Min Automower 230 ACX har börjat bete sig märkligt så till den milda grad att det helt enkelt inte fungerar att klippa längre.
Det började med att den uppfattade guidekabeln som yttre gräns, det vill säga att min stora slinga halverades genom att den använde kabeln mellan A2 och Guide 1 som slinga. När guidekabeln kopplades ur fungerade det som vanligt igen. Nu har den dock slutat att "hitta hem" när den närmar sig laddningsstationen. Istället kan den köra rakt in i den som om den inte fanns där. Det senare började ett antal dagar efter det förra.
Jag har mätt upp till 28,6 VAC på kabeln från transformatorn utan last. Vad jag har läst ska det vara normalt även om transformatorn anger 26 VAC. Med testverktyg har jag signal genom slingan (mätt på kontaktdonen som normalt sitter på A1 och A2). Roboten säger heller inte att slingan saknar signal.
Som ett test har jag idag lagt en kort slinga på cirka 50 meter att jämföra med den vanliga som är cirka 400 meter. Då hittade roboten hem utan problem och gjorde som vanligt att den saktade in när det närmade sig stationen för att träffa rätt.
Idéer? Allt har varit urkopplat under åsksäsongen så det bör inte vara överspänningsrelaterat.