Robotgräsklippare
rampante: Den senaste som även kan lite annat är väl Yarbo - dessutom extra kampanjer på den nu - och leverans under hösten som kommer - lagom till snösäsongen :-) [MEDIA=youtube]TiQY7emFJp0[/MEDIA]
pacman42: Ett liknande fel inträffar på G2. Då är det switchen i stopp-knappen som glappar och ger konstiga felmeddelanden. Kan ju vara värt att testa om det kan vara samma bekymmer. Kortslut i så fall stopp-knappen och testa om problemet försvinner. Man får ju övervaka den när man gör det då Stopp-knappen då inte fungerar.
Höghus: Jag lämnar in en Automower på service varje höst, och då vill verkstaden ha med transformator, laddstation och lågspänningskabel. De vill kolla att allt funkar som det skall tillsammans. Så det beror ju lite på hur enkelt du vill det sedan skall vara att felsöka/underhålla installationen. /Höghus
gallsbo: Jag har en sileno life 1500 lona. Den slirar lite på vissa ställen. Någon med liknande problem och lösning på det? Några lösningar KAN vara: - terränghjul
Höghus: Under kommandon finns återställ till fabriksinställningar. Låter inte troligt, men det kanske kan vara värt ett försök. Anteckna allt du vill kunna ställa in igen. Nånstans i min meny finns kvalitet på signal, men jag tror inte jag hittat någon bra förklaring på siffrorna där. /Höghus
Tuskmort: Hej, har en worx klippare med några år på nacken. Motorn har börjat låta högt, och den beter sig märkligt. Kan stå och backa in i väggen på huset och håller på så tills man flyttar den därifrån.
tensiden: Hade lagt slingan ovanpå först för att utvärdera om klipparen ens kommer igenom på ett vettigt sätt. Tror inte du kommer undan att lägga guide. Därefter när jag ser att konceptet fungerar hade jag grävt och kikat på hur djupt tröskeln går. Förmodligen kan du lägga kabeln under och då är det ju trevligt att redan ha provat fram rätt avstånd etc. och se att det faktiskt fungerar.
RoAd: [citat] Menar du att grannen (säger att hen) drog kablar runt träden och inte anslöt dem till något? Så fungerar det inte så du måste missförstått något. De måste vara anslutna till begränsningskabeln, annars har de ingen signal klipparen kan känna av. Men som Dilato skriver så kan man strunta i det runt saker som klipparen kan krocka med.
Mattias_gbg: [citat] Var nog nog första sommaren, dvs under 12 månader.
dannem92: Tjena, jag har en Worx landroid 142e som vägrar ta laddning. Den följer slingan fint in i huset och stannar till vid laddspjuten, står där i en sekund sen åker den vidare. Nu är batteriet nästan helt slut. Laddstationen lyser grönt. Gräset växer i jämn takt med paniken. Hjälp. Mvh Danne.
pacman42: Jag har haft sådana problem på min HQ 220AC efter att ha fått gräs som klämmer mot lagren. Motståndet blir lite högre, men inte mycket. Dock tillräckligt för att larma. Edit: man skruvar isär och rengör...
etompau: Nu har åren gått ...om en äldre klippare inte självmant lämnar laddaren även om schemat säger att den ska göra det, så börja med att rengöra laddbleck på klippare och laddare. Beläggning på blecken kan orsaka en lägre laddström, då blir laddtiden längre och ev. går den inte ut öht. Kolla laddströmmen när klipparen står i laddaren med långt tryck på 0, välj sedan batteri.
Rippen85: Samma motor som barnen har i sina bilar. (tror jag) Det enda jag kan tänka mig är att ha koll på Dc + - så att hjulet snurrar rätt. Är det fel så vänd på polerna. #killgissar
Zephyruse: Hej. Har plockat ut min robotgräsklippare efter höst/vinter vila. Brukar köra en autorunda första gången varje vår. Den har alltid följt begränsningskabel vid auto tidigare år, men nu har den plötsligt börja avvika från kabeln efter 2 m. Har provat att även välja kantklippning, men även då avviker den från kabeln. Läste någon tråd att det skulle vara ojämn mark och att
Nyalund: Jag lämnar min 430X på service av 2 anledningar. Uppdateringen och 5 års garanti. Har fått ett nytt batteri på garanti bla. När den blivit 5 år kommer jag inte fortsätta lämna på service, är skeptisk till att man fortfarande utvecklar mjukvaran till 430X längre 🤔
Mofrlp: Jag har en Robotgräsklippare från Worx model WG791E.1. Den fungerar som den ska men just när den skall laddas så kommer det ett pip ljud från den hela tiden. Jag undra om om någon har varit om detta tidagre och vet vad man skall göra för något. Jag vet inte om man behöver byta ut frontsensor som själva problemt! tack på för hand! Raul
Roland Alfredsson: [citat] Jag hade liknande problem med min automower. Det sitter ett lager under knivdiksken som hade lagt av. Köpte nytt lager hos Gpl och nu går den fint igen. Inte så svårt att byta. När du ändå håller på så kolla så alla knivarna sitter som de skall och att allt är helt så det inte ger obalans.
Alex3000: [citat] Hur har det gått med nya batteriet?
n_sandstrom: [citat] Det beror ju också lite på hur den där max klipptiden begränsas. Om 305an tex skulle envisas med att ta sina pauser efter varje laddning, istället för att ta hela pausen i slutet av dagen.
etompau: [citat] Gardena:n går enbart hem via guidekabeln, ej längs begränsningskabel eller signal från laddstationen.
micked99: Hade en Meec med detta felet, under tiden jag best en ny switch klippte jag av dom från switchen, tvinnade ihop (lödde) kablarna så fugerade den, tänk bara på isf att du tar bort en av säkerhets systemen med detta, så en ny switch är att rekommendera
Tomture61: [citat] Tja , är man inte hemma i sin tråd på 10 - 11 dagar så blir det så här . Man får försöka fylla i luckorna 🙂
mjan103: Det verkar som att Gardena saknar hasplåt, vilket HQ har. Det kan jag tänka mig gäckat någon med Gardena?
Mapet890: [citat] Ok, ta isär och kolla, tror inte det är mycket grejer i laddstationerna
pacman42: Kör man klipparen med obalanserad disk så ger snabbt lagren upp - vis av erfarenhet efter en semester... Bra att du fixade problemet snabbt.