För två veckor sedan installerade jag min Gardena R40li och det klippte på utan några problem i 5 dagar tills den fastnade under ett hinder.
Felmeddelande (25) Klippsystem blockerat syntes på displayen så jag lyfte upp klipparen och satte tillbaka den i laddstationen, med sedan dess har den inte en enda gång lämnat laddstationen av sig själv.
Skickar jag iväg den "manuellt" (även då den står på auto) så klipper den i ca 1h, åker hem och börjar ladda.
Jag har kalibrerat slingsignalen samt fabriksåterställt inställningarna utan att det gett resultat.
I morse bestämde jag mig för att flytta hela laddstationen till ett nytt ställe (med ännu bättre förutsättningar), flyttade guidekabeln, bytte ut en del utav slingkabeln, kalibrerade slingsignalen och kollade så att den dockade ordentligt.
Trots allt detta lämnar inte klipparen sin laddstation.
Är det någon som varit med om ngt liknande?
Jag sliter mitt hår i ren frustration.
Enligt bifogad bild verkar allt vara i sin ordning, eller?
Felmeddelande (25) Klippsystem blockerat syntes på displayen så jag lyfte upp klipparen och satte tillbaka den i laddstationen, med sedan dess har den inte en enda gång lämnat laddstationen av sig själv.
Skickar jag iväg den "manuellt" (även då den står på auto) så klipper den i ca 1h, åker hem och börjar ladda.
Jag har kalibrerat slingsignalen samt fabriksåterställt inställningarna utan att det gett resultat.
I morse bestämde jag mig för att flytta hela laddstationen till ett nytt ställe (med ännu bättre förutsättningar), flyttade guidekabeln, bytte ut en del utav slingkabeln, kalibrerade slingsignalen och kollade så att den dockade ordentligt.
Trots allt detta lämnar inte klipparen sin laddstation.
Är det någon som varit med om ngt liknande?
Jag sliter mitt hår i ren frustration.
Enligt bifogad bild verkar allt vara i sin ordning, eller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jajjamen, den är satt i auto-läge.
Klock-ikonen är för tillfället svart då den är inställd på att klippa mellan 07:00-19:00, innan 19:00 var klock-ikonen vit.
När jag trycker start står det att nästa start är Tis 07:00.
Tidigare (när det har "klipptid") ber den mig bara stänga luckan när jag trycker på start, för att sedan lämna laddstationen.
Tack snälla för att du tar dig tid att svara!
Klock-ikonen är för tillfället svart då den är inställd på att klippa mellan 07:00-19:00, innan 19:00 var klock-ikonen vit.
När jag trycker start står det att nästa start är Tis 07:00.
Tidigare (när det har "klipptid") ber den mig bara stänga luckan när jag trycker på start, för att sedan lämna laddstationen.
Tack snälla för att du tar dig tid att svara!
OK, bara kul att försöka hjälpa till.
Undrar om det inte är F-signalen som är problemet? Signalen ges från laddstationen för att roboten ska detektera laddaren.
Vilken färg har lysdioden i laddstationen?
Tydligen är det korrekt värde som du har på F-signalen (-100- -300), så det är nog inte felet.
Tillägg:
Eftersom den går korrekt när du tvingar ut den så är slingan korrekt.
Hmm, lurigt problem.
Undrar om det inte är F-signalen som är problemet? Signalen ges från laddstationen för att roboten ska detektera laddaren.
Vilken färg har lysdioden i laddstationen?
Tydligen är det korrekt värde som du har på F-signalen (-100- -300), så det är nog inte felet.
Tillägg:
Eftersom den går korrekt när du tvingar ut den så är slingan korrekt.
Hmm, lurigt problem.
Redigerat:
Lysdiodern har ett fast grönt sken, både före och efter ny kabeldragning och flytt av laddstationen under morgonen.
Kan man på något vis göra en "hård omstart" själv tro?
För när jag återställer fabriksinställningarna så är det inte så mkt mer som ändras än arbetsperioden.
Skulle vilja prova att nollställa den helt och hållet.

Kan man på något vis göra en "hård omstart" själv tro?
För när jag återställer fabriksinställningarna så är det inte så mkt mer som ändras än arbetsperioden.
Skulle vilja prova att nollställa den helt och hållet.
Nu har åren gått ...om en äldre klippare inte självmant lämnar laddaren även om schemat säger att den ska göra det, så börja med att rengöra laddbleck på klippare och laddare.
Beläggning på blecken kan orsaka en lägre laddström, då blir laddtiden längre och ev. går den inte ut öht.
Kolla laddströmmen när klipparen står i laddaren med långt tryck på 0, välj sedan batteri.
Beläggning på blecken kan orsaka en lägre laddström, då blir laddtiden längre och ev. går den inte ut öht.
Kolla laddströmmen när klipparen står i laddaren med långt tryck på 0, välj sedan batteri.
Klicka här för att svara