingan, hel slinga, helt avbrott eller förhöjd motstånd. Resistansen brukar ligga runt 4-10 ohm (längdberoende). En batteridriven radio
Marcussjogren: Hittade nu att de lite enklare modellerna (230) har någon litet metallfäste som knivdisken sitter fast i. Metallfästet i sin tur är skruvat i en Axel från knivmotorn. Har 430x samma lösning så att det kan vara den som har blivit lös?
golfgreen: Jag har en Gardena smart Sileno Life och skulle vilja koppla på en grej som kräver ström. Var kan man enklast plocka ut ström ifrån på klipparen?
Alexander HB: Hmm, vissa saker/inställningar måste göras via BT (man får slå koden i appen), men minns/vet inte riktigt vilka. Kartan och det ska fungera via mobilnätet, dock.
etompau: Köp en multimeter för 100 kr så kan du mäta dig fram till felet. Det låter som att trafon inte klarar av belastningen från laddningen, men utan mätning blir det spekulationer. Du ska ha full spänning från trafon (läs på typskylt) på laddblecken på laddstationen.
Anonymiserad 170696: Jag slog till på en begagnad klippare så jag måste köpa en begränsningskabel och lägga den på ett vettigt sätt och just nu så har jag en byggnadsställning som kommer att stå i vägen någon månad till så vad ska jag tänka på när jag ska lägga en begränsningskabel och vad ska jag prioritera när jag köper begränsningskabel? Är det vettigast att gräva ner den delen som kommer
InsidersUnited: Jag skruvade i dubb, men dubben tar i chassit, så när den krockar så kan inte chassit som är upphängt i gummi "fjädra" tillräckligt. Detta gör att krocksensorns magnet inte rubbas tillräckligt mycket av chassit för att notera krocken. Summan är att den står och slirar mot ett träd och gräver ner sig.
Biiiver: Hej. Jag har en rc306 med ett par år på nacken. Nu iår har den börjat strejka o vägrar lämna laddstationen. Ibland går det att köra igång den med appen från laddstationen, men då piper laddboxen och alla lampor i boxen blinkar i typ 10 sekunder. Om den inte är i laddstationen så går det att köra den. Det går heller inte att trycka på några knappar på roboten då den står i
Glädje i hjärtat: [citat] Vi bytte först batteri då 2 celler i det gamla var dåligt. Jag har för mig att fel 1 försvann då men eftersom den fortfarande knasade sig bytte vi även frontkort. Nu klipper hon (Doris) som hon ska. 🙂
BORNER: [citat] Jag släppte lös min Automower och den verkar klippa på utan några större protester. Jag fick ett GPS-felmeddelande, men klickade bara OK, och efter det har det inte kommit några nya felmeddelanden.
Tomture61: [citat] Vad som också kan nämnas ang trådad klippare vs trådlös är att en klippare som är trådad jobbar planlöst . Dvs den kan klippa på samma ställe flera gånger på samma arbetspass . Medans tex Luba följer ett upplagt schema , klipper efter ett programmerat mönster .
keneri1960: Jag har köpt en robotklippare på Jula (Meec M300) Kontaktaktade kundtjänst och dom sa att det inte fanns laddstation som reservdel. (Vill ha 2 st , framsida baksida kedjehus) Frågade om den dom hade till den större passade men dom visste inte Någon som vet om laddstationen till den större modellen (800m²) passar eller var man kan köpa den. Antar att Meec går under andra namn också?
Ariyan2022: [citat] Hejsan ! Skulle du kunna skicka mig också jag hittar inte frimurare för min Lyfco e1800 Tacksam om du kan skicka till mig. Mvh Ariyan